Oppgradert BMW iX:
Får 70 mil rekkevidde, dette blir prisen
Kraftig forbedret rekkevidde og en ny råtass på toppen av modellutvalget skal befeste posisjonen som manges drømme-SUV.
Hvis du er gnien på utstyr, så skal det være mulig å passere 70 mil på en passe varm sommerdag med oppgraderte iX xDrive60 – som erstatter xDrive 50.
Men BMW-kunder flest legger på vekt i form av utstyr, som igjen påvirker rekkevidden.
Men vi kan vel trygt fastslå at det likevel er mer enn nok rekkevidde til alt av normal kjøring.
Mest lest på Motor.no:
-
Rekkeviddetest vinteren 2025:
Knuste Tesla, Polestar med nest beste tall noensinne
-
Bruktbiljuks:
Thomas kjøpte bil som er ulovlig å bruke
-
BMW-fører:
Ville betale for to plasser og stå slik – fikk bot
-
Pensjonert politi i ny Volvo-krasj:
Ekspoliti i ny Volvo-krasj: «verst å ikke bli trodd»
-
Hodebry for Møller:
Kjøpte millionbil, men hentet den aldri
-
Prøvekjørt: Audi S6 Avant e-tron
Hvis ikke denne får opp stasjonsvogn-interessen, vil ingen gjøre det
-
Ulovlig lyktepynt:
Vegvesenet advarer mot ny lyktetrend
-
Dundret inn i naboens hage:
– Plutselig gikk Volvoen som en rakett
-
Lakkskader for 75.000 kr:
Slik så Tesla-lakken ut etter første vask
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
Ny råtass
Optimalisert effektivitet, finjustert elektronikk og mer energivennlige dekk er stikkord for rekkeviddeøkningen på de nye versjonen av iX.
Også den litt rimeligere versjonen, iX xDrive 45 – tidligere xDrive 40 – har fått et kraftig rekkeviddeløft: 490–602 km, avhengig av mengde utstyr.
Og på toppen av disse versjonene, kommer nå iX M70 xDrive. Altså den oppgraderte råtassen i porteføljen, med 659 hester.
Nytt lysdesign
Ny battericelleteknologi har økt batterikapasiteten til iX xDrive45 med rundt 30 prosent til 94,8 kWh, mens iX xDrive60 og iX M70 xDrive har kapasitet på henholdsvis 109,1 kWh og 108,9 kWh.
Ladehastigheten har også økt: 175 kW på den minste modellen, 195 kW på de to øvrige.
Utvendig er det ikke store endringer, men kjennere vil legge merke til et nytt lysdesign med fire øyne, samt vertikale LED-kjørelys og blinklys.
I kjent BMW-stil er modellene rigget med ulike utstyrspakker (Charged, Fully Charged, Fully Charged M Sport, Supercharged).
Biler vi har prøvekjørt:
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya Nismo
Her har Nissan hatt det gøy med Ariya
-
Prøvekjørt: Volvo XC90 T8
Oppgradert bil for Overklasse-Svensson
-
Prøvekjørt: Citroën E-C4
Fortsatt uslåelig på komfort
-
Prøvekjørt: Mercedes-Benz EQE SUV Special Edition
Kanskje er billig luksus rett og slett best
-
Årets bil i Europa:
«På tide å stille spørsmål ved Euro NCAP»
-
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5
Denne tåler fint å være litt dyrere
-
Prøvekjørt: Skoda Elroq:
Modellen som kan gjøre livet surt for storebroren
-
Prøvekjørt: Opel Frontera
Priser seg folkelig og vil treffe de unge
-
Prøvekjørt: Audi S6 Avant e-tron
Hvis ikke denne får opp stasjonsvogn-interessen, vil ingen gjøre det
-
Prøvekjørt: Toyota Land Cruiser
– Vi har faktisk tatt noen skritt bakover
Prisene
Her er prisene på de ulike modellene med de antatt mest attraktive utstyrspakkene:
BMW iX xDrive45:
408 hk, rekkevidde (WLTP): 490–602 km
Pris fra: 799.900
Pris Fully Charged: 869.900
BMW iX xDrive60:
544 hk, rekkevidde (WLTP): 563–701 km
Pris fra: 839.900
Pris Fully Charged: 899.900
BMW iX M70 xDrive:
659 hk , rekkevidde (WLTP): 521–600 km
Pris fra: 1.029.900
Pris Supercharged: 1.129.900
Variasjonen i oppgitt rekkevidde henger sammen med utstyrsversjon. Jo mer utstyr, desto høyere vekt og lavere rekkevidde.