KJENT PROFIL: Volvos nye elektriske SUV bevarer linjene fra velkjente XC90.

Volvo-sjef om EX90:

«Konservativ? Nei, der er jeg ikke enig»

Volvos nye stolthet ligger designmessig et godt stykke unna konseptmodellen – og enda lenger unna «tvillingen» Polestar 3. – Det er en Volvo, svarer Volvo.

Publisert Sist oppdatert

Volvo EX90

  • Pris fra: Kr. 979.900, med service og vedlikehold inkludert.
  • EX90 Twin Ultra: 107 kWt (netto) batteri, Rekkevidde 585 km, 408 hk/770 Nm, 0–100 km/t 5.9 sek, toppfart 180 km/t.
  • EX 90 Twin Ultra Performance: 107 kWt (netto) batteri, Rekkevidde 580 km, 517 hk/910 Nm, 0–100 km/t 4.9 sek, toppfart 180 km/t.
  • Lading (kW): 250, ladetid 10–80 prosent 30 min.
  • Lengde/bredde (uten speil), høyde/bakkeklaring (mm): 5030/1960/1740/208
  • Vekt/hengervekt (kg): 2818/2200.
  • Bagasjerom (liter, inkl. 65 liter under bagasjeromsgulvet): 655 som femseter, 310 som sjuseter). Frunk: 34.
  • Konkurrenter: BMW iX, Mercedes EQE SUV, Audi Q8 e-tron

Responsen fra Mårten Wahlstedt, Commercial Program Director i Volvo, er verken arrogant eller furten. Tvert imot, vennlig. Og ganske opplagt.

– Hvis du ikke har en historie, så kan du gjøre nesten hva du vil. Men det er viktig at man ser at det er en Volvo. Volvo har et meget sterkt vare­merke, presiserer han overfor Motor.

FORNØYD: Mårten Wahlstedt har detaljkunnskap om EX90, og gleder seg til å sette seg bak rattet i de produksjonsklare bilene.

Spennende konsept

Volvo-historien kryr ikke av design­messige krumspring. Den røde tråden i form av funksjonelle linjer, praktiske egenskaper og soliditet, har preget de fleste modellene.

Gjenkjennelighet er vært viktig. Selv om ikke EX90 er like fancy som konsept­modellen, er det utenkelig for Volvo-designerne å tegne seg vekk fra identiteten.

Men: Konseptmodellen, som lenge hadde navnet Embla, signaliserte at Volvo skulle bli litt mer vågale. Så ble konseptbilen til en patentbil, Embla ble til EX90 – og resultatet ser vi i disse dager.

Felles plattform

En pen og harmonisk stor-SUV. Men i profil skal det mye kunnskap til for å skille den fra dagens XC90, som ble lansert for snart 10 år siden. Og sammenliknet med Polestar 3, er den ganske forsiktig.

– Polestar 3 er en helt annen bil, påpeker Wahlstedt.

I hvert fall utseendemessig. Polestar 3 skal opplagt peiles inn mot et annet publikum. Men som med alle andre produkter fra Volvo og Polestar, så er grunnlaget – som chassis, batterier, motorer, sikkerhets- og assistanse­programmer – felles gjennom en plattform som kalles SPA 2.

LYSER OPP: Mange av de siste Volvo-modellene har spennende lysdesign. EX90 følger opp på dette feltet.
TORS HAMMER: Både Volvo og Polestar har hammeren til den norrøne guden som symbol i frontlysene. I EX90 er lysteknologien tatt enda et skritt videre.

Kommer om et år

EX90 har fått en mottakelse enda litt bedre enn Volvo kunne håpe på. Bestillingslistene fylles opp. Bestiller du i dag, får du den trolig til vinteren neste år. De kjappeste får bilen om et års tid. Mange av dem er trolig eiere av en XC90 i dag. Så hva får de?

MINIMALISTISK: Interiørmessig er ikke EX90 til å kjenne igjen sammenliknet med XC90. Nå er det enda mer minimalisme, og et design som vi vil få se i alle kommende modeller. På produksjonsmodellen vil det komme flere knapper på rattet.

Ny generasjon

– Jeg vil si at de får alle fordelene med dagens XC90, bare at den er elektrisk. Sju seter er et krav fra kundene, noe annet har ikke vært tema. Så vil de merke at all teknologien er av en ny generasjon, ikke minst alt som har med sikkerhet å gjøre. Den er helt på topp, slik man krever av en Volvo, sier Wahlstedt.

FEMSETER: 655 liters volum med de to bakerste setene nedfelt, er bra.
SJUSETER: Selv med alle plassene i bruk, er det igjen bagasjeplass på 310 liter, som i en romslig småbil.
EKSTRA: Under bagasjeromsgulvet er det stor balje til ting man ikke trenger så ofte.
FRUNK: Med litt finkveiling, får man plass til en fullverdig ladekabel under panseret.

Drastisk grep

Som man forstår, er han heller ikke udelt enig med Motor i at bilen framstår i overkant forsiktig og konservativ designmessig. Forflytter vi oss inn i bilen, blir det uansett større enighet.

– Her er alt helt nytt, sier Wahlstedt.

For på instrumentpanelet har Volvo gjort et ganske drastisk grep, preget av stram minimalisme. Bortsett fra et lite hjul i midtkonsollen og noen knapper på rattet, skal all betjening foregå på den store midtstilte skjermen på 15-tommer, eller via talestyringen.

Klimakorrekt

Det innvendige designet følger dagens mote, med to separate skjermer. Skjermen foran førereren er koblet til rattstammen og følger justeringen av rattet, slik vi kjenner fra Volkswagens ID-modeller. Ellers er materialene solide og delikate – og klimakorrekt produsert, i god Volvo-ånd.

Inntil videre står alle EX90 stille. Motor kommer naturligvis med kjøreinntrykk så fort vi får muligheten.