VINTERKLAR: Mercedes EQA 350 4Matic er trygg og komfortabel på norske vinterveier.

Prøvekjørt: Mercedes EQA 4MATIC

Vi kan forstå at noen betaler ekstra mye for denne

På papiret er EQA trang og dyr. I praksis er den stor nok for mange – og fort verdt prisen hvis man ønsker litt ekstra kvalitet i hverdagen.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Komfort, framkommelighet, hengervekt

Minus:

Pris, plass, skilteser/fartsholder

Vi må innrømme at vi sliter litt med å plassere Mercedes i dagens hurtigvoksende bilmarked.

  • Elbilene er ombygde fossilbiler, med de kompromissene det innbærer rundt design og plassutnyttelse.
  • Fossilbilene har fortsatt de klassiske og litt konservative linjene, men betjeningsløsninger som krever at du ble unnfanget med multitasking og forløst med touchmetoden.

Mercedes EQA 350 4Matic

  • Pris fra: 469.750 (inkl. avgifter)
  • Pris testbil: 661.312 (inkl. avgifter)
  • Batteri (kWt): 66,5
  • Rekkevidde (km): 432 (testbil: 411)
  • Forbruk (kWt/100 km): 18
  • Effekt (hk/nm): 292/520
  • 0–100 (sek): 6,0
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 446/183/162/20
  • Vekt/nyttelast/hengervekt (kg): 2030/430/1800
  • Bagasjevolum (liter): 340

Men forhåpentligvis ramler DNA-et på plass i utrullingen av de kommende modellene, med EQE i spissen.

Fullverdig

Og under forutsetning at man mener en elektrisk Mercedes er en fullverdig Mercedes, så har EQA noen av de klassiske egenskapene vi ønsker å forbinde med merket:

  • Den er så bra at den fint tåler å være så dyr.

Hengerkapasitet

Og da snakker vi altså om bilen vi har testet – med firehjulsdrift. 4Matic-systemet, som det heter hos Mercedes, gir ikke bare modellen et unikt konkurransefortrinn på vinterstid i en klasse der alle konkurrentene kun har drift på ett hjulpar. Den får også hengerkapasitet på nivå med de største SUV-ene.

Stødig og trygt

Motors erfaring med bilen gjennom en snøtung og kald vinterperiode er gjennomgående positiv. Den går stødig og trygt både på ujevne vinterveier og saltede asfaltveier.

Du må opp i enda høyere prisklasser for å få samme utmerkede forsetekomfort og lave støynivå.

Også lysteknologien er verdt å nevne. For en gang skyld kunne vi kjøre med adaptive fjernlys uten å bli møtt av irritert varsling fra motgående trafikk.

MODERNE: Designet på det liggende instrumentpanelet er fortsatt moderne, men den svarte plasten både der og på midtkonsollen demper eksklusiviteten.

Funksjonell

Det liggende instrumentpanelet oppleves fortsatt moderne, selv om mye svartlakkert plast forsimpler inntykket. Betjeningen av de mest brukte funksjonene er stort sett logisk – etter litt tilvenning. Det store unntaket er bakrutepusseren, som er klønete selv for en superbruker.

Halv million pluss ...

Vi kan gjenta mye av det vi skrev i testen av EQA med forhjulstrekk. Også at den egner seg best for pengesterke par.

Du skal med andre ord ikke ha med så mye bagasje eller så mange passasjerer. Du skal også ha penger til en bil som bikker en halv million i det øyeblikket du krysser av for vinterhjul og metallic lakk.

KNAPT: Bagasjevolum på 340 liter er lite. Solid gjennomlastingsluke hjelper en god del, men dette er ingen familiebil.

200.000 over Cupra

Mercedes-kjøpere flest legger på mye mer. Og det må de nesten. Oppvarmet ratt og tonede bakvinduer er for eksempel ekstrautstyr. Vår testbil koster 661.000. Men til rundt 550.000 får du en solid utstyrt versjon.

Likevel: Det er drøye 200.000 mer enn en omtrent like godt utstyrt og litt større Cupra Born – dog med bakhjulsdrift.

Trafikkfarlig

En sak må nok en gang påpekes: Kombinasjonen av skiltleser og adaptiv fartsholder er rett og slett trafikkfarlig.

Plutselig opplever man at bilen bråbremser fordi systemet har fanget opp en hastighetsgrense på en sidevei.

Vi opplevde for eksempel at bilen skulle ned i 50 km/t i en 110-sone og ned i 30 km/t i en 70-sone. Den umiddelbare faren ved bråbremsingen er opplagt. I tillegg skaper det både irritasjon og svekket tillit til bilens sikkerhetsnivå.

Mercedes er ikke alene om denne teknologien. Her kan du se en video av hvordan det fungerer – eller mer presist, ikke bør fungere – i en Volkswagen ID.4.

  • Vår testbil har en oppgitt rekkevidde på 411 kilometer. Forbruket vårt i testperioden lå mellom 22 og 24 kWt/100 km. Det tilsier en rekkevidde på 27-30 mil.