Konkurrenter: VW ID.4, Tesla Model Y, Nissan Ariya, Toyota bZ4X, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, BYD Sealion 7, Xpeng G6.
*Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Serviceavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
PRAHA (Motor): Noen timers kjøring sørover fra Praha, dukker denne nasjonale legenden opp på en slags pidestall av betongelementer:
En Skoda 130 i en farge vi med litt fantasi kan kalle Smoked Grey.
For mange var kupéversjonen av denne – Rapid – mer kjent.
Facelift
130 kom i 1984, og hadde samme grunnkonstruksjon som Skoda 105 og 120, som ble lansert allerede i 1976.
130 var kjent for sin hekkmotor, som Bobla, og at du kunne leke med kjøreegenskapene – og i verste fall livet.
Annonse
Veltet på tv
Den passive sikkerheten var dårlig, og for uerfarne sjåfører kunne også kjøreegenskapene oppleves som lunefulle.
Forgjengeren til 130 gjorde seg blant annet bemerket ved å velte i en utgave av det svenske tv-programmet Trafikmagasinet på slutten av 70-tallet.
ENDRINGER: Forfra ser man at Enyaq er langt mer nedtonet, de store lykteglassene og den enorme grillen er borte.
Forbedret
Den blå Enyaqen på bildet er en facelift. Men bakfra ser du ingen forskjell. Forfra derimot, har Skoda foretatt store endringer.
Alt skal være litt forbedret og forfinet på nye Enyaq. Rekkevidden, selvkjøringen, stemmeassistententen, komforten, sikkerheten.
Modellen kommer på norske veier senere på året – og etter Elroq (les Motors prøvekjøring her), som er samme bil fram til c-stolpen, men 33 cm kortere derfra og ut.
Motors kjøreinntrykk av nye Enyaq kan du lese mer om på Motor.no mandag 31. mars klokken 09.00. Alle norske og internasjonale medier er underlagt en såkalt sperrefrist inntil dette tidspunktet.