GARCHING, TYSKLAND (Motor): Mini lanserer ny Cooper og Countryman under den store bilutstillingen i München i begynnelsen av september. Motor har fått se hva som kommer, under aksept om restriksjoner rundt hvilke opplysninger som kan publiseres når.
I første omgang: Det nye interiøret.
Og det er en adskillig større greie enn det kan høres ut som.
Siden Alec Issigonis gjenoppfant hjulet og skrudde sammen den første Mini-modellen i 1959, med hjulene dratt helt ut i hjørnene og motoren sidestilt slik at det såvidt ble plass til fire, har selve Mini-konseptet forblitt gjenkjennelig.
Denne fem sekunder lange videoen viser hvor Mini startet, med interiøret på ur-modellen, og hvor merket har kommet – med lanseringen i høst:
HELE HISTORIEN: Mini har alltid vært blant dem som mener at det enkle er det beste. Her er drøyt 60 års interiørhistorie vist på fem sekunder.
Merket har hatt noen økonomiske nær-døden-opplevelser, men eierne (det vil si BMW helt siden 1996) har voktet vel om arven som oppstod etter samarbeidet med racinglegenden John Cooper og den første Cooper-modellen som ble lansert i 1961.
Som det meste annet av biler har også Mini kommet i elektrisk utgave, om enn med svært beskjeden rekkevidde. Snart slippes en modell som også får et moderne, digitalt design – uten at arven gjøres skam på, med mindre du inkluderer krom-detaljer som en vital del av Minis identitet.
Minis sjefdesigner Thomas Sycha sier kortfattet om ambisjonene for prosjektet som nå avdukes: «Fewer better things», i god Mini-tradisjon.
Annonse
Ikonisk
Den runde, ikoniske skjermen er bevart – i form av en berøringsskjerm, mens nøkkelinformasjon om fart og navigasjon nå kommer via et head-up-display bak rattet.
Stadig har Mini noen fysiske knapper; plassert under berøringsskjermen er start/stopp-knapp, kjørevelger og nødblink, samt knapp for front- og bakruteoppvarming – i tillegg til vrideren som lar deg velge mellom åtte ulike «opplevelser». Kanskje «alternative skjermvisninger» er et mer presist uttrykk, skjønt skjermen i nye Mini er så dominerende at den fortjener en i øyenfallende knapp for raske skifter.
Her er et utvalg:
Bare for ordens skyld, la oss ta med et bilde fra hvordan det engang var…
Forfriskende
Det nye systemet er et sjumilssteg fra dagens Mini-løsning, men har strengt tatt ingen teknologi som ikke tilhører bransjestandard – bortsett fra et forfriskende design.
Navigasjonsløsningen er endelig oppdatert, samtidig som skjermen alltid viser nøkkelinfo om fart, temperatur og rest-rekkevidde.
Løsningen tillater også at du laster opp og velger ditt eget bilde, om ikke Minis utvalg er fristende nok.
Nede i midtkonsollen er det nå to romslige koppholdere, ladeplate for mobil, to USB-C-ladeporter og ganske brukbart med oppbevaringsplass.
Den elektriske utgaven av denne Mini-modellen skal bygges i Kina, der BMW har et samarbeid med Great Wall Motor. Bensinutgaven skal derimot skrus sammen i Oxford.
PS: Den nye versjonen kommer i salg sommeren 2024.