POP PORSCHE: Cayenne er klar med lengre rekkevidde og en betydelig visuell oppdatering.Foto: PORSCHE
Prøvekjørt: Porsche Cayenne (bensin og ladehybrid)
Inviterer til en siste fest rundt pumpene
Porsche står på terskelen til å lansere helelektriske versjoner av sine to SUV-er. Men først markeres overgangen med deres heftigste Cayenne noensinne.
SALZBURG (Motor): På flere vis er Porsche Cayenne et ikke utypisk bilde på utviklingen av bilindustrien de siste tiårene:
Betalingsviljen har økt hos kundene og sørget for at noen av de nisjekonsentrerte premiumprodusentene har blitt blant verdens mestc lukurative forretninger. Porsche har nå den høyeste markedsverdien av alle Europas bilprodusenter.
SUV-er i alle størrelser har vunnet andeler i alle markeder, også hos merker som tradisjonelt har posisjonert seg med fartsglade sportsbiler. Hos Porsche stod Cayenne i 2022, 20 år etter at den ble introdusert, for nær en tredjedel av det globale salget. Veksten fortsatte i første kvartal i år, med en vekst på 23 prosent fra samme kvartal i 2022.
Med den forestående elektrifiseringen som venter to år lengre ned i veien, er Cayenne nær selve inkarnasjonen på den revolusjonen som ruller foran øynene våre.
Porsche Cayenne
Pris: Cayenne E-Hybrid fra kr. 1.397.153, Cayenne E-Hybrid Coupé 1.442.031, Cayenne 1.643.842, Cayenne Coupé 1.711.011, Cayenne S 2.045.242, Cayenne S Coupé 2.126.148.
Prestasjon E-Hybrid: El-motor og V6 turbo samlet 346 kW (470 PS)/650 Nm, 254 km/t (135 km/t på el), 0-100 på 4,9 sek, elektrisk rekkevidde 76 km (WLTP, blandet kjøring). Cayenne: V6 turbo 260 kW (353 PS)/500 Nm, 238 km/t, 0-100 på 5,7 sek. Cayenne S: V8 biturbo 349 kW (474 PS)/600 Nm, 273 km/t, 0-100 på 4,7 sek.
Øvrige nøkkeltall for E-Hybrid – lengde/bredde med speil/høyde/akselavstand: 4930/2194/1696/2895 mm.
Vekt: 2425 kg. Hengervekt: 3500 kg. Taklast: 100 kg.
Luftmotstandskoeffisient: 0,35 (Coupé 0,34).
Så gjenstår det å se hvordan denne modellen møter et norsk marked som plutselig er blitt historisk skjørt. Én ting er avgiftsdopet elektrisk Taycan, noe annet kan være en bensinkrevende SUV som bare teoretisk kan handles for under halvannen million.
Nå er Cayenne her i en slags femte versjon, «en slags» fordi Porsche ikke er en fabrikant som løper avgårde med helt nye idéer når modeller får en oppfriskning.
– Dette er den største faceliften i Porsches historie, vil noen si. Vi har aldri gjort så mye nytt med en bilmodell, som vi har gjort med denne. Her er et nytt chassis, en ny cockpit. Det er som en helt ny bil, sier Ben Weinberger, talsmann for Cayenne og Macan, to av modellene som i helelektriske utgaver sannsynligvis blir gjenstand for mye oppmerksomhet i Norge de neste årene.
Nye Cayenne har en fullstendig redesignet cockpit:
Multifunksjonsrattet er hentet fra 911, med motorstart-knappen plassert til venstre og girvelgeren til høyre for rattet, foran en buet 12,6 tommers infoskjerm med sju ulike visningsalternativer. Det har gitt større plass til en midtkonsoll hvor det er fysiske knapper for setevarme, klimaanlegg og volumkontroll.
En 10,9-tommers passasjerskjerm er tilvalg. Herfra kan passasjeren styre funksjoner som for eksempel navigasjon eller medietjenester – som videostrømming. En spesialfolie sørger for at displayet ikke kan sees fra førersetet.
For første gang har Porsche designet alle luftuttakene i cockpiten uten lameller, noe som bidrar til å gi dem et mindre dominerende og mer integrert uttrykk.
De horisontale linjene i dashbord-designet gir SUV-en en opplevelse av å være ekstra bred, med de vertikale luftventilene som avrunding på ytterkantene.
Den kommer nå med et klimaanlegg som skifter automatisk til resirkulert luft kort tid før bilen kjører inn i en tunnel, slik at systemet får en gjennomblåsning i det fri.
Annonse
Skjønnhet koster
I standardmodellen kan baksetet skyves frem 15 cm for større bagasjeplass, men ikke på Coupé-modellen, der er setet tre cm lavere for å sikre nok takhøyde og romfølelse.
