NEW LOOK: Bestselgeren blant dieseldrevne SUV-er her i landet gjøres mer aktuell, blant annet med et mer staselig oppsyn.
NEW LOOK: Bestselgeren blant dieseldrevne SUV-er her i landet gjøres mer aktuell, blant annet med et mer staselig oppsyn.

Oppgraderer Kodiaq:

Skoda fornyer norsk SUV-favoritt

Skoda Kodiaq har vært Norges mest populære ikke-elektriske SUV i lang tid. Nå blir den fornyet, samtidig som den får elektrisk internkonkurranse fra Enyaq.

Publisert

Skoda gjør en oppgradering av en bil som med god grunn har tilhørt norgesfavorittene i sin klasse en god stund.

Skoda Kodiaq, som ble lansert i 2016, er siden blitt produsert i 600.000 eksemplarer. I tillegg til Tsjekkia, produseres den i Russland, India og Kina.

Kodiaq var starten på Skodas nysatsing innen SUV-er etter den forglemmelige Yeti. Kodiaq ble fulgt opp med den mer kompakte Karoq og den enda mindre Kamiq, men bare storebror har vært noen suksess å snakke om her i landet.

Men her traff den da også desto bedre, tross fravær av stikkontakt.

Fortsatt en storselger

Selv i 2020, da elbilene hadde en klar dominans fremfor andre drivlinjer i nybilmarkedet, ble det nemlig registrert hele 1131 Skoda Kodiaq her i landet, hvorav 95 prosent med dieselmotor - de øvrige går på bensin.

Det gjorde det til den suverent bestselgende «fossil-SUV»-en i fjor og nest best selgende fossilbil bak Skoda Octavia.

Og så var det slutt, tenker du? Slett ikke!

Salgstakten har bare økt siden årsskiftet, og med 323 biler er Kodiaq Skodas bestselgende modell hittil i år. Og det altså uten så mye som et elektron til fremdriften.

Eneste Skoda med 7 seter

Enyaq er en konkurrent i SUV-formatet, men bare delvis: Kodiaq kan skryte av å være tilgjengelig som 7-seter, og er og blir en større bil en den påtroppende el-SUV-en.

Den kan dessuten om nødvendig frakte betydelig mer bagasje: Med alle seter lagt ned har den et lastevolum på over to kubikkmeter (2065 liter).

Når den røslige SUV-en nå får en facelift, endres ikke bilens egenskaper fundamentalt og det er ingen elektrifisering på gang – i hvert fall nevnes ikke det i denne omgang.

Den har nå i hovedsak fått nye LED-hovedlys som standard (kan nå også utstyres med LED Matrix-lys), og en redesignet front som er tilpasset den nye fasongen på frontlyktene – som er hevet og gjort mer vertikal. Det gir den en litt mer «majestetisk» fremtoning.

Enyaq-grill

Kodiaq har dessuten fått den nye Skoda-grillen som også pryder fronten på Enyaq, med den forskjell at den her naturligvis er åpen.

I interiøret er SUV-en oppgradert med nye, elektrisk justerbare, ergonomiske seter foran, med mulighet for både ventilasjon og massasje. Det er standard på toppversjonen L&K.

Kodiaq kan også utstyres med det digitale førermiljøet kjent som «Virtual Cockpit».

Både utvendig og innvendig er det kommet til endrede dekordetaljer.

Under panseret tilbys oppgraderte Kodiaq med nyeste generasjon diesel- og bensinmotorer fra Volkswagen-konsernet - henholdsvis to og tre.

Fornyet Skoda Kodiaq: Versjoner

Motor Effekt Drivhjul Girkasse
1.5 TSI150 hkforhjulsdrift6-trinns manuell
2.0 TSI190 hkfirehjulsdrift7-trinns DSG
2.0 TSI (RS)245 hkfirehjulsdrift7-trinns DSG
2.0 TDI150 hkfor- eller firehjulsdrift7-trinns DSG
2.0 TDI200 hkfirehjulsdrift7-trinns DSG

Om det er elektrifisering som gjelder mest i Norge, er fortsatt en annen viktig trend lenger sør i Europa dreiningen fra diesel til bensin. Således erstattes nå den kraftigste dieselmotoren i RS med en bensinmotor.

I praksis betyr det at 2.0 TDI-motoren på 240 hester utgår og inn kommer 2.0 TSI-motoren av EVO-generasjonen med sine 245 hestekrefter.

I tillegg til effektøkningen, kommer fordelen av en vektbestparelse på 60 kilo - pluss en vektreduksjon på 5,2 kg fra den nye DSG-automatgirkassen.

Fornyet Kodiaq kommer i salg til sommeren. Prisene er ikke kjent, men vi antar de blir noe høyere enn i dag.