Med denne entusiastversjonen av 508 – en modell Motor også er begeistret for – viser produsenten med den stolte løven i grillen fram absolutt alt utstyr som kan dyttes inn i et ganske tradisjonelt stasjonsvogn-karosseri.
Blant annet:
360 hester, fordelt på en bensinmotor og to elektriske motorer. Det betyr at klassikeren 0-100 km/t. går unna på 5,2 sekunder.
Firehjulsdrift og åttetrinns automatkasse.
Elektrisk kjøring når du ikke dyrker entusiasten i deg.
Du har i realiteten bare fire tilleggsvalg hvis du har bestemt deg for den raskeste Peugeoten som kan registreres til vanlig bruk:
Svart, hvit eller grå metallic – og eventuelt soltak.
Kanskje mer vrient for estetikeren i deg enn økonomen. For du må uansett ut med godt over 700.000 kroner for stasjonsvognen ferdig registrert på vinterdekk.
Men det er nærmere 350.000 under en BMW med sammenliknbar effekt (372 hk.) og utstyr, altså en 340 iXdrive Touring.
Annonse
Brutalt
Peugeot-entusiastene har ikke sett en liknende modell på snart 30 år. Da kom 405 T16 med 220 turbohester og firehjulsdrift. Selv i dag er dette brutale spesifikasjoner for en familiesedan.
– Dette er det siste fra Peugeots motorsportavdeling. De er mest kjent for sterke prestasjoner på LeMans, Gruppe B, Pikes Peak og Paris-Dakar, og nå har de lansert sin første gatebil. Vi kan garantere sterke kjøreopplevelser, sier Peugeot-direktør Rune Hensel.
Sedanen har en startpris på 684.900, stasjonsvognen 699.900 kroner.