BERLIN (Motor): Du kjenner igjen karosseriformen fra norske veier. En kompakt femdørs bil som er stor nok til alle hverdager, og noen ikke altfor lange feriedager. Golf, Focus, Auris – Astra.
Pluss:
Støynivå, brukervennlighet, forbruk
Minus:
Rekkevidde, plass, materialkvalitet
Og du kjenner igjen interiøret, selv om det er splitter nytt – og siste mote fra Opel.
De fysiske knappene til de fleste primærfunksjoner ligger godt synlig til høyre for deg. Hjulet som styrer volumet fra høyttalerne, stikker litt ut. Det er lett å både finne og ta på.
Rekkevidde/forbruk (WLTP): 418 km/14,8 kWt/100 km.
Ladefart: 100 kW.
Lengde/bredde (inkl. speil), høyde: 437/206/149 cm.
0–100/toppfart: 9,2 sek/170 km/t.
Vekt/hengervekt: 1679/80 kilo (til sykkelstativ o.l.)
Bagasjevolum: 352 liter
Dekk: 215/45-18
Girspaken er en liten, smart hendel som du enkelt styrer med langemann. Alt er ellers der du forventer.
Bra lydkomfort
Fra sjåførsetet ønsker vi oss ellers litt høyere materialkvalitet. Det er rart at det 10 år gamle motefenomenet «svartlakkert plast» fortsatt er såpass dominerende i en moderne bil.
Det er bare å trykke på startknappen, og vente på at lyset i instrumentpanelet tennes. Den liggende skjermen kalles Pure Panel, og har enkle og tydelige symboler. Lyd høres selvsagt ikke. Og det inntrykket består. Dette er en av Astras styrker.
På norsk asfalt er støynivået til dagens fossile Astra lavest i klassen. Vi har blant annet testet ladehybriden (les test her), som har merkbart mindre hjulstøy enn ladehybriden av Golf.
Vanligvis blir en elbil, med en enda større støyisolerende batteripakke i bunn, hakket mer stillegående enn fossilbilen. Vi tipper det er tilfelle med Astra også. På litt finere tysk asfalt, er i hvert fall støynivået fra underlaget upåklagelig.
Ny motor
Det meste annet av komfort og kjøreegenskaper er også utmerket.
Vi sitter alltid godt i Opels seter, bilen er stabil i høyere hastigheter, og presis og smidig i bytrafikk.
Den er litt svakere enn konkurrentene i samme størrelse som Astra, og elbiltypisk litt daff i høyere hastigheter. Men ingen av delene betyr noe i norske hastigheter. Den er mer enn sterk nok.
Forbruk og rekkevidde er viktigere. Et oppgitt forbruk på 14,8 kWt/100 km er lavt. Under prøvekjøringen på både rolige landeveier og i disiplinert autobahn-hastighet i gunstig sommertemperatur, viste bilen selv mellom 16 og 17 kWt/100 km, uten at vi prøvde å gjøre noe bevisst med forbruket.
Det virker med andre ord som det skal litt til før vi oppnår de offisielle tallene – og en rekkevidde over 40 mil. Dette får grundigere forbrukstester viser.
Det er fortsatt mange som savner en e-Golf. Og vi forstår dem. Riktig nok er arvtakeren, VW ID.3, en bedre bil – men også en ganske annerledes bil. Astra likner mer. Den er på alle vis en bedre e-Golf.
Annonse
Stasjonsvogn
Men spørsmålet blir naturligvis om ikke Opel er altfor sent ute med å gjøre denne overgangen fra fossilt til helelektrisk så smidig som mulig. Det er tross alt snart 10 år siden Volkswagen lanserte sin Golf i elektrisk versjon.
Men: Opel har noe på gang som Volkswagen aldri fikk til. Stasjonsvogna ligger nemlig bare noen måneder etter i løypa. Den har vi også kjørt som ladehybrid (les mer her), og den er trolig langt mer konkurransekraftig.