DEN NESTE: Elroq er den første av seks elbilmodeller Skoda ruller ut de neste drøye to årene.

Slik blir Skodas neste elbil:

Denne kompakt-SUV-en kan bli en innertier

Tør Skoda å kaste seg inn i priskrigen på elbilmarkedet? Det vil avgjøre suksessen når merket nå er tre måneder unna lansering av en potensiell storselger.

Publisert

AMSTERDAM (Motor): Mang en bilprodusent skuler til Volvo i disse dager, og får repetert den evige sannhet om at pris kan være et ekstremt effektivt virkemiddel. Med en lav innstegspris har EX30 blitt en storselger.

Skoda Elroq

  • Pris: Annonseres ved verdenslansering i oktober.
  • Elbil, 1-trinns, automat. B-segment SUV. NCM-batteri. Kommer i fire versjoner:
  • 50: RWD, batteri 55/52 kWt (brutto/netto). Motoreffekt: 125 kW. Toppfart: 160 km/t. Rekkevidde: Inntil 350 km. Endelige forbrukstall på de ulike versjonene er ikke klar før endelig homologering i slutten av september.
  • 60: RWD, batteri 63/59 kWt (brutto/netto). Motoreffekt: 150 kW. Toppfart: 160 km/t. Rekkevidde: Inntil 390 km.
  • 85: RWD, batteri 82/77 kWt (brutto/netto). Motoreffekt: 210 kW. Toppfart: 180 km/t. Rekkevidde: Inntil 560 km.
  • 85x: 4WD, batteri 82/77 kWt (brutto/netto). Motoreffekt: 220 kW. Toppfart: 180 km/t. Rekkevidde: Inntil 550 km.
  • Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 4488/2148/1625/2766 mm. Bagasjerom: 470 liter (1580 liter nedfelt).
  • Ladetid: 28 minutter (10–80 prosent). Maks ladeeffekt (85/85x): 175 kW. Batteriet kan forvarmes.
  • Hjulstørrelse: 235/50 R20 (foran), 255/45 R20 (bak), vil også leveres med 19- eller 21-tommers hjul.
  • Luftmotstandskoeffisient: 0,26.
  • Konkurrenter: VW ID.3 GTX, Renault Scenic E-Tech, Peugeot E-2008, BYD Atto 3, Ford Explorer, Hyundai Kona, Volvo EX40/EC40, Kia EV3.

Nå kommer Skoda med hele Volkswagen-konsernets styrke i ryggen og pakker ut Skoda Elroq, en elektrisk firehjuls­trekker som har rom til en familie og rekkevidde for en langtur, selv om den ikke måler mer enn 448 centimeter.

Og de slipper forsiktige prøve­ballonger om å bruke pris offensivt.

– Vi tror Elroq er en bil som treffer et perfekt punkt i markedet, sier Johannes Neft, arbeidende styremedlem i Skoda Auto med ansvar for teknologisk utvikling.

Konkurrenter? De er ikke så mange, selv om noen er ganske attraktive:

Kia EV3, Renault Scenic E-Tech, Volvo EX30 (eller like gjerne EX40/EC40) er de som Skoda selv peker på. Vi supplerer med Hyundai Kona, BYD Atto 3, Peugeot E-2008 og Ford Explorer.

Attraktiv pakke

Nå er det riktignok en stund siden Skoda var kjent for å selge seg billig. Med et merkevareløfte om funksjonelle og praktiske biler har de kommet seg i posisjon til å ta seg godt betalt. Men også Skoda har studert Volvos erfaringer.

Prisanslagene er riktignok få og lite konkrete. Mange skal regne nøye før de endelige tallene gjøres kjent i forbindelse med modellens verdenslansering tidlig i oktober.

HAR TRUA: Björn Kröll, Skoda

Men noen forsiktige antydninger peker mot en startpris for innstegsmodellen rundt 300.000 kroner – og en firehjulsdrevet 85x-versjon med 550 km rekkevidde til en grunnpris rundt 400.000 kroner.

Det vil være en attraktiv pakke.

Under den første testkjøringen av en kamuflert versjon i Amsterdam sist uke kom detaljer om alt unntatt priser. Kanskje det mest konkrete av offisielle uttalelser:

– Vi går tilbake til røttene med en Skoda som gir mye for pengene, sier Björn Kröll, produkt- og markedssjef i Skoda.

Ut med gammel krom

I teorien er dette «bare» en elektrisk versjon av Karoq, i praksis er det en liten milepæl.

Elroq er den første av seks elektriske lanseringer fra Skoda frem mot utgangen av 2026, sammen med den mindre Epiq (ca 410 cm) blir den ganske sikkert modellen som selger mest av de seks.

Mellom Elroq og Epiq kommer Skoda med facelift av både Enyaq og Enyaq Coupé, før første komplette elbilgenerasjon rundes av med en stasjonsvogn og en sjuseter.

Med Elroq kommer også et nytt, tidsriktig design – med begrepet «Modern Solid»:

Ut med krom og skinn, inn med moderne minimalisme og bærekraftige materialer.

