BESTSELGER: Denne retro-SUV-en er basert på en av verdens mest solgte biler.
BESTSELGER: Denne retro-SUV-en er basert på en av verdens mest solgte biler.

Retro-SUV-en Mitsuoka Buddy:

Utsolgt på fire dager, men ser du hvilken bil det egentlig er?

Det lille japanske firmaet Mitsuoka lager retroversjoner av kjente bilmodeller. Nå er turen kommet til en virkelig bestselger.

Publisert

Det er kanskje ikke årets beste bilkjøp, men det er nok nærmere enn du tror. Mitsuoka Buddy er nemlig en Toyota RAV4 i retrodrakt.

Karosserilinjene er identiske. Vinduer og dører og andre tunge konstruksjoner er for dyre og kompliserte å endre. Men plasten i front og hekk er smeltet fullstendig om.

Inspirasjonskilder

Fronten er nærmest en kopi av en Chevrolet Blazer fra 80-tallet, mens bakdelen er mer udefinerbar.

Baklysene setter oss umiddelbart på tanken om italienske Lancia Delta av tredje generasjon, men den har verken nasjonaliteten eller årgangen som skulle tilsi at japanerne tenner på konseptet.

Så her er det bare å lete videre etter inspirasjonskildene.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RETROKOPIEN: </span>Vinduene og dørene og diverse annet er tatt rett fra RAV4, men fronten og hekken er designet om.
RETROKOPIEN: Vinduene og dørene og diverse annet er tatt rett fra RAV4, men fronten og hekken er designet om.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ORIGINALEN:</span> Toyota RAV4 er en storselger på det norske markedet. Og Motor kåret den ladbare versjonen til årets beste bilkjøp.
ORIGINALEN: Toyota RAV4 er en storselger på det norske markedet. Og Motor kåret den ladbare versjonen til årets beste bilkjøp.

Politisk ukorrekt

Interiøret derimot, er veldig typisk Toyota RAV4. Det samme er motoriseringen. Det er ikke plass til en diger V8-er under panseret.

Ikke er det særlig politisk korrekt heller.

Så Buddy kommer med to motorvalg som allerede eksistererer på det japanske markedet. Den tradisjonelle hybriden kjenner vi godt her hjemmefra.

Mitsuoka har nå offentliggjort at produksjonen er i gang og at de første bilene er leveringsklare i slutten av denne måneden.

Ingen storselger

Og etterspørselen har overgått forventningene. Allerede etter fire dager var bilene som skulle produseres de neste to årene utsolgt. Alle 200 eksemplarene, vel å merke. 50 i år, 150 i 2022. Dette blir en bil for de spesielt interesserte, ikke en storselger.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LIKT:</span> Alle som har sittet i en nyere RAV4 vil umiddelbart kjenne seg igjen i en Mitsuoka Buddy. Men materialene er litt mer eksklusive.
LIKT: Alle som har sittet i en nyere RAV4 vil umiddelbart kjenne seg igjen i en Mitsuoka Buddy. Men materialene er litt mer eksklusive.

Stålfelger

Hvis du er raskt ute med å bestille, kan du trolig få en bil i 2023. Prisen blir naturligvis betydelig høyere enn en RAV4, litt avhengig av hvilket utstyr som legges på.

Men 16-toms lettmetallfelger som ser ut som stålfelger, må man selvsagt unne seg.