SKIMESTER: Hedda Berntsen liker ski. Og bil. Men grensen går ved pickup, som mannen vil ha. Så snill er ikke Hedda …

10-punktsjekken med Hedda Berntsen:

– Jeg synes bil er gøy, gøy, gøy

Mesternes mester-vinner Hedda Berntsen minnes at hun kjørte pappa Dag sin handikapbil til alpinbakken med slalåmstøvlene på føttene og en hånd på «gasspedalen» ved rattet.

Publisert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Hedda Berntsen, skikunstner og fersk Mesternes mester-vinner.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Vi har en BMW X1 årsmodell 2009, kjøpt brukt i 2015, og en Subaru Impreza som jeg kjøpte ny i 2009. Jeg og mannen min Tyler (Conrad) bruker bilene om hverandre, avhengig av behov. Jeg bruker BMW-en når jeg, som nå i vårsemesteret, kjører fra huset vårt i Hemsedal og til forskerjobben min ved Universitet i Sørøst-Norge (mellom Horten og Tønsberg). Tyler, som jobber i Hemsedal, har for det meste Subaruen. På sommeren bor vi på Tjøme. Da blir det mindre kjøring.

Hedda Helene Berntsen (48)

  • Vant årets sesong av NRKs «Mesternes Mester». Gift med amerikaneren Tyler Conrad. Paret er bosatt i Hemsedal om vinteren og på Tjøme om sommeren.
  • Doktorgrad i idrettspsykologi fra Norges Idrettshøgskole i 2019. Ansatt som forsker og førsteamanuensis ved institutt for pedagogikk ved Universitet i Sørøst-Norge Vestfold (campus mellom Horten og Tønsberg).
  • Vant OL-sølvmedalje i skicross i Vancouver i 2010. Vant sølvmedaljer i samme gren i X Games i 2008 og 2012. Bronsemedalje i slalåm i alpin-VM i St. Anton 2001. VM-gull og -bronse i telemark-kjøring i 1997.
  • Har også vunnet VM-gull i «dødsing» (stup fra stor høyde) og NM-medaljer på wakeboard. Deltok i alpincupen «World Pro Ski Tour» i fjor, og skal gjøre det samme på USAs østkyst i midten av mars i år.

Jeg kjører akkurat under 30.000 kilometer i året. Alle forsikringene våre koster 3000 per måned, så da tipper jeg at bilen ligger på 800 kroner per måned. Pluss 2000 kroner i bensin. Det vil si to fulle tanker. 2800 kroner i måneden totalt. Den er billig i drift.

Jeg er veldig fornøyd med X1-en, den har firehjulstrekk og er «safe». Den fungerer godt til vår bruk. Jeg liker blant annet at det bare er å legge skiene inn bak i bilen, og gjennom den luka mellom setene.

Vi vil helst bruke lite penger på bil, og heller bruke penger på ting vi ønsker å gjøre. Men den begynner å bli gammel. Så når regningene begynner å bli store, er det vel på tide å bytte. Jeg synes kanskje den er litt liten. Da vi var i USA i fjor, kjørte vi en X5. Det er samme type bil, bare større. Den kunne jeg godt tenke meg å bytte til. Tyler vil gjerne ha en «ordentlig» amerikansk bil, en pickup. Så snill kone har han ikke.

Men jeg synes bil er gøy, gøy, gøy. Da jeg var barn i åtte- til niårsalderen, samlet jeg på bilkort. Husker du dem; de du byttet mot andres bilkort? Jeg hadde mange favorittbiler: Lamborghini, Rolls-Royce og Ferrari – raske sportsbiler. Vi var veldig opptatt av hvor fort de gikk fra null til hundre.

Morfaren min hadde Mercedes Benz. Mørk blå. Mamma hadde også Mercedes, til ære for faren sin.

Løfter ikke en finger

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Egentlig var det slik at pappa hadde sett bilen i en bilbutikk i Drammen, og som sa «den passer bra for dere». Tyler ville ha en stor bil, men denne passet perfekt med tanke på at vi da holdt på med å kjøpe hus. Vi fikk den for 200.000 kroner. Det var et veldig bra kjøp.

Firehjulstrekk var nummer én, det måtte vi ha. Jeg liker at bilen min har godt veigrep. Det er som med skiene mine. De må sitte godt i underlaget, og gjennom krappe buer – uten at den forsvinner vekk under deg. Subaruen har hatt lavere verkstedregninger enn BMW-en. Men kulden i Hemsedal er ikke så bra for dieselfilteret. Det hender den må tas en tur over Golsfjellet for liksom å holde det rent.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?

