KJENT PROFIL: Volvos nye elektriske SUV bevarer linjene fra velkjente XC90.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Volvo-sjef om EX90:
«Konservativ? Nei, der er jeg ikke enig»
Volvos nye stolthet ligger designmessig et godt stykke unna konseptmodellen – og enda lenger unna «tvillingen» Polestar 3. – Det er en Volvo, svarer Volvo.
Responsen fra Mårten Wahlstedt, Commercial Program Director i Volvo, er verken arrogant eller furten. Tvert imot, vennlig. Og ganske opplagt.
– Hvis du ikke har en historie, så kan du gjøre nesten hva du vil. Men det er viktig at man ser at det er en Volvo. Volvo har et meget sterkt varemerke, presiserer han overfor Motor.
Spennende konsept
Volvo-historien kryr ikke av designmessige krumspring. Den røde tråden i form av funksjonelle linjer, praktiske egenskaper og soliditet, har preget de fleste modellene.
Gjenkjennelighet er vært viktig. Selv om ikke EX90 er like fancy som konseptmodellen, er det utenkelig for Volvo-designerne å tegne seg vekk fra identiteten.
Men: Konseptmodellen, som lenge hadde navnet Embla, signaliserte at Volvo skulle bli litt mer vågale. Så ble konseptbilen til en patentbil, Embla ble til EX90 – og resultatet ser vi i disse dager.
En pen og harmonisk stor-SUV. Men i profil skal det mye kunnskap til for å skille den fra dagens XC90, som ble lansert for snart 10 år siden. Og sammenliknet med Polestar 3, er den ganske forsiktig.
– Polestar 3 er en helt annen bil, påpeker Wahlstedt.
I hvert fall utseendemessig. Polestar 3 skal opplagt peiles inn mot et annet publikum. Men som med alle andre produkter fra Volvo og Polestar, så er grunnlaget – som chassis, batterier, motorer, sikkerhets- og assistanseprogrammer – felles gjennom en plattform som kalles SPA 2.
Kommer om et år
EX90 har fått en mottakelse enda litt bedre enn Volvo kunne håpe på. Bestillingslistene fylles opp. Bestiller du i dag, får du den trolig til vinteren neste år. De kjappeste får bilen om et års tid. Mange av dem er trolig eiere av en XC90 i dag. Så hva får de?
Annonse
Ny generasjon
– Jeg vil si at de får alle fordelene med dagens XC90, bare at den er elektrisk. Sju seter er et krav fra kundene, noe annet har ikke vært tema. Så vil de merke at all teknologien er av en ny generasjon, ikke minst alt som har med sikkerhet å gjøre. Den er helt på topp, slik man krever av en Volvo, sier Wahlstedt.
Drastisk grep
Som man forstår, er han heller ikke udelt enig med Motor i at bilen framstår i overkant forsiktig og konservativ designmessig. Forflytter vi oss inn i bilen, blir det uansett større enighet.
– Her er alt helt nytt, sier Wahlstedt.
For på instrumentpanelet har Volvo gjort et ganske drastisk grep, preget av stram minimalisme. Bortsett fra et lite hjul i midtkonsollen og noen knapper på rattet, skal all betjening foregå på den store midtstilte skjermen på 15-tommer, eller via talestyringen.
Det innvendige designet følger dagens mote, med to separate skjermer. Skjermen foran førereren er koblet til rattstammen og følger justeringen av rattet, slik vi kjenner fra Volkswagens ID-modeller. Ellers er materialene solide og delikate – og klimakorrekt produsert, i god Volvo-ånd.
Inntil videre står alle EX90 stille. Motor kommer naturligvis med kjøreinntrykk så fort vi får muligheten.