SUV MED LEDNING: Nye NX 450h+ er en vellykket oppgradering av den bestselgende modellen til Lexus.

Prøvekjørt: Lexus 450h+ (ladehybrid)

Lexus lokker med ladbar SUV-luksus

Ett år etter at Toyota lanserte ladbare RAV4, kommer konsernslektningen Lexus med sin utgave av det samme. Bil-Norges mest begeistrede menighet kan glede seg over merkets første ladehybrid.

Publisert Sist oppdatert

PALMA (Motor): Lexus har ikke den største tilhengerskaren, men ingen er mer trofaste. Toyotas luksusbrand scorer stabilt skyhøyt på alle lojalitetskåringer, og med andre generasjon NX kommer en SUV-modell som har alle forutsetninger for dobbel jackpot i den norske delen av de svorne.

PLUSS:

Rekkevidde, navigasjon.

MINUS:

Støy.

Ladbar og med god hverdagsrekkevidde, kraftig oppdatert i design og funksjonalitet, kommer NX 450h+ (den eneste av fire motorvarianter som tas til Norge) med alle forutsetninger for å forsterke trendbildet for dette merket.

Lexus NX 450h+

  • Pris fra–til: Kr. 644.900–788.700 (eks. frakt og levering).
  • Drivlinje: Ladehybrid (bensin), firehjulsdrift. 2,5 l bensin (178 hk), to elektriske motorer 182 hk (foran) og 54 hk (bak), samlet effekt 306 hk. 0–100 km/t: 6,3 sek.
  • Rekkevidde: 69–76* km (batteri 18,1 kW). Forbruk: 1,0–1,1* l/100 km. Utslipp: 22–25* CO2/kWt.
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (mm): 4660/1865/1660/195.
  • Hengervekt: 1500 kg (tilvalg). Bagasjerom: 525 liter (545 liter inkl. plass under gulvplate).
  • Dekkdimensjon: 18’’ (Business, Executive), 20’’ (Luxury, F Sport).
  • Konkurrenter: BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLC, Volvo XC60.

*=forbehold om endelige WLTP-data.

Lexus har solgt drøyt 7100 biler i Norge siden denne SUV-modellen kom på markedet i 2014. NX har stått for vel halvparten av salget. Denne NX-varianten er den aller første ladehybriden fra Lexus. Det siste året har elbilen UX300e bykset oppover internlisten med vel 700 registreringer, til tross for sine tilkortkommenheter.

Som modermerket Toyota står Lexus foran en elektrisk utrulling de foreløpig ikke er veldig konkrete om.

Trolig kommer elektriske nyheter i 2022, men neppe en helelektrisk NX.

MER SPINDEL: Den karakteristiske fronten er kraftfull som alltid, men spindelgrillen er nå uten kromramme.
LADETID: NX 450h+ kommer med et litiumionbatteri med 18,1 kWt som lades opp på 2,5 time med en 230 v/32A kobling og den 6.6 kW innebygde laderen.
FØLGER STRØMMEN: Som på UX 300e kommer Lexus nå med lyslist over hele bilens bredde, mens logoen er byttet ut med merkenavnet bokstavert.

Fornem fornuft

NX 450h+ er ingen Lexus-kopi av RAV4, selv om de begge er bygget på samme plattform (GK-A).

Høstens modell er definitivt heller ikke noen kopi av utgaven den erstatter. 95 prosent av bilens komponenter er nye deler fra første generasjon NX. Til og med styreplaten, som har vært en slags gammelmodig Lexus-signatur, er fjernet.

Nye NX er første steg i en ny Lexus-retning, ikke bare på design og funksjonalitet, men også innenfor test og produktutvikling.

Hele førermiljøet er bygget om, og her finner vi den mest kraftfulle forbedringen – blant mange. Det har blitt svært vellykket.

Napper knapper

I en tid hvor skjermene blir stadig større og knappene stadig færre, har Lexus konstruert en bil under mottoet «hendene på rattet og øynene på veien» – med sitt såkalte Tazuna-konsept, som ble skissert i konseptbilen Lexus LF-30 Electrified.

Også her er knapper nappet bort: 78 er redusert til 45, med stort og smått. Og skjermene eser ut: 9,8 tommer i innstegsmodellen og 14 tommer i de øvrige.

Men endringene har skjedd smart.

Lexus har blant annet laget et suverent head up-display hvor tre ulike visningsvalg kan styres fra rattet, samtidig som det viser funksjonalitet på både multimedia og sikkerhetsfunksjoner.

Et nytt stemmestyringssystem (Hey Lexus) fungerer utmerket for en serie oppgaver som ofte krever at en hånd slipper rattet.

VARMEPUMPE: NX 450h+ bruker en energibesparende varmepumpe som trekker termisk energi fra luften utenfor bilen for å varme opp kupeen, noe som gir mindre påvirkning på bilens elektriske rekkevidde.
STØRRE I ALLE RETNINGER: Når NX må kommer i andre generasjon, er lengden økt med 20 mm, akselavstanden med 30 mm, og bredden med 20 mm, mens høyden er 5 mm opp fra 2014-versjonen.

