Alle som er glad i kjøre bil, vet hvor frustrerende det er å være passasjer. Men klarer du først å akseptere at du ikke skal kjøre en i7, så er baksetet i denne bilen den beste trøsten du kan finne i øyeblikket. I hvert fall for under to millioner.
BMW i7 xDrive 60
Pris:1.400.500 (inkl. omkostninger)
Drivlinje: 101,7 kWt (netto) batterielektrisk motor. 500 hk (544 med «boost»)/745 Nm, firehjulsdrift, ettrinns automat.
Rekkevidde/forbruk (WLTP): 591–625 km / 18,4–19,6 kWt/100 km (avhengig av utstyrsnivå).
Maksimal ladefart: 195 kW (10-80 prosent på 34 min.).
0–100 km/t (fabrikktall): 4,7 sek.
Dekkdimensjon: 255/45-20
Vekt/nyttelast: 2640/535 kg.
Bagasjerom/hengervekt: 500 liter/2000 kg.
Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring:539/220/154/136 cm
Konkurrenter:Mercedes EQS, Lucid Air
En av de første versjonene av i7 ble bestilt av kongehuset. Der i slottsgården vet de det meste om baksetekomfort.
Her har vi altså en BMW – berømt for å gi litt ekstra sjåførmoro i alle bilklasser – som kan friste sjåføren vekk fra opplevelsen av 544 hester, 754 Nm, firehjulsdrift og firehjulsstyring.
Geiteull
Det sier alt om baksetekomforten. Plassen er formidabel, mye fordi i7 i Norge kun leveres i den forlengede versjonen på nærmere fem og en halv meter. Så kan du i tillegg bestille en komfortfunksjon som skyver fram forseteryggen og folder ut en leggskammel på høyre side bak, slik at du får den mest innbydende lenestol.
Og selvsagt får du massasje, kjøling og varme. Setetrekket er forøvrig i kasjmirull, altså fra geit, ikke sau. Uansett svært behagelig og ekslusivt.
Annonse
BMW i7 xDrive 60
81 poeng
En klassisk sedan med ambisjon om å være så luksuriøs og komfortabel som mulig. Og BMW lykkes gjennomgående svært bra, ikke minst med en klokkeren 10-er på komfort. Men designmessig mener vi BMW bommer denne gangen.
Komfort
10/10
Absolutt toppnivå. Fire voksne kan tilpasse seter, klima, underholdning og interiørbelysning mer eller mindre individuelt. Dører åpnes og lukkes med en knapp – eller med bremsen! Baksetekomforten er overdådig. Lavt støynivå og luftfjæring som både gir komfort og praktisk nytte i ulendt terreng.
Design
6/10
Det ser ut som om designerne har reist til Kina for å få inspirasjon. Den enorme grillen blir for vulgær, lyktene i to etasjer er et uelegant stilbrudd, og all kromen blinker på seg en type oppmerksomhet BMW-kunden neppe ønsker. Heller ikke den tivolipregede instrumenteringen kler en BMW-limousine.
Kjøreegenskaper
9/10
Trygg og stabil i alle hastigheter, med avansert antikrengningsystem, firehjulsdrift og firehjulsstyring. Det siste gir også småbilsmidighet i lavere fart. Vinteren la begrensninger på enkelte testmomenter, men det er imponerende hvordan teknologien takler nærmere tre tonn med enorme krefter.
Miljø og forbruk
8/10
En koloss av en bil. Med en vekt på nærmere tre tonn med litt folk og bagasje, setter den et tungt avtrykk, både konkret og i et lengre livsløp. Vårt forbruk varierte fra 21,6 til 25 kWt/100 km under en ganske rolig testperiode, men med tidvis tung vinter. Det tilsier rekkevidde på 46-40 mil.
Utstyr
9/10
Selve utstyrsutvalget er en klar 10-er. Her får du det meste du kan ønske deg – og noe du knapt visste at du ønsket deg. Men prisen er høy. Testbilen har tilleggsutstyr for 360.000, blant annet multifunksjonsseter med massasje bak, motoriserte dørhåndtak og oppgradert lydsystem.
