Rekkevidde (WLTP): Inntil 433 km. Forbruk: 16,8 kWt/100 km.
Ladefart: 130 kW, 10-80 prosent på 30 min.
Lengde/bredde/høyde (mm): 4433/1843/1656. Akselavstand: 2692 mm.
Bagasjevolum: 460 liter. Hengervekt: 1200 kg. Vekt/nyttelast (kg): 2000/495.
Hjul: 225/55 R17.
Kommer også som Countryman E, med forhjulsdrift, 150 kW/204 hk fra 424.120 kroner, med 462 km WLTP-rekkevidde.
Konkurrenter: Smart #3, Peugeot E-3008, Nissan Ariya, Hyundai Kona, BMW iX1, VW ID.4, Toyota bZ4X.
Men moro.
Slik har det vært siden Alec Issigonis midt på 1950-tallet, i bensinrasjoneringens tidsalder, begynte å designe en bil som ikke bare skulle være liten og rimelig.
Med sitt stive understell og små hjul dratt ut i hvert sitt hjørne, ble den leken som en go-kart – og med en ikonisk skjerm for fartsmåling og annen basisinformasjon midt på dashbordet.
Nesten 70 år senere finnes det knapt et bilmerke så tro mot sin grunnidé som Mini, også når modellene har blitt flere og konfigurasjonene mange.
Selv i en firehjulsdrevet SUV-innpakning er Mini-referansene så nærværende og overtydelige at du blir i…ja, godt humør.
Når Countryman nå kommer redesignet, tyskbygget, digitalisert og elektrisk kunne vi frykte at noen av de gamle idealene hadde gått tapt.
Men det vi har fått er kanskje årets morsomste bil.
Som en mellomstor SUV plasker Countryman rett uti den mest tettpakkede elbildammen som finnes. Det føles som det kommer to nye kompakte, elektriske crossovere i uka.
Og strengt tatt finnes det plenty med biler i denne klassen som enten har bedre plass, lavere pris eller lengre rekkevidde.
Men det var dette med Mini, da.
De kunne lære norske prester noe om å bli lyttet til av en menighet.
Annonse
Tysk og regulerbar
Denne versjonen av Mini Countryman er bygd på samme grunnkonstruksjon som BMW iX1 og iX2 – og produseres ved samme fabrikklinje i Regensburg sørøst i Tyskland.
Selv om Minien er mindre enn BMW-ene, er den seks cm høyere og 13 cm lengre enn forrige generasjon Countryman. De tre bilene har identisk akselavstand (269 cm), men Minien er henholdsvis 5 cm (iX1) og 10 cm (iX2) kortere enn de to BMW-ene.
Det betyr at det er snaut for langbeinte i baksetet og mindre bagasjeplass enn i søstermodellene (460 liter, mot 490 for iX1 og 520 liter i iX2).
Men baksetet kan lengdereguleres 13 centimeter og vinkles 12 grader, avhengig av om du frakter store passasjerer eller store bager.
En røslig Countryman har aldri vært som en snerten Cooper, men Mini har tatt vare på de lekne kjøreegenskapene helt til topps i modellporteføljen. Det er en doning som skapt for elbilens umiddelbare moment, direkte i styringen og med et understell og fjæring som gjør bilkjøring behagelig og trivelig.
Halve moroa
Den første elektrifiserte Countryman-versjonen var en ladehybrid fra 2017 som smatt strømdrevet avgårde et par mil på en god solskinnsdag.
SE 4ALL har en motor på hver aksling, samlet motoreffekt på 230 kW/313 hk og en WLTP-rekkevidde på inntil 433 km. Forbruket ligger med sine 16,8 kWt/100 km marginalt over tallene til søstermodellene. Batteripakken er på 64,7 kW netto, tett på konkurrenter som Hyundai Kona og Toyota bZ4X.
En variant med forhjulsdrift finnes også, med konvensjonelle 150 kW/204 hk og rekkevidde på inntil 462 km. Som på BMW-ene er det maksmoment på 250 Nm med forhjulsdrift og hele 494 Nm når bilen trekker på alle fire.
Countryman kommer i fire utstyrsvarianter; Essential, Classic og Favoured, samt racinginspirerte John Cooper Works. Selv etter SE-introduksjonen finnes bilen med bensinmotor – jevnt over med 170 hk-motor og en prislapp som ligger 100.000 over den elektriske varianten.
Innstegsversjonen Countryman E – med forhjulsdrift – er på 424.120 kroner, med firehjulstrekk starter festen på 474.120 kroner.
Men på begge varianter bør du minimum inkludere en tilvalgspakke, såkalte Package XS til 12.900. Den favner halve moroa med denne bilen.
Annonse
For ethvert humør
For selv om det er modernitet og enkelhet som dominerer eksteriøret, så er det klassisk Mini-design som gjør susen i kupéen.
Den runde skjermen har fulgt Mini siden Issoginis tidligste skisser.
Nå troner en ny OLED-skjerm som en Big Ben-klokke over midtkonsollen (diameter på snaut 24 cm); stemmestyrt eller regulert via knapper eller skjemberøring, med åtte ulike visningsmodus som ikke bare presenterer relevant visuell informasjon etter valgt kjøremodus, men som også har lysdesign og lydpakker som matcher.
Det er helt forbløffende brukervennlig og effektfullt i all sin digitale enkelhet.
Understøttet med et head-up-display i samme designvariasjoner, sitter du bak rattet i et førermiljø som har en smart miks av fysiske knapper og god digital funksjonalitet.
Ikke bare finnes det noe som passer for enhver sjåfør.
Men også for ethvert humør.
På dynga
I eksteriøret er de avrundede Mini-formene kastet på dynga.
Det er enklere og ryddigere i linjene, men noen vil kunne savne de klumpete formene som var helt uten like. Overhengene er stadig så korte som du kan få dem, selv med 17-toms standardhjul gir den et staut inntrykk, og i fronten troner en åttekantet ramme (i kontrastfarge på de høyere utstyrsversjonene) rundt det som en gang var grillen.
Og det er effektivitet i de nye linjene:
Luftmotstandskoeffisienten er senket fra 0,31 til 0,26.
PS: Mini kommer med samme digitale løsning, med den niende og nyeste utgaven av deres programvare, i en fornyet Cooper og deretter mellommodellen Aceman.