SPENNENDE: Kia EV9 er omsider på norske veier. Mange venter i spenning på å se nærmere på denne.

Prøvekjørt: Kia EV9

Denne gjør det ganske enkelt å tenke helt nytt

Du havner fort på et sjusifret beløp for en Kia. Etter drøye 40 mil begynner vi å snakke om at EV9 kanskje er verdt det.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Plass, fleksibilitet, særpreg

MINUS:

Merkevare, fartsholder, talestyring

Det er egentlig bare en grunn til at ikke Kia skal lykkes i sitt første forsøk i et segment preget av konservatisme og prestisje: 

At det er deres første forsøk i et segment preget av konservatisme og prestisje.

Kia EV9

  • Pris fra-til: 900.000 (sju seter)-920.000 (seks seter) kroner.
  • Motor/drivlinje: 99,8 kWt batteri, 384 hk/700 Nm, firehjulsdrift, ett-trinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 505 km/22,8 kWt/100 km.
  • Ladehastighet: 210 kW. Skal klare 25 mil på 15 minutter.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 502/230/178/18.
  • Vekt/nyttelast (kg): 2573/542
  • Hengervekt/taklast (kg): 2500/100
  • 0-100/toppfart: 5,3 sek/200 km/t.
  • Konkurrenter: Kommende Volvo EX90, BMW iX, Mercedes EQE SUV, Audi Q8 e-tron, Nio ES8, Xpeng G9.

I klassen av luksuriøse familie-SUV-er er det tyskerne som regjerer.

Litt fordi det alltid har vært sånn. 

Mest fordi de faktisk fortjener det. 

Kineserne ypper seg med enda større biler, stappfulle med utstyr, til lavere pris. 

At de foreløpig ikke lykkes i denne klassen, kan delvis begrunnes med de samme argumentene: Litt fordi det alltid har vært sånn. Mest fordi de faktisk ikke fortjener det.  

Fortsatt er det en naturlig sammenheng mellom pris og kvalitet i dette segmentet.

STOR: Litt over fem meter, og med firkantet og funksjonelt karosseri, tar EV9 plass i hyttefeltet. I den helsvarte fargen blir den litt mindre dominerende.

Venter på Volvo

Kia EV9 er nesten like dyr som SUV-ene fra de nevnte prestisjemerkene. Og den koster omtrent det samme som Nio ES8, en relevant konkurrent fordi den er nesten på centimeteren like stor, og tilgjengelig med seks eller sju seter. 

Stort flere konkurrenter finner vi ikke. 

Ikke før Volvo kommer med EX90. Den har samme seteløsninger som EV9, en litt høyere pris – og en vesentlig sterkere posisjon i nordmenns bevissthet.

I Motors ferske kåring av Årets beste bilkjøp, bemerket vi at prisen på EV9 er for høy. Etter drøye 40 mil på norske veier, revurderer vi dette. Senere og grundigere tester får vise om vi stryker argumentet helt.

En million

Du passerer riktig nok millionen med det du trenger av utstyr.

Men da får du også klassens mest spennende design, størst plass og best setefleksibilitet.

Kjørekomforten er upåklagelig, hengervekten er i klasse med BMW iX – 2500 kilo, altså best – og rekkevidden strekker seg mot 50 mil, omtrent normen i klassen.

Nøyaktige forbruksmålinger kommer vi naturligvis tilbake til.

Men du må altså tenke nytt. Fordi dette er en Kia.

Du har aldri før sett en Kia til en million – med mindre du var så heldig å se en utgave av bensinmonsteret Stinger den korte tiden den kunne kjøpes i Norge. Det kreves også at du tenker nytt om design. 

GJENKJENNELIG: Instrumentpanelet består i stor grad av de samme elementene som i EV6, supplert med et fem toms felt til klimafunksjoner. Dette forsvinner delvis bak rattet.

Liker designet

Nå har riktig nok BMW sørget for at bildesignere verden over har hentet fram de blanke arkene og fargestiftene i alle kulører. 

Når noen kan designe en bil som iX, så kan man i prinsippet designe hva som helst. Og det er litt her vi finner EV9.

Lesere av Motor vet at vi liker designet på den mindre Kia EV6, som kom for drøye to år siden.

Først og fremst fordi Kia våget å stikke seg ut i et marked der alt handler om å appellere til flest mulig mennesker og langt på vei inngå kompromisser.

Vi applauderer mot som dette.

Lyst og trivelig

Og den gode mottakelsen til EV6 ga Kia masse selvtillit. Der EV6 var temmelig kompromissløs i en ganske konservativ klasse, er EV9 enda mer kompromissløs i en enda mer konservativ klasse. 

Bilen får definitivt oppmerksomhet på veien. Grunntrekkene går igjen fra Kia Soul Electric og senere e-Soul – her er det altså kantete og funksjonelt.

Eller mer positivt: Lyst, romslig og trivelig.