La plasseksempelet stå som et bevis på at skjønnhet koster: Coupé-versjonen av Cayenne er noe av det lekreste på veien. Og selv om fallende taklinje er det plass i massevis på andre rad. Coupé-utgaven har dog nesten 200 liter mindre bagasjeplass enn den ordinære SUV-en.
Cayenne har fått en ny front, med skarpere linjer og luftinntak på hver side nede ved fangeren. Den leveres med standard Matrix LED-lys, men disse kan fås i en HD-versjon som lyser opp med mer enn 32.000 piksler per frontlykt.
Porsche lover en lysteknologi der lyktene fra møtende biler maskeres ut, mens mennesker som går langs veien, lyses opp.
I enden har Cayenne nå tredimensjonale baklykter, ikke lengre en ren flate.
Den leveres med elektrisk bremsekraftforsterker og større hjul (dimensjonene 315/40 ZR21 eller 315/35 ZR22). Større hjul gir mulighet for å kjøre med litt mindre luft, noe som igjen betaler seg med litt bedre komfort i en bil som er mer enn behagelig i utgangspunktet.
Lengre rekkevidde
Vi har prøvekjørt den hybrid-utgaven som vil dra nærmere 90 prosent av salget i Norge. Den har fått marginalt forbedret systemeffekt – med en litt svakere V6-er, mens el-motoren er økt fra 100 til 130 kW.
Forbedret elektrisk kapasitet har delvis utgangspunkt i den kommende Euro 7-standarden. Men samme revisjon fører til at Turbo GT forsvinner ut av sortimentet på grunn av utslippsbestemmelsene, samtidig som S-versjonene får åtte sylindre i stedet for seks.
Hybriden har fått et nesten dobbelt så stort batteri (fra 17,9 til 25,9 kWt) – som betyr lengre rekkevidde, selv om vi fortsatt ikke snakker et tresifret antall kilometer. I utgangspunktet er el-rekkevidden WLTP-målt til 76 km (opp fra 48), men større dekk og panoramatak er ting som koster kilometer.
På den annen side: Mer rekkevidde gir mindre avgifter.
Annonse
Kraft i overflod
Hybriden er naturlig nok ikke elbil-momentan i akselerasjonen, men etter et sekund eller to med flat pedal kommer kraft i overflod – og du er i hundre før det har gått fem sekunder. Elektrisk toppfart er 135 km/t, men bensinmotoren kobles inn lenge før hvis du tråkker hardt.
Bilens nye chassis kan leveres med bakhjulsstyring og adaptive to-ventils dempere. Det gir en allerede dynamisk bil et enda smidigere preg. Vi har ikke testet bilen på vinterføre, men på sølete fjellveier sikret offroad «Gravel»-modus alt grep vi kunne ønske oss.
I Sport eller Sport Plus-modus kommer godlyden som en påminnelse om hva Porsche handler om; kraft og kjøreglede.
Et lengre liv i Texas
Cayenne finnes i dag i vel 10 ulike modellvarianter i Norge, ganske jevnt fordelt mellom SUV og Coupé. Cayenne Turbo GT utgår fra det europeiske sortimentet.
Den klart dominerende modellen i Norge er E-Hybrid – og det vil ikke endres etter denne lanseringen. Ute i Europa har hybridversjonen om lag 50 prosent av volumet, akkurat som Coupé velges av rundt halvparten av kjøperne. Globalt står den bensindrevne basismodellen for rundt 70 prosent av salget, takket være preferansene til kunder i USA og Kina. Dét vil heller ikke endre seg:
– Du vil se denne modellen mye lengre i Texas enn i Oslo, sier Ben Weinberger.
For som han legger til:
– Graden av elektrifisering er til sjuende og sist ikke noe som produsentene bestemmer, men avgjøres av hvilke forutsetninger og restriksjoner som myndighetene bestemmer seg for.
Annonse
Ingen elbil-hint
Og der er vi omsider fremme ved spørsmålet om hva slags frempek denne Cayenne-utgaven gir om den helelektriske versjonen Porsche har varslet i 2025.
Svaret er kort:
Ingenting.
– Denne modellen gir absolutt ingen indikasjoner om hva vi kan vente av den elektriske modellen. Det er samme ingeniører og designere som skal lage den neste som har laget denne, men forutsetningene vil være helt annerledes. PPE-plattformen gir mulighet til å tenke helt nytt – uten forbrenningsmotor, med batteriet i bunn og helt nye plassløsninger, sier Ben Weinberger.
PS: Versjonen som nå slippes med første norske levering i juli/august, vil forbli i salg ved siden av el-versjonen, opplyser Porsche.