FOR TUNG: Motor har tidligere skrevet om Carl August Ellinger og hans familie, som sliter med å holde seg innenfor nyttelasten i en Hyundai Ioniq 5.Foto: KRISTEN SVORTE
Ny undersøkelse av alle biler:
Elbiler har 30 prosent lavere nyttelast enn dieselbiler
Enkelte elbiler har knapt plass til overs for en tannbørste når fem personer skal på tur.
Det hjelper lite med store bagasjerom hvis vekten av litt ekstra pikkpakk gjør totalvekten ulovlig høy. Det kan fort bli realiteten med et stort antall elbiler.
NAF har gått gjennom tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) og regnet ut gjennomsnittet av den oppgitte nyttelasten for «småbiler», «kompaktklasse», «mellomklasse»-, «SUV»- og «store biler» for elbiler, bensin- og dieselbiler, samt hybrider.
Tallene viser at elbilene i snitt har en nyttelast på 453 kilo. Det er i gjennomsnitt 30 prosent under dieselbilene (592 kilo) og 16,8 prosent under bensinbilene (528 liter).
- Når du skal kjøpe elbil, må du sjekke nyttelasten. Ellers kan du ende opp med en bil du ikke kan ta med bagasje i, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
En femseters personbil bør ha minst 300 kilo tilgjengelig nyttelast for å kunne ta med fire passasjerer som i snitt veier 75 kilo hver. Fire ganger 75 er 300, sjåførens vekt er allerede regnet inn i bilens vekt.
Skal passasjerene ha med seg bagasje eller veier mer enn 75 kg, trenger du mer nyttelast.
Annonse
Tunge batterier
- Tallenes tale er klar. Elbilene har et vektproblem. Og når dette er snitt-tallene, betyr det at noen biler har så lav nyttelast at du knapt får med deg en tannbørste på tur, selv om bagasjerommet er stort og flott, sier Sødal.
Tunge batterier og et stadig høyere utstyrsnivå – med blant annet tunge panoramatak og store felger – er faktorer som øker bilens egenvekt og reduserer nyttelasten.
For å få høyere nyttelast, må maksimalt tillatt totalvekt økes. Det kan bety at bremser, hjuloppheng og lignende må dimensjoneres for en høyere vekt.
Knallhard konkurranse
Det igjen kan bety økte produksjonskostnader, enten ved at delene i seg selv er dyrere, eller at det må utvikles, testes og typegodkjennes nye deler som tåler høyere belastning.
– Høyere totalvekt betyr gjerne også økt forbruk, som igjen påvirker rekkevidde. Det er knallhard konkurranse om å ha lavest forbruk og lengst rekkevidde. Det kan påvirke produsentene til å holde vekten nede så godt det lar seg gjøre, sier Nils Sødal.
Kjøring med for mye vekt, er ikke bare en risikofaktor rent sikkerhetsmessig. Blir man stoppet i en kontroll, må man sette igjen bagasje til bilen er under tillatt grense. Over 30 prosent ulovlig nyttelast gir bot, og i verste fall inndragning av førerkort.
Flere bilprodusenter advarer også om at garantien ikke dekker feil som skyldes feilaktig, unormal eller uriktig bruk av produktet. Dette omfatter også last.
Inn i sommerferien er nyttelasten en faktor man bør være ekstra oppmerksom på, mener NAF.