– Krom har lenge vært et uttrykk for premiumdesign, men nå er det blitt en gammel form for premium, sier Skodas designsjef Oliver Stefani.

– Det funksjonelle, minimalistiske og rene uttrykket utstråler noe ekte og robust, samtidig som det ivaretar distinkte elementer som alltid har kjennetegnet Skodas design, sier han.

Mer enn delikat

Men Stefani har ikke bare nappet bort krom-detaljene. Også den tradisjonelle grillen og logoen på panseret er historie.

Skoda lar Elroq introdusere et helt nytt frontdesign, med det ikke helt uforglemmelige navnet Tech-Deck Face, som blir en sentral del av merkets designsignatur i årene som kommer.

Selve fronten er usedvanlig vellykket gjort:

Øverst med førerstøtteteknologi og de re-designede lyselementene (som er plassert i to høyder) skjult i et slankt, tverrgående svart felt rett under panseret, før et parti i lakkfargen bryter opp en front som rammes inn av en svart plate over luftekanalene nederst.

Nytte i hattehylla

Elroq er bygget på samme MEB-plattform som Enyaq og hele armadaen av mellomstore elbiler fra Volkswagen-konsernet.

Men selv om den er 16 cm kortere enn storebror, er akselavstanden identisk, 276 cm. Det meste er blitt borte i bagasjerommet, som er 115 liter mindre på Elroq. Inne i kupeen er derimot plassen raus nok til fem, selv om Elroq ikke har fleksibiliteten til søstermodellen Karoq med regulerbar bakseterad. Andre rad har 40-60-deling og skiluke.

Elroq har samme digitale cockpit bak rattet vi kjenner fra Enyaq, og en 13-tommers hovedskjerm, med et redesignet og forenklet brukergrensesnitt. 

PRAKTISK: Skoda-sjef Johannes Neft demonstrer ny simply clever-løsning.

Ingen ny Skoda uten en ny simply clever-løsning; i Elroq kommer den i form av et fikst nett til ladekabelen festet på undersiden av hattehylla. Det bidrar til effektiv utnyttelse av et bagasjerom som noen vil ønske seg større. 

Skjulte rom for paraply og isskrape er med også nå.

Hengerfestet har samme vektkapasitet som Enyaq (1000 for RWD-bilene og 1200 kg for 4WD-versjonen), med ennå ubekreftede antydninger om at den skal typegodkjennes for 1400 kg.

Rekkevidde

Elroq kommer til offentligheten ganske nær fire år etter at Skoda viste frem Enyaq for første gang.

Det har skjedd ekstremt mye elbil­utvikling på de snaut 1500 dagene, og lite er forbedret mer enn batteri og lade­kapasitet. Enyaq trengte 38 minutter for å hurtiglade i intervallet 10 til 80 prosent. Med batteripakkene på Elroqs to minste versjoner (52 og 59 kWt netto) skjer det samme på under 25 minutter, de største skal hurtiglade på under 28 minutter.

Skodas elbil-historie

  • Skoda og elbiler er slett ikke noe nytt.
  • Deres debut var Laurin & Klement E i 1908, et første forsøk med hybridteknologi. Senere kom elektriske bryggeribiler på 1930-tallet. 
  • Selskapet bygget noen hundretalls Skoda Eltra 151L mellom 1991 og 1994 basert på Favorit og Pickup, først for det sveitsiske markedet. Bilen hadde 15,4-kW el-motor som ga inntil 80 km rekkevidde og toppfart på 80 km/t. Med ladekabel bak grillen hadde den en av de første simply clever-løsningene.
  • Octavia Green E Line i 2011 kom først blant 10 ulike prototyper med elektriske drivlinjer, med motoreffekt på 85 kW ved peak og 60 kW i kontinuerlig kjøring, fra et 26,5 kWt batteri som ga inntil 150 km.
  • Citigo-e iV tidlig i 2020 var første riktige elbil. Høsten 2020 kom Skoda Enyaq, første elektriske SUV og første bil på MEB-plattformen. Den ble fulgt av Enyaq Coupé i første kvartal 2022.

Forvarming av batteriet kan skje både via navigasjonen og manuelt.

Justering av aerodynamiske detaljer senker luftmotstands­koeffisienten fra 0,30 på Karoq til 0,26 på den litt større Elroq.

Som en bil av sin tid kan Elroq åpnes og lukkes via appen, deler av ladeprosessen kan også håndteres fra telefonen, fjernstyrt parkering likeså.

Elroq kommer med samme versjons­hierarki som Enyaq, der innstegs­modellen Elroq 50 får anslagsvis 350 km rekkevidde. Bakhjulsdrevne 85 går lengst med WLTP-anslag på 560 km, mens den firehjulsdrevne 85x altså triller rundt 550 km på én lading.

Disse tallene er ennå bare anslag, i påvente av endelig typegodkjennelse. Også offisielle forbrukstall kommer først ved lansering.

PS: Siden Enyaq-lanseringen har Skoda fått 250.000 bestillinger av bilen, 60 prosent av dem med 85/85x-motoren. I Norge står versjonene med de to største batteripakkene over 80 prosent av Enyaq-salget, og de er nå eneste alternativer i ordinært salg.