TIDENES STERKESTE: Det er bare i rallyløypene vi har sett en raskere Peugeot enn denne.
TIDENES STERKESTE: Det er bare i rallyløypene vi har sett en raskere Peugeot enn denne.

Entusiast-Peugeot med 360 hk:

Nå går løven i strupen på BMW

Med hoggtenner i fronten, klør i hekken og tidenes raskeste spurt, er det opplagt hvilket bytte Peugeot har peilet seg ut.

Publisert Sist oppdatert

Med denne entusiastversjonen av 508 – en modell Motor også er begeistret for – viser produsenten med den stolte løven i grillen fram absolutt alt utstyr som kan dyttes inn i et ganske tradisjonelt stasjonsvogn-karosseri.

Blant annet:

  • 360 hester, fordelt på en bensinmotor og to elektriske motorer. Det betyr at klassikeren 0-100 km/t. går unna på 5,2 sekunder.
  • Firehjulsdrift og åttetrinns automatkasse.
  • Elektrisk kjøring når du ikke dyrker entusiasten i deg.
  • 20 tommers felger, sort eksosanlegg, justerbar fjæring, lakkerte bremsekalipere og kryptonittgule detaljer.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DISKRET:</span> Utseendemessig er det ikke så mye som skiller denne råtassen fra den vanlige stasjonsvognen, men hjul, sideskjørt og de svarte eksospottene er viktige detaljer.
DISKRET: Utseendemessig er det ikke så mye som skiller denne råtassen fra den vanlige stasjonsvognen, men hjul, sideskjørt og de svarte eksospottene er viktige detaljer.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LØVENS HULE:</span> Et av de lekreste interiørene i bilverden i dag, etter Motors mening. Men ikke alle er like komfortable med det lille rattet og instrumenthuset over rattkransen.
LØVENS HULE: Et av de lekreste interiørene i bilverden i dag, etter Motors mening. Men ikke alle er like komfortable med det lille rattet og instrumenthuset over rattkransen.

Over 700.000

Du har i realiteten bare fire tilleggsvalg hvis du har bestemt deg for den raskeste Peugeoten som kan registreres til vanlig bruk:

Svart, hvit eller grå metallic – og eventuelt soltak.

Kanskje mer vrient for estetikeren i deg enn økonomen. For du må uansett ut med godt over 700.000 kroner for stasjonsvognen ferdig registrert på vinterdekk.

Men det er nærmere 350.000 under en BMW med sammenliknbar effekt (372 hk.) og utstyr, altså en 340 iXdrive Touring.

Brutalt

Peugeot-entusiastene har ikke sett en liknende modell på snart 30 år. Da kom 405 T16 med 220 turbohester og firehjulsdrift. Selv i dag er dette brutale spesifikasjoner for en familiesedan.

– Dette er det siste fra Peugeots motorsportavdeling. De er mest kjent for sterke prestasjoner på LeMans, Gruppe B, Pikes Peak og Paris-Dakar, og nå har de lansert sin første gatebil. Vi kan garantere sterke kjøreopplevelser, sier Peugeot-direktør Rune Hensel.

  • Sedanen har en startpris på 684.900, stasjonsvognen 699.900 kroner.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLASSIKER:</span> Peugeot 405 T16 hadde 220 turbohester og firehjulsdrift allerede tidlig på 90-tallet.
KLASSIKER: Peugeot 405 T16 hadde 220 turbohester og firehjulsdrift allerede tidlig på 90-tallet.