Praktisk
7/10
En sedan blir aldri førstevalget for en aktiv familie med stort plassbehov. Bagasjelokk med høy lastekant føles gammeldags, men bagasjevolum på 500 liter og hengervekt på 2000 kilo er bra. Det samme er gjennomlastingsluke. Kan ikke ha taklast, og det store panseret kunne enkelt rommet en «frunk.»
Pris
8/10
Høy innkjøpspris, og langt unna budsjettet til folk flest. Testbilen ender på nærmere 1,8 millioner med vinterhjul. Men det er også særdeles mye bil for pengene hvis man ønsker det ypperste av moderne teknologi under et tradisjonelt skall, og i tillegg har rørende omtanke for baksetepassasjerene.
Driftskostnader
8/10
Det er generelt lite trøbbel med en elektrisk BMW. Med de mest omfattende av ulike service- og utstyrspakker, dekkes i praksis alt av utgifter, minus dekk, i fire eller seks år og med ubegrenset kjørelengde. De koster henholdsvis 46.000 (fire år) og 57.000 (seks år) kroner.
Sikkerhet
9/10
Foreløpig ikke testet av euro NCAP. BMW gikk på en sviende prestisjesmell da elektriske i4 bare oppnådde fire av fem stjerner, men SUV-en iX fikk maks pott. i7 er proppfull av det siste innen sikkerhetsteknologi, og noe annet enn toppscore her vil være en liten skandale.
Annenhåndsverdi
7/10
Brukte sedaner ble nærmest kastet etter kundene for noen år siden. Da var det kun SUV-er, og delvis stasjonsvogner, alt handlet om. Bildet er i ferd med å nyanseres, med flere nye elektriske sedaner på markedet. Men verditapet blir garantert større enn på BMW-er flest.
31 tommer skjerm
Funksjonene i baksetet kan du styre på et mobilliknende 5,5-tommers panel i hver dørside. Der kan du også justere klimaet, og hente opp det du måtte ønske av underholdning. Det vil si, de som har lest seg opp på i7, vil nok også ønske seg skjermen på 31-tommer som kan felles ned fra taket. Denne skal etter planen kunne bestilles fra denne måneden.
Og bare så det er nevnt: Forsetene holder samme ypperlige nivå.
Du kan grovjustere med den krystalliknende betjeningen på dørsiden, skamløst kopiert fra erkerivalen Mercedes, og finjustere via menyen på skjermen.
Dørene kan åpnes og lukkes automatisk både fra utsiden og innsiden, bare ved å holde inne eller berøre noen knapper. Venstre fordør lukkes også automatisk hvis sjåføren trykker på bremsen. Litt uvant i starten, fort en god vane.
i7 er en bil som ønsker å formidle pur luksus og velvære – godt forankret i BMWs DNA – i et klassisk sedanformat. Slik 7-serien har gjort i en årrekke. Men aldri så tydelig og særpreget som nå. Dette gjenspeiles også i kjørekomforten. Lydnivået er behagelig lavt, faktisk enda litt bedre enn i hovedkonkurrenten, Mercedes EQS.
Annonse
Litt lekenhet
Luftfjæringen beskytter deg mot norsk veistandard i høyere tempo, men får, som luftfjæringer flest, akutt oksygenmangel når den blytunge bilen skal passere hull og asfaltskjøter i lavere fart.
Men nok om komfort og velvære og alt det der – det forplikter å hete BMW.
Og til tross for dimensjoner som kunne fristet en fraktebåtskipper ombord, er det noe kvikt og agilt over i7. BMW har lagt inn litt lekenhet, med en raus distanse til innslagspunktet for assistansesystemene. Her blir man ikke fullstendig overstyrt av elektronikken.
Som en småbil
Selv om årstiden utelukker enkelte barmarksøvelser, så fornemmer man at den avanserte firehjulsstyringen hjelper til under litt offensiv svingkjøring. Og den hjelper definitivt til i lav fart, når bakhjulene styrer motsatt av forhjulene.
Da parkerer den nesten som en småbil, godt hjulpet av kameraer og bildegjengivelse av høyeste kvalitet.
De 500 hestene har du alltid tilgjengelig, pluss en liten boost på ytterligere 44 i noen sekunder, hvis du presser pedalen i bunnen. Det er naturligvis mye mer enn du noen gang trenger.
