Den store Mercedesen, med en pris på drøye 1,2 millioner norske kroner i skrivende stund, kommer best ut i en fersk test utført av ADAC, Tyskland og Europas største bileiererorganisasjon, med over 18,5 millioner medlemmer.
Testpremissene passer ypperlig for tyskere og andre som kjører lange etapper i høy fart, mindre for oss som kjører på norske veier med andre fartsgrenser.
Men, som alltid: Resultatet fra grundige tester som dette, har alltid en relevans. Det forteller en hel del om hvilke produsenter som leverer de beste modellene.
Testen er gjennomført i et laboratorium, for å unngå påvirkning fra sjåførers kjørestil og ulik trafikkflyt.
FOLKELIG: ID.7 kombikupé med bakhjulsdrift viser at også mer tradisjonelle familiebiler kan hevde seg i krevende tester.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Den simulerte distansen var München–Berlin på A9. Det vil si 582 kilometer med realistisk topografi og identisk trafikk for alle bilene, null grader utetemperatur og en gjennomsnittshastighet på 111 km/t i null grader.
Annonse
Rekkevidde 500 km
Oppnådd rekkevidde før lading ble registrert da bilene ikke lenger klarte å holde angitt hastighet.
TROVERDIG: Forbrukstallene til Nio ET5 stemmer svært bra med en tøff virkelighet.Foto: SIV SEGLEM
Kravet til de 25 bilene er offisiell rekkevidde (WLTP) for den aktuelle modellen på minst 500 km.
EQS 450+, altså den bakhjulsdrevne versjonen med en offisiell rekkevidde på 817 km, var den eneste som klarte etappen uten å lade.
Men bilen viste bare 18 gjenstående km, så ADAC konkluderer med at sjåfører flest hadde stoppet og ladet i god tid.
Bilene på de sju neste plassene måtte lade én gang underveis:
SIST: Det er ikke riktig å påstå at bZ4X skuffer. Svake rekkeviddemålinger er dessverre ganske vanlig for Toyotas første elbil.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Lucid Air Grand Touring (839 km WLTP, gikk 518 km),
Porsche Taycan (667 km WLTP, gikk 504 km),
VW ID.7 (700 km WLTP, gikk 436 km),
Tesla Model 3 (702 km WLTP, fikk 423 km),
Nio ET5 (553 km WLTP, gikk 421 km),
BMW iX (633 km WLTP, gikk 413 km ),
Audi e-tron GT (586 km WLTP, gikk 398 km).
Ladet tre ganger
Tetsjiktet forteller oss noe om at dyre biler med store batterier takler disse utfordringene best, men også at folkelige biler som VW ID.7, Tesla Model 3 og Nio ET5 hevder seg svært bra.
De ni neste bilene måtte lade to ganger. De åtte siste måtte lade tre ganger.
● I siste kategori finner vi blant annet Renault Scenic, Volvo EX40, Peugeot E-3008 og MG4.
● Og helt i bunn, og dessverre ikke overraskende: Toyota bZ4X (504 km WLTP, gikk 233 km).
Ser vi på spriket mellom reelt og oppgitt forbruk, kommer Nio ET 5 klart best ut, med bare 10 prosent økning i forbruket.
I motsatt ende, med et økt forbruk på hele 80 prosent: Ford Capri, Volvo EX40 og MG4.