NORGESVISITT: Skoda Norge-direktør Martine Behrens og kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther drar duken av nye Elroq.Foto: PETER RAAUM
Elroq på Norgesbesøk:
Skodas prisvinner krever tålmodighet
Skoda flørter med startpris under 300.000 kroner for sin nye Elroq, men utleveringer drøyer nesten til våren. Pris og leveringsdato på versjonen med firehjulsdrift er fortsatt i det blå.
Elroq er på en kjapp Oslo-visitt bare en uke etter verdenslanseringen hjemme i Tsjekkia, selv om akkurat denne gjesten ikke kommer tilbake.
Skoda Elroq
Pris: Startpris 299.900 (Elroq 50), ca. 350.000 (Elroq 60).
Elbil, 1-trinns, automat. B-segment SUV. NCM-batteri. Kommer i fire versjoner:
50: RWD, batteri 55/52 kWt (brutto/netto). Motoreffekt: 125 kW. Toppfart: 160 km/t. Rekkevidde: Inntil 350 km. Endelige forbrukstall på de ulike versjonene er ikke klar før endelig homologering i slutten av september.
60: RWD, batteri 63/59 kWt (brutto/netto). Motoreffekt: 150 kW. Toppfart: 160 km/t. Rekkevidde: Inntil 390 km.
85: RWD, batteri 82/77 kWt (brutto/netto). Motoreffekt: 210 kW. Toppfart: 180 km/t. Rekkevidde: Inntil 560 km.
85x: 4WD, batteri 82/77 kWt (brutto/netto). Motoreffekt: 220 kW. Toppfart: 180 km/t. Rekkevidde: Inntil 550 km.
Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 4488/2148/1625/2766 mm. Bagasjerom: 470 liter (1580 liter nedfelt). Hjulstørrelse: 235/50 R20 (foran), 255/45 R20 (bak), vil også leveres med 19- eller 21-tommers hjul. Luftmotstandskoeffisient: 0,26.
Konkurrenter: VW ID.3 GTX, Renault Scenic E-Tech, Peugeot E-2008, BYD Atto 3, Ford Explorer, Hyundai Kona, Volvo EX40/EC40, Kia EV3.
Det vil si: Skoda Norge har fått en 85-versjon til låns (tohjulsdrift og 82 kWt-batteri), men prioriterer bakhjulsdrevne 50 og 60, samt 85x-versjonen som har firehjulsdrift – og som høyst sannsynlig blir den bestselgende av de tre.
I det ytre er forskjellene marginale, 50-versjonen med 55 kWt-batteri har ikke krom i takrailene og rundt vinduene som standard, men de vitale målene er identiske på hele serien.
Skoda Norge indikerer en pris på 60-versjonen på rundt 350.000 kroner (63 kWt battteri / ca. 418 km rekkevidde), når den er endelig typegodkjent innen forventet salgsstart i desember.
Mellom 50- og 60-versjonen av storebror Enyaq skilte det 60.000 kroner ved lansering, før begge forsvant ut av soga til fordel for 80-versjonen (senere 85) som alle ville ha.
Den firehjulsdrevne Enyaq-utgaven hadde startpris 130.000 kroner over 50-versjonen ved lanseringen i 2020.
Skoda Norge-sjef Martine Behrens er tilbakeholden med signaler om hvor 85x vil havne prismessig, men sier bestillinger allerede har kommet på 50-versjonen, selv om WLTP-rekkevidden er begrenset til 374 km.
En startpris like nord for 400.000 kroner vil gjøre 85x attraktiv – også i et marked der priskuttene nå kommer tett.
Standardversjonen av Elroq 50 kommer med lakkfargen som heter Energy Blue, alle de åtte andre alternativene vipper startprisen over 300.000 (11.500 eller 6800 for metallic).
Den kommer med stålfelger på standard 19-tommers hjul, mens 60 og 85x har aluminiumsfelger som standard.
50 leveres med tre interiør-alternativer; Studio (standard), Loft (9900 kroner) eller Lodge (17.500 kroner). Standardversjonen kommer med en såkalt Smartpakke, som betyr rattvarme og parkeringssensorer.
Blant tilvalgene er såkalt Clever-pakke med blant annet. trådløs telefonlading og prediktiv adaptiv fartsholder (17.500 kr), vinterpakke med oppvarmet frontrute og varme i baksetet, som forøvrig har 40-60-splitt og skiluke (6900 kr), foldbart tilhengerfeste (10.100 kr) og varmepumpe (12.700 kr).
Med cirka 30.000 for 19-tommers vinterhjul i tillegg, er veien altså kort til en pris på rundt 400.000 for hele stasen.
PS:Neste Skoda som kommer, er lille Epiq, 410 cm lang. Den lanseres en gang i 2025. Deretter følger stor-SUV-en Vision 7S i 2026 og så en stasjonsvogn – alle tre helelektriske.