NAF har testet hva som skjer når en helt vanlig bil
kjører i svinger og bråbremser, med og uten last.
– Den svingen du er vant til å ha god kontroll gjennom,
blir vanskeligere å holde når bilen er tyngre enn det den er beregnet for, sier
teknisk konsulent Tom André Nilsen i NAF.
Testen er gjort på NAFs øvingsbane i Rakkestad, med en
helt vanlig elbil; Maxus Euniq 6. Bilen ble kjørt uten last, kun med sjåføren,
med maksimal tillatt totalvekt, og med 190 kilo overlast.
I svingen havner bilen i
motsatt kjørefelt med overlast. Med maks tillatt last er bilen halvveis over i
motsatt kjørefelt. Årsaken er at last, og spesielt overlast, går ut over
kjøreegenskapene til bilen.
– Bilen var mye mer forutsigbar
uten last, og mye mer uforutsigbar når den var fullastet, sier rådgiver Jan
Harry Svendsen i NAF.
Elbiler har ofte mindre lastekapasitet
enn tradisjonelle bensin- og dieselbiler. Årsaken er tunge batterier, og et
stadig høyere utstyrsnivå – med blant annet tunge panoramatak og store felger.
Ikke bare blir svingene lengre
med fullastet og overlastet bil. Også bremselengdene øker.
I NAFs test økte bremselengden
med én meter da bilen var fullastet, og med 1,2 meter da bilen var overlastet
med 190 kilo, sammenlignet med bil uten last.
Økningen i bremselengde utgjør
henholdsvis 3 og knappe 4 prosent.
– Differansen i bremsestrekning er ikke så veldig høy.
Men når den letteste bilen stopper, vil den tyngste bilen passerte det samme
punktet i 22 km/t, sier teknisk konsulent Tom André Nilsen.
Han forklarer nærmere:
– Om den tyngste bilen da hadde kjørt på en betongkloss i
22 km/t, ville den ha hatt en kollisjonskraft eller kollisjonsenergi på 4,7 tonn.
Kreftene som er i sving kan være katastrofale. Det er ikke sikkert marginene er
på din side når bilen er overlastet,
Garanti-problemer
Ikke bare blir bilene mer trafikkfarlige med overlast.
Bremser, hjuloppheng og lignende er basert på å tåle tillatt vekt, ikke overlast.
Overlast kan gi problemer med garantien. NAF har spurt
flere bilprodusenter, som melder tilbake at overlast kan være brudd på
garantivilkårene.
Bilmerket Polestar skriver konkret om det i
garantivilkårene sine.
– Garantien dekker ikke feil som skyldes feilaktig,
unormal eller uriktig bruk av produktet. Dette omfatter også last, skriver
Polestar i sine garantivilkår.
Annonse
Avkortning
Havner du i en ulykke med overlast, og etterforskningen
viser at bilen har vært for tung, risikerer du også avkortning i
forsikringsutbetalingen.
Overlast med mer enn 500 kilo fører dessuten til bot.
For å sjekke hvor tung bilen din er, med og uten last,
kan du kjøre innom en av vegvesenets mange vekter langs veiene.