MOROKLUMP: Liten og grønn, om ikke liten og skjønn. Men Puma ST er mer av en kraftkar enn oppsynet som en bille fra Pixar-universet skulle tilsi.

Prøvekjørt: Ford Puma ST (bensin)

Dette er ikke en grønn bil

Men den viste seg å være en effektiv kur mot tiltakende korona-depresjon i de få dagene vi hadde moroklumpen til disposisjon.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Kvikk, spenstig, velkjørende

MINUS:

Ukomfortabel

Nei, tittelen er ikke ment som en billig omskrivning av René Magritte. Joda, det er bilde av en grønn bil, men i miljømessig forstand er det lite grønt.

Dette er nemlig, for en gangs skyld, en bensinbil uten noen form for elektrifisering. Ikke er den bygget for sparsommelig kjøring heller, snarere tvert imot!

Dette er den sportslige toppversjonen av Ford Puma, med tilleggslogoen ST.

Her er flere prøvekjøringer å kikke på:

Bilklasse i vekst

Det er et drøyt år siden vi testet Ford Puma, bilen som er Fords bidrag til et segment som er veldig trendy internasjonalt, men i relativt liten grad i Norge: Mini-SUV-ene.

Her i landet domineres klassen av den veletablerte elbilen Hyundai Kona Electric (5029 biler registrert i fjor, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken) og den elektriske utgaven av Peugeot 2008 (1705 registrerte i 2020).

Ford Puma er likevel klassens leder når vi ser bort fra elbilene, med 432 biler, foran 386 VW T-Cross, 251 Renault Captur, 204 Suzuki Ignis og 129 Opel Crossland X.

SKREMMER INGEN: Den har et godmodig utseende som bringer tankene til en tegnefilm for barn, men under der skjuler det seg et fyrrig temperament.
HØYREIST MARKKRYPER: Å kalle bilen en SUV er å ta kraftig i, men den har tross alt sine 3 cm ekstra i høyden. I forhold til Fiesta ST har Ford derfor tatt noen grep for å kompensere for det høyere tyngdepunktet og gi den en tilnærmet like sportslig karakter.

Med kjøredynamikk i fokus

Ford tilfører klassen noen ingen av de andre tilbyr, nemlig en versjon dedikert til kjøreglede, et begrep vi gir positiv betydning i denne sammenheng. De to bokstavene ST står hos Ford for Sports Technologies og er anerkjent som et kvalitetsmerke hva angår kjøredynamikk.

Både Focus ST og Fiesta ST har for lengst etablert seg som klasseledende i sine kategorier. Spørsmålet er: Kan formelen bli vellykket med en mini-SUV?

Smått, men rått

Oppskriften ser lovende ut: En anerkjent 3-sylindret 1,5-liters EcoBoost-motor, som er turboladet til 200 hestekrefter, et ST-spesifikt sportsunderstell med differensialbrems fra Quaife og såkalt torque vectoring (dynamisk momentfordeling for å optimere veigrep og svingegenskaper).

Normalt er bilen påmontert Michelin Pilot Sport 4S-dekk som nok passer bilen som hånd i hanske, men vi måtte gjøre det beste ut av kjøreopplevelsen med Nokian-vinterdekk på de kledelige 19-tommerne.

Biltester fra Motor:

Sitteposisjonen er utmerket i de gode sportssetene fra Recaro, lavt plassert bak et flatbunnet sportsratt med ST-logo. Lav sittestilling forhindrer ikke at takket være et litt høyere utsiktspunkt takket være den ekstra bakkeklaringen, sitter man bortimot perfekt for å ha god kontroll på veien.

Puma ST er utstyrt med en presis og lettsjaltet sekstrinns manuell girkasse.

GODT SKODD: Maskinerte ST-spesifikke lettmetallfelger og røde calipere kler bilen. 225/40-19-dekkene er dessverre fortsatt av vintertypen.
SYMETRIFEIL: Enderør bare på den ene siden forrykker den visuelle likevekten. Diffuseren skal ifølge Ford gi bedre marktrykk og joda, bilen sitter godt på veien.

