STOR OG STILIG: Skoda Kodiaq bygges på samme plattform som VW Tiguan, men er 21 centimeter lenger. Det betyr svært god innvendig plass. Foto: Rune Korsvoll
STOR OG STILIG: Skoda Kodiaq bygges på samme plattform som VW Tiguan, men er 21 centimeter lenger. Det betyr svært god innvendig plass. Foto: Rune Korsvoll

MOTOR-TESTEN: SKODA KODIAQ

En rimelig SUV for store anledninger

Kodiaq er den første i en rekke av nye SUV-er fra Skoda. Den bygges på samme plattform som VW Tiguan, men i god Skoda-ånd har den et hav av innvendig plass sammenliknet med bilen fra VW.

Publisert

Skoda Kodiaq kommer ikke til Norge før i mars. Under en test av alle kandidatene til Car of the Year 2017 testen i Danmark nylig, fikk vi kjøre dieselutgaven på 190 hester. Dette blir topp-modellen i Norge, men gir uansett et god følelse av hva denne bilen kan by på.

Førsteinntrykket er den store plassen. Kodiaq er 4,70 meter lang  - 21 centimeter lenger enn Tiguan - og kan leveres med fem seter og svært stor bagasjeplass. Eller med sju seter og dertil mindre rom for bagasje. Setene i andre rekke kan justeres 18 centimeter i lengderetningen og de to bakerste setene kan slås ned i gulvet når de ikke er i bruk. Dette er en suveren bil for en barnefamilie. I tillegg kan den trekke henger opp mot 2,5 tonn.

Les også: Dette er bilene som går først i vrakpressa

Interiøret er svært oversiktlig, men samtidig elegant. På veien er den komfortabel og det innvendige støynivået er lavt. Vår testbil har en DSG automatgirkasse som skifter raskt og presist og gjør bilen lettkjørt.

 

Kodiaq kommer både med firehjulstrekk og i rimeligere utgaver med forhjulstrekk. Sistnevnte har den samme gode bakkeklaringen, men kommer nok til kort når hytteveien blir som brattest og snøen som dypest.

Les også: Dise stasjonsvognene gir deg mye plass for en rimelig pris

Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når du rygger sakte med en tilhenger. Systemet vil også bremse når det oppdager en hindring bak bilen. Kodiaq leveres med Front Assist med nødbremsassistent som standard, samt med mulighet for utstyr som adaptiv fartsholder, Lane Assist og blindsoneovervåkning.

Hvilken utgave av Kodiaq som blir den mest solgte i Norge, avhenger selvfølgelig av prisen som blir satt på bilen. Den er ennå ikke klar. Trolig blir det en 150 hesters bensin eller diesel med tohjulstrekk og automatgir. Da snakker vi trolig om en pris fra rundt 380.000 kroner. Vår testbil med 190 hester, firehjulstrekk og automatgir blir det neppe. Dette er en toppmodell til rundt 460.000 kroner. På grunn av usikkerhet rundt det nye avgiftsforslaget fra Regjeringen, er det mest usikkert rundt prisene på SUV-er fra nyttår.

DATA

Pris: Testbil fra kr 460.000,- ? (pris ikke fastsatt). Motor: Diesel 190 hk, 4x4, automat. Lengde: 4,70 m. Bagasjerom opptil 720 lit. (5-seter).

Powered by Labrador CMS