Presise beskjeder

I den store skjermen er det forøvrig over tre ganger så mye datakraft som i den gamle, og kombinert med en god GPS-løsning betyr det at nye NX har en ekstremt presis navigasjonsløsning. Vi testet bilen på Mallorca, hvor rundkjøringene er mange og ofte med kreative av- og påkjøringsløsninger. Alle steder kom retningsinstruksene imponerende presist. I rundkjøringer med seks utkjøringer blir det lett galt hvis instruksen kommer to sekunder for tidlig eller for sent. Det opplevde vi aldri i denne bilen.

Både stemmestyring og navigasjonsvarsling kan skje på norsk.

Dette er første Lexus-modell med det elektroniske døråpningssystemet e-latch: Inne er dørhåndtaket byttet ut med en liten knapp du trykker inn, ute er det en liten knapp plassert på innsiden av det fastmonterte dørhåndtaket. Det fungerer utmerket. Dørsystemet er dessuten koblet til en blindesonemonitor, for å advare om trafikk som nærmer seg bakfra. Lexus mener det skal forhindre 95 prosent av ulykkene som forårsakes fordi dører åpnes på feil tidspunkt.

Lexus-nytt

Lexus har mange nye løsninger på denne NX-utgaven. De fleste av disse er nye for Lexus, ikke for bilverdenen som sådan. Og ikke noe er galt ved det.

Løsninger er testet og forfinet og skrudd sammen etter Lexus-prinsippet – kall det gjerne for funksjonell luksus, med mer vekt på det første enn det siste.

Som så mange andre kommer Lexus nå med lyslist bak i hele bilens bredde, og logoen er byttet ut med merkets fem bokstaver.

I den andre enden er det mer særpreget. Den digre spindelgrillen er ikke blitt noe mindre, men står vinklet noe mer oppreist, og dessuten er kromrammen fjernet. Det siste gjør at den ikke fremstår like voldsom, men strengt tatt er den stadig like stor.

Sliter du med synet av bevertennene på de store BMW’ene, vil du ha en munnfull også med Lexus – billedlig talt.

GILDE FARGER: F Sport-modellene kommer i rødt (eller hvitt) og sort seteinteriør, mens det er fire mer neddempede alternativer på de øvrige modellvariantene.
HVOR ER KNAPPEN? 78 fysiske knapper i førermiljøet er redusert til 45 i nye NX, mens den store infoskjermen måler 14 tommer diagonalt.
KLAR BANE: NX har en imponerende navigasjonsløsning.
HODET OPP: Det er tre ulike visningsvalg i head-up-displayet …
… i tillegg til at flere funksjoner er et tastetrykk unna.
E-LATCH: Lexus har byttet ut tradisjonelle dørhåndtak med sin såkalte e-latch – et elektronisk system der døren åpnes innenfra med et lett trykk, mens det på utsiden av døren er en liten knapp på innsiden av dørhåndtaket.
STIG PÅ: Med smarttelefon, navigasjon, kjøretøykommandoer, multimediefunksjoner og nettilkobling er det omtrent hundre måter for føreren å samhandle med bilen på, ifølge Lexus sin egen telling.
PLASS BAK: Med baksetene lagt ned øker lasteplassen i bagasjerommet fra 545 til 1436 liter. Baksetene er delt 60:40 og kan fås med elektrisk betjening.

Irriterende vindstøy

Kjøreopplevelsen er ubestridt komfortabel. En samlet motoreffekt på 309 hester gir kraft nok, men bråkvikk er bilen ikke.

Bremsefølelsen er tilsvarende myk. Bremsepedalen har fått en noe endret form og størrelse, og er for første gang utstyrt med en dempermekanisme for pedalreturen. En av mange små forbedringer som kler denne bilen.

NX er derimot ikke veldig stillegående. Vi opplevde at bilen har betydelig vindstøy i høy fart, mens den har enerverende pipelyd i svært lave hastigheter (under omlag 25 km/t). Det framstod noe uklart om pipelyden skyldes krav til varsling av gående, eller om det mer utilsiktede egenskaper ved bilen som forklarer dette. Vi kommer tilbake til det ved senere tester.

NX scorer høyere enn konkurrentene på elektrisk rekkevidde (over 20 km lengre enn både X3, XC60 og GLC, 10 km lengre enn Q5), og lavere på forbruk og utslipp.

Baksetene kan deles 60:40 foran et bagasjerom på 545 liter – som er betydelig mer enn det nevnte feltet av konkurrenter.

I god Lexus-tradisjon er F Sport en tilgjengelig modellvariant for NX. Det er ikke for at du skal få kjenne på din indre Lewis Hamilton.

«Sport» handler i denne sammenheng om design, seteform, fargevalg og hjulstørrelse – ikke akselerasjon.

Samme gjelder for Sport-begrepet i valget av kjøremodus (normal, eco eller sport) – som også er egnet til å forvirre mer enn inspirere. I Sport (eller Sport+) blir demping og styring stivere, men kvikkere blir bilen ikke.

Hvorfor skulle den det?

Lexus er først og fremst behagelig luksus til en ganske fornuftig pris. I de elektrifiserte SUV-enes tidsalder er nye NX et vellykket forsøk på å levere nettopp det.