
Prøvekjørt: BMW iX M60
Det nest beste av det beste
Det er ikke nødvendigvis slik at verdens kanskje beste bil blir enda bedre av å bli en halv million dyrere.
PLUSS:
Krefter, kjøreegenskaper, kupéplass
MINUS:
Pris, hjulstøy, bagasjeplass
Inntil for et par uker siden hadde ingen biler fått høyere totalscore enn BMW iX xDrive 50 i Motors tester.
Nå er den riktig nok passert av Mercedes EQS SUV 580, verdens beste bil i øyeblikket, etter Motors mening.
Men det ene poenget i favør Mercedes-Benz, kan fort forsvinne i personlige preferanser. Det er ingen tvil om at BMW iX er en av verdens beste biler.
Rekkevidde
Men hvilken versjon av iX er best?
Noen vil garantert mene xDrive 40, som du faktisk kan få med metallic og vinterhjul til under 800.000 kroner, hvis du holder fingrene unna utstyrsfatet.
Men da er forutsetningen at man sjelden kjører langt. Og det passer en landeveiscruiser som dette ganske dårlig ...
Under 40 mil rekkevidde med litt utstyr blir uansett for snaut.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Bruktbilekspert Benny:
– Ikke kjøp bruktbiler med disse motorene
-
Drømmen ødelagt av konkurs:
Bobilen er full av fukt, og ingen kan hjelpe
-
I Sandvika Storsenter:
Ny Volvo-krasj – bilen gikk i svart etter vask
-
Brannfare i Audi e-tron:
Remy har kjørt snart ett år med dette merket
-
Rekkeviddetest vinteren 2025:
Knuste Tesla, Polestar med nest beste tall noensinne
-
Peugeot e-3008 og e-5008:
Får «kjøreforbud» i Danmark
-
Bruktbiljuks:
Thomas kjøpte bil som er ulovlig å bruke
-
78
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses
-
BMW-fører:
Ville betale for to plasser og stå slik – fikk bot
-
Pensjonert politi i ny Volvo-krasj:
Ekspoliti i ny Volvo-krasj: «verst å ikke bli trodd»
-
Hodebry for Møller:
Kjøpte millionbil, men hentet den aldri
-
Prøvekjørt: Audi S6 Avant e-tron
Hvis ikke denne får opp stasjonsvogn-interessen, vil ingen gjøre det
-
Ulovlig lyktepynt:
Vegvesenet advarer mot ny lyktetrend
-
Dundret inn i naboens hage:
– Plutselig gikk Volvoen som en rakett
-
Lakkskader for 75.000 kr:
Slik så Tesla-lakken ut etter første vask
Stolt M-historie
Da står vi igjen med de to dyrere versjonene. Og etter å ha kjørt M60, står vi også på vår opprinnelige konklusjon: xDrive 50 er best.
Og her er vi mer steile enn i diskusjonen om hvilken bil som er verdens beste.
For du må altså legge på nesten en halv million kroner for å få 96 flere hester og en 0,8 sekunder raskere sprint fra 0-100.
Du får også M-logoer i svart høyglans og Titanium Bronze, som ganske diskret viser at dette er en modell som gjør seg fortjent til å forvalte den over 50 år gamle og stolte historien til avdelingen for ekstraordinære ytelser.


Meningsløst
Med aktivert Sport Mode og Launch Control, passerer du 1000 Nm i dreiemoment i en iX M60 – som første BMW-modell i historien. Kraftutviklingen er særdeles imponerende.
I en stor SUV med opphøyd sitteposisjon, føles akselerasjonen enda mer brutal. Men også totalt meningsløs. Den litt mer siviliserte xDrive 50 er mer enn ufattelig rask på norske veier med sine 523 hester.
Hard gummi
xDrive 50 har også snaue fire mil bedre rekkevidde, og bedre totalkomfort. Vår testbil hadde hjul i dimensjonen 275/40 R22. Sammenliknet med standardimensjonen for xDrive 40 og 50 – 235/60R20 – så blir det mye og hard gummi mot den grove norske asfalten.
Dette høres mer enn vi ønsker.
Vi forstår entusiastene som vil ha maksimalt med krefter og prestisje. Det får du i en iX M60. Du får også en del standardutstyr som du ellers må legge til på en XDrive 50, blant annet laserlys. Men vi ville definitivt prioritert komfort, rekkevidde – og pris.
Og en bil som kniver om å ha status som «verdens beste».


Har du lest disse sakene?
-
Sjokkbeskjed fra Volvo:
Volvo-høvdingen gjør comeback som toppsjef
-
10-punktsjekken med Espen Rostrup Nakstad:
«Ganske mye å spare ved å følge med på dieselprisen»
-
Parkeringsbøter:
Her har Bjørn parkert i 49 år, nå bøtelegges han
-
Mobil Tesla-service:
Verkstedet som kommer hjem til deg
-
Vi med fete åk på stripa:
Bilene hele Norge ville sitte på med
-
ID.3-ulykken i Drøbak:
Politiet vil ha VW som ekspert i VW-sak
-
Bennys valg:
Her er tidenes seks beste Volvo-modeller!
-
Vant over Tesla i retten:
Tingretten: Tesla har for dårlig lakk
-
Bobler på dashbordet:
Volkswagen påsto at det er brukt for sterk såpe
-
Prøvekjørt: Zeekr 001 Privilege AWD
Noe for dem som vil skille seg ut
-
Prøvekjørt: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
«Skuddsikker» bil for menigheten
-
Føler seg lurt av merkeforhandler:
Bilen hadde bare to års fabrikkgaranti
-
Volvos balansegang:
– Mange bilfabrikanter kommer til å gå under
-
10-punktsjekken med Ståle Solbakken:
– Kona ble skuffet da jeg valgte en lys blå Suzuki
-
Dyre bildeler:
Advarer mot kampanjer på bilkjøp
Les alle biltestene på Motor:
-
74
Test: Ford Capri
Det er ikke navnet som er problemet her
-
81
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
-
79
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
-
78
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses
-
75
Test: Ford Explorer
Ford for folk flest
-
81
Test: Citroën ë-C3
Vi savnet denne bilen etter å ha kjørt den
-
80
Test: BMW i5 M60 Touring
Denne revolusjonen er ikke så ille som noen påstår
-
79
Test: Nio ET5 Touring
Denne fortjener flere kjøpere
-
83
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
82
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar