For her kan du bare droppe forventningen om lyden fra en hvesende bensinmotorer eller en småkaklende dieselmotorer.
i5 er like stille som det begynnende snøfallet over landet.
Og kanskje også det beste eksempelet på utviklingen i bilverdenen:
En modell som med den største selvfølgelighet har konvertert fra fossil til elektrisk.
Mye er altså nytt. Heldigvis er mye også som før.
Den er like gjenkjennelig som 5-serie alltid har vært. Den kjører like bra som 5-serie alltid har gjort. Og den har samme høye kvalitetsfølelse som 5-serie alltid har hatt. Men: Den er altså batterielektrisk.
Dette er modellen som oppfordrer oss til å si bil – ikke elbil.
BMW i5 M60 Touring
80 poeng
Her får du enormt med krefter, spisskompetente kjøreegenskaper, høy komfort, mer enn nok plass, og et klassisk BMW-design. Men prisen er høy, rekkevidden litt for lav, og kompromissene litt for mange.
Komfort
8/10
Gode forseter, høy materialkvalitet, utmerket fjæring og stabilitet i høyere fart. Rask varme i seter og ratt, men svak kjøling i setene. Treg setejustering. Øret registrerer vanligvis et behagelig støybilde i BMW, uavhengig av db-måleren, men her blir det litt for mye fra de brede bakhjulene.
Design
7/10
Neue Klasse er rett rundt hjørnet, og her smaker det ventepølse. Vi savner miksen av kraft og grasiøsitet vi så på spesielt 6. generasjon. Og hvor ble det av safta i muskelen som strakk seg fra forskjerm til hekk? Instrumentene har glorete farger og grafikk, og en form som passer bedre i en SUV.
Kjøreegenskaper
10/10
Overbeviser i en klassisk paradegren for BMW. I M-versjonen er både understell og styringen fintrimmet litt ekstra, og her er miksen av sportslighet og trygghet nærmest optimal. Tyngden på nærmere 2,5 tonn er godt kamuflert. Boost-funksjonen gir 10 sekunder med over 600 hester, og 0-100 på 3,9 sek.
Miljø og forbruk
8/10
For lav rekkevidde til å være en splitter ny elbil i denne prisklassen. Men forbruket holder seg pålitelig stabilt rundt det oppgitte WLTP-tallet, generelt mindre påvirket av temperatur og kjøremønstre enn mange andre. Ladet fra 10-80 prosent på 29 min, men aktiveringen av forvarming er plundrete.
Utstyr
9/10
Svært godt utstyrt i utgangspunktet, men i god BMW-stil kan den tilpasses individuelt med 14 ulike lakkfarger, åtte ulike felger, åtte ulike setestoff/farger, og sju ulike typer listverk innvendig. På toppen kan man legge på en pakke til 10.000, med visuelle detaljer for de største kjennerne.
Praktisk
8/10
570 liter bagasjerom opp til setekanten – og mye plass i høyden – dekker alle normale behov. Langt gulv gir møkkete buksebein når det skal lastes helt inn. Langt panser uten frunk og andre detaljer påminner oss om at dette er en gammel konstruksjon. Tredelt baksete og hengervekt blant de beste.
Pris
6/10
Legger du til bare vinterhjul, havner du litt under 1,2 mill. De fleste havner langt over. Da er det mye spennende å velge, men bare Porsche Taycan om man skal ha en kompromissløs stasjonsvogn. Selv om dette er første elektriske 5-serie, blir den likevel litt gammeldags til å være en helt ny BMW.
Driftskostnader
7/10
Legger man ut 1,2 mill – trolig vesentlig mer – på bil, så tar man også høyde for høyere løpende kostnader. BMW tilbyr ulike service- og vedlikeholdspakker som gir forutsigbart eierskap. BMW har fått svært god erfaring med elbiler, og generelt har det vært få problemer med de ulike modellene.
Sikkerhet
9/10
Fem av fem stjerner hos EuroNCAP i 2023, med generelt høyt gjennomsnitt. Svært gode lys. Førerstøttesystemene til BMW er blant de beste vi tester under norske forhold, med tydelige, men myke inngrep, samt en behagelig adaptiv fartsholder. Hjulet i midtkonsollen gir svært trygg skjermbetjening.
Annenhåndsverdi
8/10
BMW har høy status på bruktmarkedet, nesten uansett prisklasse. Men her er det tre usikkerhetsfaktorer: 5-serien har de mest konservative BMW-kundene, hva tenker de om elbiler? Stasjonsvogna har mistet status sammenliknet med SUV-er. Og: Neue Klasse, en helt ny generasjon BMW, er på trappene.
Større og viktigere
Samtidig kan i5 også symbolisere den spagaten mange av verdens største bilprodusenter står i. De skal produsere framtidens biler, tilfredsstille strenge utslippskrav, og unngå milliardbøter.
Men de skal også betjene et eksisterende marked – langt større og viktigere, og langt mindre elektrifisert enn for eksempel det norske – for å få inntekter.
i5 er riktig nok batterielektrisk, men fortsatt bygger BMW modeller som også skal ha plass til store forbrenningsmotorer og eksosanlegg. Det fører til noen opplagte kompromisser både rundt design og plassutnyttelse.
i5 er moderne, men ikke nyskapende på noe vis. Den skal fortsatt appellere til den mest konservative fløyen av BMW-entusiastene.
Og der lukter det eksos.
Vi forstår dem som beklager utviklingen. Det forsvinner mye ingeniørkunst og nostalgi i utslippsfrihetens navn.
Verden går framover
Men resultatet er ikke så ille som noen fortsatt påstår. Etter en tid i en i5 – og definitivt i en M60 – vil nok mange mene at verden går framover. Kanskje til og med alle.
5-serien kan fortsatt bestilles med diesel på 197 hester og firehjulsdrift. Men på tampen av 2024 er det stort sett andre – og batterielektriske – spesifikasjoner som gjelder. Mer bestemt disse:
I det daglige har du alltid 517 hester og 795 Nm tilgjengelig. Aktiverer du Sport Boost eller Launch Control, får du ytterligere 84 hester og 35 Nm.
Annonse
Lukket bane
Men igjen: Det finnes ikke ett sted i Norge der denne funksjonen kan utnyttes i de tilmålte 1o sekundene, uten at man risikerer å aldri mer sitte bak et ratt.
Så enten trenger du en lukket bane, eller så trenger du ikke disse kreftene.
Plassen derimot, den trenger du. Sammenliknet med sedanen, som vi har testet tidligere (les mer her), så har bagasjevolumet økt med 80 liter opp til vinduskanten.
Og så kommer selvsagt stasjonsvognshøyden over der igjen, med plass til vogn og hundebur og alt som stables oppå hverandre. Altså en vesentlig mer praktisk bil.
Taycan hver dag
Jo mer vi har betraktet Touring fra ulike vinkler og med ulike farger og utstyrsgrader, desto kjedeligere synes vi faktisk den er.
Den er blitt glattere og mindre skulpturell, og de svarte kontrastfargene på M-versjonene oppleves ikke spesielt elegante – spesielt ikke i fronten på lysere biler.
Hovedkonkurrenten heter Porsche Taycan Sport Turismo. Og vi hadde valgt denne hver dag, året rundt – hvis utseendet var viktigst.
Annonse
Kvikk og leken
Kjøremessig derimot, er aldri i5 M60 kjedelig. Grunnversjonen av i5 oppfører seg ypperlig, M60 et knepp bedre. Den høye egenvekten slankes med adaptivt understell og aktiv styring.
Du kan skru til effektene litt ekstra gjennom ulike kjøremodus, og få en bil som er usedvanlig kvikk og leken.
Faktisk kunne vi ønsket at den var ørlite mindre ivrig også under monoton motorveikjøring.
Mer moderne
Selve instrumenteringen kjenner vi fra dagens BMW-modeller, med den liggende og lett kurvede, todelte skjermen. i5 er mer moderne enn lillebror i4, blant annet på grunn av den skjulte ventilasjonen, men ikke like stram og rettvinklet som den større limousinen i7.
Vi hadde gjerne sett en enda mer førerorientert cockpit på de mer sportslige versjonene av BMW. Det luftige designet gjør seg best i de mer romslige SUV-ene – eller i limousinen i7.
Annonse
Mer konservative
Vi ønsker oss også flere alternativer til grafikk i skjermen foran føreren. Du får tre forslag med små forskjeller, men med samme glorete farger og grafikk med stolper i vilkårlige retninger.
Her kunne BMW med fordel vært mer konservative, og gitt oss noen alternativer som er mer behagelig for øyet. Instrumentene utgjør en viktig del av velværet i en bil.
Yngre mennesker
Funksjonaliteten er uansett forbilledlig, selv om førsteinntrykket kan virke noe rotete. Hjulet i midtkonsollen gir deg tiden og oversikten til å styre menyene godt tilbakelent i setet, avhengig av hva som eller skjer i trafikken. Du kan også administrere dine egne snarveier.
Men vi opplever også at yngre mennesker setter seg i førersetet, og ikke forstår hensikten med hjulet. De vil gjøre det de alltid har gjort - trykke på en skjerm. Og da oppleves plutselig avstanden fram til skjermen ganske lang.
BMW er flinke til å ivareta statusen som såkalt premium. Her kommer det noe godt ut av den konservative tankegangen. På i5 videreføres gjennomarbeidede løsninger fra generasjoner med fossilbiler.
Det betyr at enkelte løsninger kan virke litt gammeldagse og bære preg av kompromisser, men at bilen virker særdeles solid og gjennomført – med høy kvalitetsfølelse på det meste av materialer og funksjoner.
Som varmen i ratt og seter, effekten i den trådløs ladingen, de adaptive fjernlysene, inngrepene fra førerassistentene og mykheten til den adaptive fartsholderen.
Vi registrerer også at i5 har fått bedre utvendige dørhåndtak, og at det er rammer rundt vinduet som gir i5 lyden til en milliondør som lukkes – ikke raklingen som i lillebror i4.
Annonse
Bagateller
Men hastigheten på setejusteringen står mer i stil med en gammel vareheis enn akselerasjonen til en moderne elbil. Og ventilasjonen i forsetene er merkelig svak.
I stor grad bagateller. Viktigere er de ypperlige kjøreegenskapene, den høye kvalitetsfølelsen og den godkjente støykomforten. Noen av testførererne anmerker likevel at de brede og harde sommerdekkene ødelegger litt av støykomforten man bør forvente i en bil til godt over millionen.
Neue Klasse
I løpet av 2025 begynner BMW utrullingen av første modell i den nye generasjonen elbiler, kalt Neue Klasse. Dermed ligger en ny 5-serie noen år fram i tiden.
Ventetiden kan ikke brukes bedre enn i en i5 M60 Touring, forutsatt at du har mye penger og ganske mye familie.