BIL I BOKS: Torje Sulland og Lars Mabro Carlsson i Electric Way med Dongfeng Box på bilutstillingen i Beijing.Alle foto: PETER RAAUM
Dongfeng Box:
Norges billigste: «Må etablere prisene på et lavere nivå»
Med nybilpris på 189.000 kroner skal denne bilen blåse fart til prisbålet. – Bilbransjen må ta rev i seilene og etablere prisene på et lavere nivå enn vi har nå, sier Sulland-sjef.
BEIJING (Motor): Med Dongfeng Box har Torje
Sulland og importørselskapet Electric Way blikket festet en prislapp med seks
sifre og et 1-tall helt til venstre.
– Det gjenstår noen forhandlingsrunder med
fabrikken om endelig pris, men målet er å tilby den rimeligste bilen på
det norske markedet og presentere den til under 200.000, sier Sulland.
Statseide Dongfeng er en av Kinas største
bilprodusenter. Etter en restrukturering i 2023 kom billigmerket Dongfeng Nammi
som en avlegger av deres samarbeid med Renault-Nissan-alliansen. Og blant deres
lille håndfull billigmodeller kommer Nammi 01 til Norge som Dongfeng Box.
Altså ingen jålete bil. Men den er viktig for mer enn prisbarrieren.
– Den åpner for et nytt segment, når det blir mulig for førstegangskjøpere å starte med en nybil, sier Lars Mabro Carlsson i Eletric Way.
Bilen produseres i fem konfigurasjoner ved en av Dongfengs fabrikker i Wuhan, tre av dem kommer til Norge.
– Det er åpenbart en strategisk beslutning å legge prisen så lavt som overhodet mulig. Vi trenger biler på veien for å bygge merket, og da er selvfølgelig pris et virkemiddel. Det er viktig for oss å komme på et prisnivå som vi ikke må reversere på, da får vi heller blø, sier Carlsson.
Annonse
Lavere nivå
Han tror tiden for konstante bilpriser er forbi – og har en klar oppfatning om retningen de bør bevege seg i.
– Jeg tror alle i norsk bilbransje må ta rev i seilene og etablere prisene på et lavere nivå, sier han.
Electric Way har også Voyah i porteføljen, og lærte en lekse i forbindelse med introduksjonen av Voyah Free, en SUV som nå går for tett på 700.000 kroner. Dollarens himmelferd og byks i batteriprisen ble dyrekjøpte erfaringer.
Lille Box er langt unna premiumambisjonene til Voyah. Men det er prisen også.
To versjoner
Electric Way tar inn minst to versjoner av bilen:
● Den enkleste har 250 km WLTP-rekkevidde, batterikapasitet 31,4 kWt netto.
● Den større har 340 km og 42,3 kWt i batterikapasitet.
Bilen produseres i fem ulike versjoner i Kina, men ikke alle disse kommer til Norge.
– Produksjonen av den første gruppen biler som kommer til Norge starter i midten av juli, så da har vi dem i Norge i september. Salgsmålet i år er på 350 biler, sier Lars Mabro Carlsson.
PS:Nissan Leaf har den laveste fastprisen i Norge akkurat nå, med 234.000 kroner. I tillegg er det en del kampanjer, der Mazda MX-30 utmerker seg med 219.900, mot veiledende 289.550 kroner.