I de litt lysere fargene kommer de spennende vinklene i karosseriet bedre fram, og kontrastene til de mørke hjulbuene og øvrig dekor, blir tydeligere. 

FLEKSIBELT: Andre seterad kan skyves framover, og snus (se de neste bildene).
KOMFORT: I høyre forsete får du både Lounge-stilling og massasje i seter med god vegansk skinnfølelse.
GENIALT: Med setet i denne posisjonen er de enkelt å for eksempel feste et barn.
SOSIALT: Det er koselig å sitte sånn hvis man har noen å prate med på tredje seterad.

Genialt med barn

Innvendig er setefleksibiliteten imponerende. Spesielt som seksseter, der setene på andre rad kan vendes mot passasjerene på tredje rad – trolig som regel barn. 

Eller mer nyskapende:

De kan også vendes 90 grader, mot døråpningen. Genialt når du skal feste et barn, selv om det kreves noen solide håndgrep for å gjøre setet tilgengelig, og deretter få det tilbake i utgangsstilling med den ekstra vekten. 

Raust med plass

De fire første seteplassene har både varme og ventilasjon. Og selv med samtlige seter i bruk er det greit med bagasjeplass: 312 liter som seksseter, 333 liter som sjuseter.

Som fire- eller femseter, har du rause 828 liter. I tillegg kommer en frunk på 52 liter (denne blir på 90 liter i versjonen med bakhjulsdrift).

BEHAGELIG: Knappen for varme og kjøling i setet er på plass.
PLAST: Deler av overflater og listverk kunne gjerne vært litt mattere og kanskje lakkert i en annen farge. Som her i midtkonsollen. Det blir mye reflekser.
IKKE OPTIMALT: Fartsholderen aktiveres med knappene på rattet. Den fungerer ikke bra nok på svingete veier. I kjent Kia/Hyundai-stil er det også knotete å deaktivere filholder og selvkjøring.

Bilen kan startes på tre måter: Tradisjonelt, med en knapp innerst på girvelgeren. Med mobilen. Eller med et fingeravtrykk på et lite øye i midtkonsollen.

Nok luksus

Interiøret er ellers preget av en slags funksjonell velvære. Det er mindre prangende enn i en Mercedes EQE SUV eller BMW, og mer tidsriktig enn i en Audi Q8 e-tron. 

Noen vil trolig etterlyse litt mer luksusfølelse. 

Andre vil mene at interiøret harmonerer med resten av bilen.

Vi heller mest til det siste, selv om vi gjerne hatt sett litt mattere overflater enkelte steder.

Sjåføren vil kjenne igjen den liggende storskjermen fra Kia EV6. Den består i utgangspunktet av to flater på 12,3 tommer. På EV9 er den utvidet med et midtparti på fem tommer. 

FARGVALG: Valgfri interiørbelysning er et motefenomen. Men det er en hyggelig fritidsaktivitet å eksperimentere med fargevalg når man lader i mørket.

Ikke luftfjæring

Der finner du symbolene for regulering av varme og ventilasjon. Dessverre forsvinner de bak rattet. Betjeningen kan uansett gjøres med to fysiske knapper lenger til høyre på midtkonsollen.

EV9 ligger tungt og stabilt på veien. I motsetning til flere av konkurrentene, har den ikke luftfjæring. Det er sjelden vi savner luftfjæring. 

Heller ikke denne gangen.

Og definitivt ikke når systemet skal vedlikeholdes eller repareres. 

Dårlig talestyring

Støyen fra de 285 millimeter brede dekkene er lav, men ikke helt på nivå med de nevnte tyskerne, samt svært stillegående Xpeng G9. Støynivået vil naturligvis øke en del på sommerhjul, men blir trolig akseptabelt. 

Vi  registrerer likevel at det ganske firkantede karosseriet fanger opp en del vind, og at den store kupéen har litt mer resonans enn de mindre og mer kompakte femseterne.

Fra Kia blir det rapportert at talestyringen skal forbedres ganske snart. Det er bra – og også lettere tidskritisk. I praksis er den ubrukelig for kravstore kunder i denne prisklassen.

ROMSLIG: Selv med alle setene i bruk, er det plass til ganske mye bagasje. I tillegg er det en frunk på 52 liter.

Vi noterte oss også at den adaptive fartsholderen ikke klarte å holde komfortabelt følge med trafikken med minde veien var slak. I svinger, og med forankjørende bil litt ute av radarens fokus, ble det for mye umotivert bremsing og akselerasjon. 

Dette gjør tyskerne bedre – og kineserne enda dårligere.

EV9 kommer først i utstyrsversjonen GT-line. Fra 900.000, inklusiv omkostninger. Da kan du velge følgende større tillegg: Seks seter (20.000), metallic (9000, matt lakk 23.000) panoramatak (20.000), hengerfeste (33.000) og vinterhjul (47.000). 

Kia dundrer altså inn den mest prestisjetunge klassen med høy selvtillit og nesten like høy pris. Etter drøye 40 mil kan vi enklere forsvare begge deler.