NORGESKLAR: Volvo EX30 ute på rekkeviddetest sammen med Tesla Model 3.

Fikk måle seg mot Tesla Model 3:

Her er nye Volvo EX30 i sin aller første rekkeviddetest

Volvo EX30 rakk ikke verdens største elbiltest, mens Tesla Model 3 fikk et merkelig dårlig resultat. Nå har vi kjørt begge gjennom den samme testruten.

Publisert Sist oppdatert

Vinterutgaven av verdens største elbiltest, som Motor og NAF arrangerer to ganger i året, ble avsluttet 1. februar (her kan du lese alt om hvordan de 23 bilene presterte).

Som alltid tar vi høyde for å teste en eller flere biler på nytt, hvis noe tilsier at det har vært feil med bilene, eller at vi ønsker å dobbeltsjekke tall fra de omstendelige testprosedyrene. 

Eller: Hvis en bil er så ny at den akkurat ikke rakk testen. Både Volvo EX30 og Fisker Ocean kom i denne kategorien i år.

Uprøvd og usett

Derfor har vi tatt med den regjerende rekkeviddekongen Tesla Model 3 på en ny runde. Den skuffet tidligere i vinter med en total rekkevidde på 441 km, hele 29,9 prosent under oppgitt WLTP.

Og vi har naturligvis tatt med Volvo EX 30, som nesten rakk testen for en måned siden. Dette er en av årets mest omtalte nye biler, og mange har bestilt den både uprøvd og usett. Vår versjon er toppmodellen med firehjulsdrift. Den koster 511.000 kroner, inkludert vinterhjul.

Like opplagt har vi tatt med Fisker Ocean. 

Eller mer presist: Vi hentet ut en Fisker Ocean. Men vi lot den stå igjen i Oslo. 

Høyst ufrivillig. 

SIDE OM SIDE: Volvo EX30 er splitter ny, mens Tesla Model 3 er kraftig fornyet.

Ikke forsvarlig

Etter at vi omsider hadde fått låne en testklar bil, til og med en versjon som fikk sine siste oppgraderinger i dagene før, fikk vi så mange feilmeldinger den første dagen at testlaget vurderte om det var forsvarlig å den med oss på en krevende tur over norske vinterfjell. 

IKKE MED: Fisker Ocean-utgaven som skulle i testen, var ikke rede likevel.

Da bilen ikke ville starte kvelden før avreise, ble det enkelt å ta en beslutning.

Ingen tvil om at Fisker har en formidabel jobb med å få dette prosjektet til å lykkes.

Like lang

Ellers er testen gjennomført slik vi pleier – med to små unntak.

Startstedet var Vulkan i Oslo, ikke Skur 13 på Tjuvholmen. Den første sløyfen inne i Oslo sentrum er uansett nesten på meteren like lang, innen bilene kjører ut til Skøyen, opp mot Røa, og derfra mot Sinsenkrysset og opp Rv4 til Gjøvik. Videre går turen opp Gudbrandsdalen til Dombås, og derfra opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygds­fjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen.

FULL STOPP: Med mye flaks og et nødskrik, kom EX30 seg såvidt opp bakkene til Dombås og inn på Circle K med null prosent, null kilometer og null kraft. Model 3 har her over 13 mil gjenstående rekkevidde.

Snu før fjellet

Det andre lille unntaket, er at det kun var sjåfør i bilen. Tidligere tester vi har gjort, viser at vekten av en passasjer i praksis utgjør null. 

Som under testen tidligere i vinter, ble Venabygdsfjellet stengt like før vår ankomst. Det betød ingen ting for EX30, som allerede hadde stoppet. Men Teslaen måtte snu ved foten av Venabygdsfjellet – som de gjenværende i det 23 store biler feltet en måned tidligere. 

Sånn sett er testene mer sammenliknbare enn vi ideelt sett hadde ønsket.

BATTERI-BENNY: NAFs Benny Christensen og Motors Øivind A. Monn-Iversen vekslet på å kjøre de to bilene. Her er Benny i gang med å lade opp EX30 etter at den stoppet.

Resultatet:

Temperaturmessig var det noen grader kaldere for en måned siden, og også noe mer vind. Til gjengjeld endte vi med litt høyere gjennomsnittshastighet med EX 30 og Model 3.

Volvo EX30 stoppet etter 340,5 kilometer. Det er 20,6 prosent under det offisielle WLTP-tallet på 448 km – som er den viktigste verdien vi måler i denne testen. 

  • Sammenliknet med bilene i testen en måned tidligere, ville dette rekkeviddeavviket gitt EX30 en 10. plass av 23 biler.

Tesla Model 3 stoppet etter 505 km. Det 19,7 prosent under det offisielle WLTP-tallet på 629 km. 

  • Sammenliknet med de øvrige bilene i den tidligere testen, ville det gitt en 8. plass av 23 biler.

Klimaanlegget trekker

Men minst like interessant for Model 3: 

Resultatet er 1o prosent bedre enn samme modell oppnådde noen uker tidligere. 

Tesla kan ikke gi Motor noen fullgod forklaring på det store avviket, men én teori er at klimaanlegget til baksetepassasjerene sto på i starten av turen. Dette trekker strøm. 

Sjåførparet i bilen slo imidlertid dette av tidlig på turen, og tidligere erfaringer tilsier at at dette ikke kan være hele forklaringen.

Uansett er det regelen, ikke unntaket, at Tesla imponerer på forbruk og rekkevidde i disse testene. I vår «retest» var rekkeviddekongen tilbake i betryggende slag. 

Hadde ikke Venabygdfjellet vært stengt, ville den trolig kommet seg over toppen, og dratt på seg mange mil med rekkevidde ned mot Ringebu igjen.

GREI LADING: EX30 innfrir ladeløftene til Volvo. 32 minutter fra 6-80 med tidvis høyere effekt enn utlovet, er bra.

Ladetest

På vei sørover foretok vi en ladetest av EX30 på Ionity på Dal. Også dette etter samme rutiner som i tidligere tester. 

Den ladet fra 6 til 80 prosent på 32 minutter. 

I følge Volvo skal den lade fra 10-80 på 26 minutter. De oppgir også en topphastighet på 153 kW. Vi opplevde at bilen passerte denne toppen hele tre ganger. Ved 15 prosent (154 kW), ved 25 prosent (156 kW) og ved 30 prosent (158 kW).