Det popper opp nye karosserivarianter i bilverden: SUV har lenge vært et begrep, Crossover er i ferd med å bli det – og nå vil stadig flere produsenter at vi skal bruke ordet Coupé på biler som i bilnostalgikernes øyne er noe ganske annet.
Tenker annerledes
Men uansett begrep, fellesnevneren er at de alle danker ut stasjonsvogna.
Planen er at den skal lanseres høsten 2023. Først kommer kombimodellen – som blir en direkte konkurrent til modeller som VW ID.3, Cupra Born og kanskje billigversjonene av Tesla Model 3 og Polestar 2.
Som stasjonsvogn står den derimot ganske alene. I øyeblikket ser vi ikke for oss flere enn én helelektrisk stasjonsvogn på markedet innen lanseringen av 308: MG 5, som MG selv kaller verdens første elektriske stasjonsvogn.
Da har kineserne valgt å definere Porsche Taycan Turismo som noe annet, og det er nok helt greit for alle.
Spesifikasjonene til 308 er ikke like unike som karosseriet, og heller ikke spesielt imponerende når vi ser over et år framover i tid:
Batterikapasiteten er oppgitt til 54 kWt brutto, men forbruket er på papiret lavt – 12,4 kWt/100 km.
Det betyr i tilfelle en offisiell rekkevidde på rundt 40 mil. Ved hurtigladeren skal den nå 100 kW. Motoreffekten blir 155 hester og 270 Nm.