– Ingenting, jeg løfter ikke en finger. Plutselig er bare bilen ren. Jeg har en «handy man». Vi praktiserer et tradisjonelt kjønnsrollemønster. Han vasker bilen og lager masse mat, jeg vasker en del klær. Da det nå var 20 minusgrader i Hemsedal, og det så ut som om dekkene var nesten flate, sjekket han lufttrykket i dem før jeg dro av gårde. Når bilen må inn på service, bruker vi Mekonomen på Tjøme. 

Må ha pigger

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Når det gjelder det, er også alt i orden. Tyler sørger for at det ordner seg. Men jeg må ha piggdekk. På blank is er det ikke noe annet enn det som sitter skikkelig.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?

– Vi kjøpte X1-en i en butikk som heter «Spinn», eller noe liknende. Den hadde to år bruktbilgaranti, og den hadde kun hatt én eier – en eldre mann. Sånne ting er viktig; at den ikke hadde hatt mange tidligere eiere. Den hadde stått parkert i garasje, og den hadde ikke gått så langt. Den var pent brukt.

Jeg har hatt alle bilene mine lenge. Kanskje har jeg hatt flaks. Subaru er vel ikke kjent for å holde så bra, men min Impreza går fortsatt.

Den første bilen jeg kjøpte for egne penger, var en Volkswagen stasjonsvogn. Det var da jeg var rundt 23 år og kjørte verdenscupen i alpint. Jeg kjøpte den «der nede» i Innsbruck og kunne teste den på autobahn. Den hadde jeg vel fra 2001 og frem til cirka 2010. Før det kjørte jeg bilene som mamma og pappa hadde. Pappa hadde handikapbiler, med «gasspedalen» plassert på rattet. Da kunne jeg kjøre til alpinbakken med slalåmskoene på.

BLÅ DRØM: – Jeg skulle gjerne hatt en skikkelig blå bil, sier Hedda Berntsen. Hun må nøye seg med hvit…

Elsker setevarme

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Vi har dobbel garasje i Hemsedal. På Tjøme har vi også garasje. Men der gidder vi ikke alltid å sette bilen inn. Den blir stående parkert utendørs.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?

– Ja, jeg elsker varme i setene. Det er så deilig når det er minus 20 ute. Så liker jeg at bilen har gode lys. Det er veldig dårlig fjernlys på BMW-en. Det er jeg misfornøyd med. Det hender jeg må legge meg bak andre biler, og bli liggende der, for å ha tilstrekkelig god sikt.

Jeg er glad i å lytte til podkaster om idrettspsykologi. Da går tiden fort. Jeg har dilla på det nå. Det fins mange gode norske, og mange gode utenlandske, av forskere med nye studier. Jeg tror jeg har hørt på alle. Når jeg kjører langt, kan det hende jeg tar noen telefonsamtaler.

Lydbøker og podkaster med tilfeldige personer som forteller om hverdagen sin, er jeg ikke interessert i. Musikk har jeg ikke så mye greie på. Eller jo, Susanne Sundfør liker jeg. Tyler er god på musikk, så jeg lytter til hans spillelister. Skal vi se her: First Aid Kit, Lana Del Rey, Dire Straits og Moby.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Jeg skulle gjerne hatt en skikkelig blå bil. Men min er hvit. Subaruen er sølvgrå, metallic. Det er en kjedelig farge. Jeg ville ikke hatt mørk brun, eller grå. Jeg kunne kanskje hatt svart, hvis det var Mercedes. På den annen side, så sitter man jo inne i bilen – og ser ikke så mye til fargen den har utenpå.

EQS-drøm

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Ettersom jeg har hatt bilene mine lenge, har jeg vel ikke gjort noen spesielt dårlige investeringer. Jeg har eid tre forskjellige merker, i samme prisklasse og med firehjulstrekk.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg likte Audi godt da vi var sponset av dem på alpinlandslaget. Hvis jeg kunne valgt en av deres modeller, ville det ha vært S6 – sikker og med stor plass til alt mulig av utstyr, ski og sånn. Men måtte jeg velge én spesiell bil, måtte det være Mercedes EQS 580 med firehjulstrekk.