LEKRE LINJER: En ny generasjon GLC Coupé, her en AMG-Line i såkalt «Graphite Grey», skal komme på norske veier i løpet av året.

Ny GLC Coupé:

Mercedes lokker med 13 mil på strøm

Mercedes-Benz slipper nå en ny generasjon GLC Coupé, med bedre plass og 13 mil elektrisk rekkevidde.

Publisert

IMMENDINGEN (Motor): Et ganske komplett modellutvalg i den elektriske EQ-serien betyr ikke at Mercedes setter stopp for produksjon av biler med forbrenningsmotor.

Men det betyr heller ikke nødvendigvis at modellen som nå er på trappene, vil snu opp-ned på de stadig sterkere EQ-preferansene hos den store hop av Mercedes-kunder i Norge.

Med 13 mils WLTP-kapasitet på strøm, suveren terrengkomfort og S-klasse-inspirerte detaljer i både interiør og eksteriørdesign får denne bilen en pris som klinger i avgiftskassa og svir i lommeboka. For 300 4MATIC-variantene på SUV-modellen er det avgiftspåslag på drøyt 400.000 kroner (bensin) og 350.000 (diesel), og det blir ikke mindre selv om taklinja faller.

Mercedes-Benz Norge har ikke prisene klare, men Coupé-modeller med litt utstyr kommer neppe under millionen.

TITT-TEI: Mulighet for takluke er én av mange forbedringer på nye GLC Coupé.
KRAFTPLUGG: GLC Coupé kommer med tre motoriseringer som ladehybrid og fire som mildhybrid. Ladehybridene er 300e, 400e og 300de, alle med firehjulstrekk.
IKKE PÅ NORSKTOPPEN: Elektriske tider gjør at salget av disse modellene er relativt beskjedent, 83 GLC Coupé er nyregistrert her til lands siden 1. januar 2020, det vil si 0,3 prosent av det samlede Mercedes-salget i Norge.

Større og stillere

Likevel kan den friste:

Coupé-varianten av den nest største Mercedes-SUV-en er både stille og stor.

Denne generasjonen er 32 cm lengre enn den forrige (4763 mm), og akselavstanden er fem cm lengre enn på SUVen. Disse centimetrene bidrar til en romslig kupé, en følelse som forsterkes når denne modellen omsider kan leveres med takluke. Høyden er den samme for forrige generasjon.

Ladehybridene har bagasjevolum på 390 liter, som økes til 1335 med nedfelte bakseter. Uten batteriet har GLC Coupé bagasjerom på 545 liter, 45 liter mer enn forgjengeren – og 1690 liter med nedfelte seter.

Sidespeilene er flyttet fra A-stolpene til dørene, noe Mercedes mener gir positivt utslag både for støy og aerodynamikk. En akustisk membran i frontruten er standard, mens bilene på de to høyeste utstyrsnivåene (av fire) kommer med doble glass.

Luftmotstandskoeffisienten er på 0,29.

NY PLASSERING: Speilene er flyttet fra A-stolpe til sidedøra – for bedre aerodynamikk og lavere støy.
ROMSLIGERE: Det er ikke helt SUV-volum, men når denne generasjonen nå 32 cm lengre enn forrige blir det godt med plass inne.

Ut på tur

Coupé-designet er ikke noe hinder for å kjøre i skog og hei. Den kommer med off-road kjøremodus med kameravisning som viser terrenget foran og under bilen når du kjører i lave hastigheter i kupert terreng, samtidig som helning, stigning og topografisk høyde vises på skjermen.

GLC Coupé har bakakselstyring som tilvalg. Det gir svingradius på 10,9 grader, med om lag en meter spart på én rotasjon. Ved hastigheter inntil 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene.

Bilen har sportsfjæring som standard, mens ladehybridene leveres med automatisk luftfjæring bak.

De tre ladehybridene-variantene (300e, 400e og 300de, alle 4MATIC) har 31,2 kW batteri, elektrisk toppfart på 140 km/t (mellom 219 og 239 km/t på fossilt drivstoff), og med tanker på henholdsvis 49 (bensin) og 62 liter (diesel) har den rekkevidde til tur-retur Oslo-Trondheim – og litt til.

PS: Bilen har markedslansering i juli, og forventes på norske veier til høsten.