TETSTRID: VW ID.4 er en av tre Volkswagen som hevder seg helt i teten av vår kåring.

Motor kårer årets beste bilkjøp:

Her er årets fem nestbeste

Vi teller ned til kåringen av årets beste bilkjøp i fem ulike klasser.

Publisert

Det er allerede et år siden en fersk oppgradering sendte Tesla Model 3 helt til topps i Motors kåring av årets beste bilkjøp. 

Sammen med de fire øvrige klassevinnerne, Peugeot e-208 (småbil), Tesla Model Y (familiebil), BMW iX (stor familiebil) og Toyota GR Yaris (åpen klasse), poserte Teslaen stolt i snøføyka på Oslos tak.

FJORÅRSVINNERNE: BMW iX, Toyota GR Yaris, Tesla Model Y, Peugeot E-208 og Tesla Model 3.

Nå har juryen avsluttet diskusjonen og gitt sin konklusjon. 

Årets beste bilkjøp i 2024 avsløres her på Motor.no i morgen, fredag 29. november. 

Denne uka har vi talt ned: Her er bilene som kommer på 5. plass,  bilene på 4. plass og bilene på 3. plass i vår kåring. Og her er et utvalg gode kandidater som havnet utenfor finaleheatet.

Motor-pakka

En liten endring fra i fjor, er at vi nå kårer én vinner i fem ulike klasser (les mer om reglene lenger ned).  Med årets kåring introduserer vi også Motor-pakka.

Det er ofte stor forskjell på bilens fra-pris og bilens totale pris, inkludert omkostninger og utstyr du må ha (som vinterhjul og ladekabler) og kanskje bør ha (som hengerfeste, metallic lakk), med tanke på annenhåndsverdien. 

I Motor-pakka plukker vi ut den utstyrsgraden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene i den aktuelle klassen. 

Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi dette i de fleste tilfeller. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.

Her er bilene som ender på 2. plass i sine klasser:

Småbil: BYD Dolphin

JURYEN MENER: Viser hvor langt de kinesiske bilprodusentene har kommet. Fungerer utmerket til en liten familie – til prisen av en godt brukt konkurrent. Fin kjørekomfort, og rekkevidde i øverste sjikt. Omfattende utstyrt med «skinnseter», panoramatak og trådløs lading, men dessverre ikke rattvarme. MOTOR-PAKKA: 336.000 kroner.

RIMELIG: Dolphin er stor nok for en liten familie, og svært godt utstyrt. Prismessig også gunstig.

Kompaktbil: Volkswagen ID.3

JURYEN MENER: Målestokken på kupéplass. Svært gode kjøreegenskaper, liten svingradius, bra oversikt. Med det største batteriet har også rekkevidden økt til over 50 mil – mer enn nok for de fleste. Prismessig nede på konkurransedyktig nivå, men de to største konkurrentene leveres med firehjulsdrift. MOTOR-PAKKA: 449.000 kroner.

ETABLERT: ID.3 er blitt en av Norges mest solgte biler. Nå er den også kommet i en sprekere GTX-versjon – men fortsatt med kun bakhjulsdrift.

Familiebil: Volkswagen ID.4

JURYEN MENER: Mer VW for pengene enn ID.4 Pro 4Motion Highline får du ikke. Du får den også rimeligere enn vår Motor-pakke, men fortsatt solid utstyrt. For mange vil dette være klassens beste kjøp, noe salgstallene underbygger. Juryen etterlyser flere praktiske løsninger og høyere kvalitetsfølelse. MOTOR-PAKKA: 571.000 kroner.

TRYGT: En velutstyrt ID.4 med firehjulsdrift er definitivt en av de beste nybilkjøpene for en familie.

Stor familiebil: BMW iX

JURYEN MENER: Fjorårsvinneren i denne klassen, og fortsatt drømmen for mange familier som vil bruke mye penger på bil. Her får du komfort, kjøreglede, rekkevidde, plass, en solid dose status – og et utseende som fortsatt skaper debatt, tre år etter lanseringen. Utmerket miks av fornuft og følelser. MOTOR-PAKKA: 1.090.000 kroner.

TOPP: BMW iX har fått noen år på norske veier, men utseendet diskuteres fortsatt. For mange det beste kjøpet i denne klassen.

Åpen klasse: Lotus Emeya

JURYEN MENER: Elbil nummer to fra det mytiske Lotus-merket, en luksuriøs Grand Tourer med suverene kjøreegenskaper. Toppversjonen S er nesten FOR kraftig. Den er likevel mest ekstrem ved ladestolpen, med sine 14 minutter fra 10 til 80 prosent – hvis du finner en ladestolpe som leverer nok … MOTOR-PAKKA: 1.850.000

YPPER SEG: Klassiske Lotus gjenoppstår i batterielektriske versjoner. Emeya er en råtass, ikke minst ved ladestolpen.

Slik kårer vi
årets beste bilkjøp

Bilene skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold (ikke like viktig i åpen klasse).

De skal ha oppnådd poeng i tetsjiktet i Motors tester, eller gitt et svært godt inntrykk i prøvekjøringer.

Kåringen er inndelt i fem klasser: Småbil, Kompaktbil, familiebil, stor familiebil og åpen klasse.

Fem biler står igjen som Årets beste bilkjøp i sin klasse.

Juryen har bestått av: Benny Christensen (teknisk konsulent i NAF), Morten Abrahamsen (journalist i Motor), Anette Berve (ansvarlig for forbrukertester i NAF), Peter Raaum (ansvarlig redaktør i Motor) og Øivind A. Monn-Iversen (journalist og testansvarlig i Motor)

Juryen har hatt deadline 1. november. Det betyr at biler som ikke har oppfylt de nevnte kriteriene innen denne datoen, heller ikke er blitt vurdert. De er naturligvis med i neste års kåring.

Dette gjelder modeller som Renault 5, Kia EV3, Skoda Elroq, Hyundai Inster, Polestar 3/4, Cupra Tavascan, BYD Sealion 7, Opel Grandland, Alfa Romeo Junior, Ford Capri og Volvo EX90. Disse er naturligvis med i neste års kåring.