Motor prøvekjørte en kamuflert versjon av Elroq på nederlandske veier i juni, og konkluderte med at graden av suksess vil bestemmes av importør Harald A. Møllers vilje til å konkurrere på pris.
50: RWD, batteri 55/52 kWt (brutto/netto). Motoreffekt: 125 kW. Toppfart: 160 km/t. Rekkevidde: Inntil 350 km. Endelige forbrukstall på de ulike versjonene er ikke klar før endelig homologering i slutten av september.
60: RWD, batteri 63/59 kWt (brutto/netto). Motoreffekt: 150 kW. Toppfart: 160 km/t. Rekkevidde: Inntil 390 km.
85: RWD, batteri 82/77 kWt (brutto/netto). Motoreffekt: 210 kW. Toppfart: 180 km/t. Rekkevidde: Inntil 560 km.
85x: 4WD, batteri 82/77 kWt (brutto/netto). Motoreffekt: 220 kW. Toppfart: 180 km/t. Rekkevidde: Inntil 550 km.
Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 4488/2148/1625/2766 mm.
Bagasjerom: 470 liter (1580 liter nedfelt).
Ladetid: 28 minutter (10-80 prosent) for 85/85x, 25 minutter for 50/60. Maks ladeeffekt (85/85x): 175 kW. Batteriet kan forvarmes.
Hjulstørrelse: 235/50 R20 (foran), 255/45 R20 (bak), vil også leveres med 19- eller 21-tommers hjul.
Luftmotstandskoeffisient: 0,26.
Konkurrenter: VW ID.3 GTX, Renault Scenic E-Tech, Peugeot E-308, BYD Atto 3, Ford Explorer, Hyundai Kona, Volvo EX40/EC40, Kia EV3.
Modellen har alle forutsetninger for å sanke mange norske kjøpere, hvis prisen er riktig.
Foreløpig har vi bare fått pris på innstegsvarianten med bykjøring-rekkevidde og bakhjulsdrift; den ligger hårfint under 300.000.
Det er i hvert fall en indikasjon på at de er villig til å slåss om kundene som nå funderer på Hyundai Kona og Peugeot E-308 – eller de litt mindre Kia EV3 og Volvo EX30.
Historikken antyder at Skoda-kunder liker å makse. Da Enyaq kom på markedet i 2021, gikk det ikke lenge før enklere versjoner som 50 og 60 ble faset ut av porteføljen. Selv om Skoda vil lokke bybilkjøpere med startprisen på enkleste Elroq, er det all grunn til å forvente at firehjulstrekkeren 85x blir bestselger også av denne modellen.
Da Skoda introduserte sin første elbil, kom Enyaq 50 og 85x med en prisdifferanse på 130.000 kroner. Det er all grunn til å tro at gapet denne gang blir mindre, selv om 85x-prisene først kommer i 2025.
Men den norske Skoda-importøren lar introduksjonsprisen sette en standard, så har de en modell som står seg godt – både oppover og nedover i modellhierarkiet.
Elroq er med 448 cm betydelig lengre enn nevnte EV3 og EX30 (henholdsvis 18 og 25 cm). Den har samme akselavstand som storebror Enyaq, hvilket betyr en romslig kupé og klasseledende 470 liters bagasjerom (1580 liter nedfelt).
I størrelsen over finner du biler som Ford Explorer, Volvo EX40 eller Renault Scenic E-Tech. Sistnevnte finnes ikke med firehjulstrekk, de to første ligger betydelig over det prisnivået som Skoda nå har indikert.
Introduksjonsmodellen 50 er den første fra Skoda med merkets nye design, med ny grill, renere linjer og logo på både panser og ratt.
Standardversjonen leveres med 19-tommers felger, 13-tommers infotainmentskjerm, studio interiør, oppvarmet ratt, navigasjon, ryggekamera, parkeringssensorer foran og bak, og to klimasoner. Men ikke hengerfeste (når det monteres kan bilen trekke inntil 1000 kg, som Enyaq).
Batteriet på 55 kWt (52 kWh netto) gir WLTP-rekkevidde på inntil 374 km. Den hurtiglader med makseffekt på 145 kW.
Elroq 60 får salgsstart senere i høst, når endelig typegodkjenning foreligger. Den får WLTP-rekkevidde over 400 km – og kommer med mørke ruter, varmepumpe, trådløs telefonlader, fjernkontrollnøkkel og prediktiv adaptiv fartsholder.
Optimister
Den norske Skoda-importen har store forventninger til Elroq:
– Vi tror den vil treffe svært godt med en startpris på under 300.000 kroner, samtidig som bilen har mange kvaliteter som gjør den attraktiv for en stor kundegruppe – både for langtur og for kjøring i urbane strøk, forteller Martine Behrens, direktør for Skoda i Norge.
– Elroq kommer med en svært attraktiv og konkurransedyktig pris, og med svært mange kvaliteter som gjør bilen attraktiv for et helt nytt segment, sier Behrens i en pressemelding.
Hun tror også modellene med de minste batteripakkene vil appellere til mange:
– Det er ikke alle som trenger firehjulstrekk. De vil se Elroq 50 og 60 som et svært attraktivt alternativ til en gunstig pris, sier Behrens.