
Oppgradert BMW iX:
Får 70 mil rekkevidde, dette blir prisen
Kraftig forbedret rekkevidde og en ny råtass på toppen av modellutvalget skal befeste posisjonen som manges drømme-SUV.
Hvis du er gnien på utstyr, så skal det være mulig å passere 70 mil på en passe varm sommerdag med oppgraderte iX xDrive60 – som erstatter xDrive 50.
Men BMW-kunder flest legger på vekt i form av utstyr, som igjen påvirker rekkevidden.
Men vi kan vel trygt fastslå at det likevel er mer enn nok rekkevidde til alt av normal kjøring.
Mest lest på Motor.no:
-
Under 18 kr:
Nå synker bensinprisene i Norge og Sverige
-
Brannfarlige luksusbiler:
130 nyere Jaguarer vrakes
-
Strøm-problemer:
Feil på feil – stoler ikke på batteriet i bilen
-
Hyundai-problemer:
Batteriet kollapset midt på veien
-
Parkeringsbøter:
Her har Bjørn parkert i 49 år, nå bøtelegges han
-
Bobler på dashbordet:
Volkswagen påsto at det er brukt for sterk såpe
-
Føler seg lurt av merkeforhandler:
Bilen hadde bare to års fabrikkgaranti
-
Tar igjen:
Nå slår Canada tilbake mot Elon Musk
-
Kommunen nekter å gi seg:
Hanne får P-bøter på sin egen tomt
-
Landets største Ford-selger:
Nektet å gi fem års nybilgaranti
-
Sommerdekktest 2025:
Styr unna spesialdekkene
-
Må reparere for 246.000 kr:
Fikk kjemperegning rett etter garanti-utløpet
-
Priser på bildeler:
Baksete koster 600.000 kr – bilen er verdt 150.000
-
Ny Volvo XC40-krasj:
Volvoen fløy over stokk og stein
-
Bruktbilekspert Benny:
– Ikke kjøp bruktbiler med disse motorene
Ny råtass
Optimalisert effektivitet, finjustert elektronikk og mer energivennlige dekk er stikkord for rekkeviddeøkningen på de nye versjonen av iX.
Også den litt rimeligere versjonen, iX xDrive 45 – tidligere xDrive 40 – har fått et kraftig rekkeviddeløft: 490–602 km, avhengig av mengde utstyr.
Og på toppen av disse versjonene, kommer nå iX M70 xDrive. Altså den oppgraderte råtassen i porteføljen, med 659 hester.

Nytt lysdesign
Ny battericelleteknologi har økt batterikapasiteten til iX xDrive45 med rundt 30 prosent til 94,8 kWh, mens iX xDrive60 og iX M70 xDrive har kapasitet på henholdsvis 109,1 kWh og 108,9 kWh.
Ladehastigheten har også økt: 175 kW på den minste modellen, 195 kW på de to øvrige.
Utvendig er det ikke store endringer, men kjennere vil legge merke til et nytt lysdesign med fire øyne, samt vertikale LED-kjørelys og blinklys.
I kjent BMW-stil er modellene rigget med ulike utstyrspakker (Charged, Fully Charged, Fully Charged M Sport, Supercharged).
Biler vi har prøvekjørt:
-
Prøvekjørt: Suzuki e Vitara 4WD
Dette blir den nye bygdefavoritten
-
Prøvekjørt: Zeekr 7X
Ai, ai, for en artig priskrig!
-
Prøvekjørt: Ford Puma Gen-E
Ford skrur på sjarmen
-
Prøvekjørt: MGS5
Har skyhøye forventninger til denne
-
Prøvekjørt: Opel Corsa
Kall det gjerne en hyllest, men det er noe mer her
-
Prøvekjørt: Skoda Enyaq
Litt penere – og litt mindre smart
-
Prøvekjørt: Zeekr 001 Privilege AWD
Noe for dem som vil skille seg ut
-
Prøvekjørt: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
«Skuddsikker» bil for menigheten
-
Prøvekjørt: Audi S6 Avant e-tron
Stasjonsvogna er ikke hva den var – den er bedre
-
Prøvekjørt: Cupra Born VZ
Her får du litt av den gode, gamle GTI-følelsen
Prisene
Her er prisene på de ulike modellene med de antatt mest attraktive utstyrspakkene:
BMW iX xDrive45:
408 hk, rekkevidde (WLTP): 490–602 km
Pris fra: 799.900
Pris Fully Charged: 869.900
BMW iX xDrive60:
544 hk, rekkevidde (WLTP): 563–701 km
Pris fra: 839.900
Pris Fully Charged: 899.900
BMW iX M70 xDrive:
659 hk , rekkevidde (WLTP): 521–600 km
Pris fra: 1.029.900
Pris Supercharged: 1.129.900
Variasjonen i oppgitt rekkevidde henger sammen med utstyrsversjon. Jo mer utstyr, desto høyere vekt og lavere rekkevidde.