Får batteripakke på 142 kWt:

Kinesisk luksus for de bratteste kneikene

Her er elbilen som klarer 45 graders stigning eller underlag med steiner store som lecablokker. De første eksemplarene av M-Hero 917 er på vei til Norge.

Publisert

WUHAN (Motor): Samtidig som Mercedes-Benz lanserer den helelektriske versjonen av Geländewagen, kommer kinesiske merker med liknende kapasitet – og lavere pris.

Den første i Norge heter M-Hero 917, et merke fra Dongfeng.

I helelektrisk utgave kommer bilen med en batteripakke på 142,7 kWt, mer enn noen annen modell på det norske markedet. Batteriet i nevnte G-Wagen er på 116 kWt.

Militær arv

Fabrikanten M-Hero Technology er en slags arv fra den produksjonen av militære kjøretøy som kinesiske Dongfeng en gang hvilte tungt på.

Men finnes det et lengre sprang i bilindustrien fra den første fabrikken formann Mao rekvirerte for bygging av militære lastebiler som del av den tredje femårsplanen på midten av 1960-tallet, til det luksuriøse beistet som nå settes sammen med hjelp av flere roboter enn menneskehender på en splitter ny fabrikk i sentrum av Wuhan?

Det er slett ikke sikkert.

PÅ EGEN BANE: Bevæpnede vakter er ikke noe hinder for å vise frem en småposh offroader, snarere tvertimot. Denne hybridversjonen av M-Hero 917 lages ved merkets nye fabrikk i Wuhan, der vi fikk en påsitt på fabrikantens eget testanlegg.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Dongfeng er en av de fire store statlige fabrikantene i Kina, kjent med egne brands som Voyah, Forthing, Aeolus og billigbrandet Nammi – ved siden av omfattende samarbeidsprosjekter både med vestlige og kinesiske merker. 

M-Hero er et av de siste og nyeste av egne merker.

For det Sulland-eide importørselskapet Electric Way har Voyah vært første lodd i det kinesiske lotteriet, nå håper de M-Hero kan bli del av neste fase.

– Vi jobber veldig med å få det til, sier Lars Mabro Carlsson, salgsdirektør i Electric Way.

Lastebil-lappen

Utfordringen er først og fremst en vekt på 3900 kg, som innebærer at klasse B-førerkort ikke er tilstrekkelig. EU vurderer et forslag som lar batterivekten på biler inntil 4250 kg går til fradrag – og slik bringe en bil som M-Hero under grensen på 3500 kg.

Hvis ikke, er det lastebil-lappen som gjelder.

Men apropos lapper: M-Hero 917 vil ende med en pris et eller annet sted i nabolaget av to millioner kroner.

Klarer du dét hindret også, vil du ende i en bil som tar deg frem absolutt over alt.

Forøvrig har M-Hero allerede varslet en neste versjon neste år hvor vekten er presset ned mot 2700 kg.

HUSK Å STRØ: Den siste kneika på testbanen har 45 graders stigning.
PÅ SKRÅ: Kamera i vannrett posisjon, bilen i vinkel.
UNDERGRUNNEN: Kameravisning av forholdene under bilen kan være greit når underlaget er buklete.
HOMPETITTEN: Kulene er 60 cm høye.

På ferga nå

En el-motor på hvert hjul bidrar til en samlet motoreffekt på 1080 hk, og mellom de fire hjulene ligger en batteriplate fra CATL (som Dongfeng eier 20 prosent av) på 142,7 kW. M-Hero hevder de laget den mest stabile plattformen på en bil noensinne. WLTP-rekkevidden ventes å ligge rundt 500 km, men stigninger som på filmen vil selvfølgelig spise kraftig av kapasiteten.

Den 4987 mm lange og 1935 mm høye bilen har svingradius på 5,05 meter. Akselavstanden er på 2950 mm.

Vår påsitt med en hybridversjon av bilen på selskapets testbane i Wuhan var med utfordringer du kan se på filmen over – og inkluderte 90 cm vadedybde, en 45 graders kneik og helning på 30 grader.

Bakkeklaringen i normalposisjon er på 23,5 cm, men kan heves til 33,5 cm.

PS: I dag produserer fabrikken forsiktige 20 biler om dagen, ambisjonen er en årlig produksjon på 25.000 biler. Og de to første eksemplarene som kommer til Norge i juni, er nå ombord en ferge på vei fra Kina.