Annonse
Tømme bufferkonto
Fortsatt er det et slags merkelig kappløp om å senke tiden i klassikeren 0–100. Og i7 er slett ikke best i klassen med sine formidable 4,7 sekunder. Snart går det på de indre organene løs. Det blir like farlig å akselerere til 100 som å krasje i 100.
Men mer relevant er det nok at ustyrtelig mye krefter i kombinasjon med norske hastighetsgrenser og bøtesatser, vil tømme bufferkontoer og forlenge rulleblad.
BMW ønsker å utfordre på design. Applaus fra oss. Den store og spetaktulære SUV-en iX likte vi fra andre stund, og enda mer nå som den er blitt et vanlig syn i trafikken. i7 sliter vi mer med.
Refleks i vårsola
Kina er et enormt marked for BMW. Da er det selvsagt taktisk klokt å lage en bil som tar opp grill- og krom-kampen med den tradisjonelle pampebilen fra Hongqi. Men trenden hos bilprodusentene som leverer til Europa, er den motsatte: Mindre krom.
På i7 er spoilerne både foran og bak, sideskjørtene, dørhåndtakene og naturligvis vinduslistene, pyntet med krom. Den klassiske Hofmeister-knekken på de bakre siderutene blir en overtydelig og lite elegant refleks i vårsola.
Annonse
Kan fjerne kromen
Fordelen her er at BMW gir deg en god mulighet til kjøpe deg opp til et mer passende uttrykk. Sportspakken til 76.000 fjerner det meste av kromen, bortsett fra i grillen. Sportspakke Pro til 117.000 tar bort det også – pluss at begge pakkene naturligvis gir deg ytterligere utstyr for pengene.
Den nye generasjonen liggende og lett krummede instrumentpanel, finner vi nå i alle ferske modeller fra BMW. Vi mener fortsatt dette passer best i en SUV som IX, der det nærmest svever i løse luften, festet til to tynne braketter.
Glorete farger
Men det ser også lekkert ut i i7. I hvert fall inntil man slår på tenningen. Da møtes man av glorete farger og rotete grafikk. Igjen minner det oss om noe vi finner i de fleste moderne kinesisk biler, uten at det nødvendigvis er så negativt.
Det kler bare ikke en stasbil fra BMW, selv om det hele både er litt mer elegant og litt mer kvalitetpreget.
Annonse
Smak og behag
Vi hadde foretrukket flere enn tre ganske like valg av instrumentgrafikk, framfor et nærmest uendelig spekter av kulører, valører og metninger i atmosfærebelysningen. Et klassisk BMW-design hadde gjort seg. Rene hvite linjer på svart bakgrunn. I det minste som en valgmulighet. Head-up-displayet er derimot av ypperste kvalitet.
Og som alltid: Design er smak og behag. Vi er uenige med dem som mener at dette ikke kan diskuteres.
Justeres enkelt
Den store berøringsskjermen kan virke litt rotete og overlesset ved første møte. Men her er det bare å bruke litt tid og sette opp en egen skreddersydd skjerm. Du har også det BMW-typiske hjulet i midtkonsollen, som hjelper deg effektivt gjennom alle menyer ved å vri og trykke. Dette er muligens den beste løsningen vi finner i dag.
Og rundt hjulet ligger det hurtigknapper til primærfunksjoner som telefon, radio og navigasjon. Klimaanlegget justeres også enkelt på lyslisten under skjermen. Mye av dette kan også håndteres med knappene på rattet – eller med stemmestyring.
Rekkevidden til i7 ble testet sammen med 28 andre elbiler i NAF og Motors store elbiltest i januar i år. Den aktuelle modellen hadde en offisiell rekkevidde på 595 km (WLTP), og stoppet på 424 km. Det ga en prosentvis rekkeviddereduksjon på 28,74. Her kan du lese mer om i7 og de andre bilene i testen.
I Motors testperiode under tøffere vinterforhold, varierte forbruket tilsvarende 40–46 mils rekkevidde. I ladetesten brukte vi 39 minutter fra 9 til 80 prosent.
Komfortmessig må du lete lenge etter noe som er like bra som i7. Kanskje forgjeves. Den store batteripakken gjør også at den har solid med rekkevidde selv på dårlige dager. Men når prisen nærmer seg to millioner, stilles det også skyhøye krav til stil og eleganse. Der mister i7 en poengsum på nivå med øvrige elbilene fra BMW.