LINJELEKKER: Peugeot 308 følger opp merkets gode designtradisjon og blir elektrisk også som stasjonsvogn.

Peugeot satser utradisjonelt:

Denne lekre stasjonsvogna blir helelektrisk

Peugeot-designerne vil naturligvis nå ut til flest mulig. Dermed blir til og med en stasjonsvogn helelektrisk.

Publisert

Det popper opp nye karosserivarianter i bilverden: SUV har lenge vært et begrep, Crossover er i ferd med å bli det – og nå vil stadig flere produsenter at vi skal bruke ordet Coupé på biler som i bilnostalgikernes øyne er noe ganske annet.

Tenker annerledes

Men uansett begrep, fellesnevneren er at de alle danker ut stasjonsvogna.

Til og med en tradisjonell stasjonsvognprodusent som Mercedes varsler nå at den klassiske familiefrakterens tid snart er forbi.

Faktisk er stasjonsvogna såpass utgående at den knapt har vært aktuell i en moderne helelektrisk versjon. Ikke før nå.

Peugeot tenker annerledes og lanserer nye 308 også som elektrisk stasjonsvogn.

FAVORITT: Motor har ofte rost Peugeots i-cockpit-filosofi, med et lite ratt og instrumentene på oversiden. At det også ser lekkert ut, er en viktig bonus.
IDENTITET: Løvesymbolet i grillen er annerledes, men de karakteristiske hoggtennene på sidene er på plass. 308 kommer med ulik motorisering – og til Norge først som ladehybrid, deretter som elektrisk om halvannet år.

Én konkurrent?

Planen er at den skal lanseres høsten 2023. Først kommer kombimodellen – som blir en direkte konkurrent til modeller som VW ID.3, Cupra Born og kanskje billigversjonene av Tesla Model 3 og Polestar 2.

Som stasjonsvogn står den derimot ganske alene. I øyeblikket ser vi ikke for oss flere enn én helelektrisk stasjonsvogn på markedet innen lanseringen av 308: MG 5, som MG selv kaller verdens første elektriske stasjonsvogn.

Da har kineserne valgt å definere Porsche Taycan Turismo som noe annet, og det er nok helt greit for alle.

Spesifikasjonene til 308 er ikke like unike som karosseriet, og heller ikke spesielt imponerende når vi ser over et år framover i tid:

Batterikapasiteten er oppgitt til 54 kWt brutto, men forbruket er på papiret lavt – 12,4 kWt/100 km.

Det betyr i tilfelle en offisiell rekkevidde på rundt 40 mil. Ved hurtigladeren skal den nå 100 kW. Motoreffekten blir 155 hester og 270 Nm.