En liten motor-juvel

Når de tre sylindrene fyrer opp kommer en trivelig, murrende lyd fra EcoBoost-motoren som gir god stemning blant ST-logoene. Murringen blir til snerring når man drar på litt. Tre sylindre er ikke stort, men det er en halv sekser og ikke en rekkefirer.

Og ytelsene er absolutt på plass. For å gjøre bilen så lik den lavere og lettere Fiesta ST som mulig, er ikke bare understellet, med blant annet stivere torsjonsaksel bak, men også motoren, noe tilpasset. Den får dermed 30 ekstra newtonmeter med dreiemoment.

Det gir den i alt 320 Nm, tilgjengelige i det ideelle turtallsområdet mellom 2500 og 3500 omdreininger, og det er akkurat nok til at den klarer å matche 0-100 km/t-tiden til Fiesta på 6,7 sekunder.

Kvikt, og godt levert!

Skjerpede kjøreegenskaper

Standardversjonen av Puma føles rimelig leken til tross for trygge kjøreegenskaper, mens ST-utgaven tilbyr en skjerpet versjon av den opplevelsen, som dessuten kan utnyttes bedre takket være de 200 hestene.

Som en god Ford har den et utmerket veigrep og underholdende og presis oppførsel ved aktiv svingkjøring. En direkte og presis styring (utvekslingen er 25 prosent kortere enn på vanlig Puma, det vil si at man dreier mindre på rattet for å få tilsvarende retingsendring) som attpå til gir gode tilbakemeldinger fra underlaget. Det er en sjeldenhet på nye biler i våre dager.

Ulempen? Glem kjørekomfort på ujevn vei. Det stramme og temmelig stive understellet gir en stump kjøreopplevelse på dårlig underlag. Det er prisen å betale for å få de suverent mest sportslige kjøreegenskapene i klassen.

Godlynt sportspynt

Puma er basert på Ford Fiesta. Selv med en redesignet grill og frontfanger med fremtredende «leppe» nederst, samt takhekkspoiler og diffuser bak, greier ikke Ford å gi bilen et hissig utseende.

Og den blir ikke synlig slemmere av den rimelig spektakulære grønnfargen Mean Green som pryder testbilen (tilvalg, som etter vår mening er verdt hver av de 6000 kronene).

For betraktninger rundt dimensjoner, praktiske forhold og interiør ellers, henviser vi til Motors test av Ford Puma i sin letthybrid-versjon, som vi foretok i fjor.

MEGA-BOX: Også i sportsversjon er Pumas unike praktiske aspekter på plass - her med et svært oppbevaringsrom under lastegulvet.

Koster ikke skjorta

Puma ST er svært godt utstyrt: Trådløs mobillader, oppvarmet frontrute, parkeringssensorer foran og bak samt Fords kommunikasjons-og infotainmentsystemer integrert i Sync3, er på plass. Det er også Apple CarPlay og Android Auto.

Prisen for Puma ST, helt greit standard-utstyrt, er 456.200 kroner. Vår testbil til 509.900 kroner kommer med det meste av ekstra snacks: Førerassistentpakke, elektrisk bakluke, nøkkelfri adgang og start, samt den herlige «mean green»-lakken.

Den har også en del ting mange kanskje ikke vil synes de trenger i denne klassen (panoramatak og avtagbart tilhengerfeste, for eksempel).

Få alternativer

VW Golf GTI er tradisjonell leder i denne bilklassen. I dag i sin 8. generasjon koster denne, med sine 245 hester, fra 479.800 kroner.

Med unntak av den og i og med at hverken Fiesta ST eller VW Polo GTI er i salg, sliter vi med å se andre like kompakte og kjøreglade alternativer blant nye biler på markedet i dag. Volkswagen T-Roc R kommer nærmest, men med 300 hester og firehjulsdrift blir den litt i en annen liga – og koster dessuten fra 579.800 kroner.

Mye kjøreglede får man riktignok også, og til en enda rimeligere penge, med roadsteren Mazda MX-5, til 379.300 kr med 2,0-liters motor på 184 hester, men da renonserer man på alt av praktiske egenskaper, inkludert baksete.