RÅTASS: Du kjenner en AMG-versjon fra Mercedes på de stående lamellene i grillen.

E-klasse AMG E 53:

Du kan også kjøre den helelektrisk ...

«Det beste fra to verdener» er et utslitt begrep. Men her stemmer det bra.

Publisert

På sensommeren kommer den råeste versjonen av nye E-Klasse stasjonsvogn til Norge. 

Og du bruker faktisk lenger tid på å si navnet, enn bilen bruker i klassikeren 0–100.

Fra 0 til Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ stasjonsvogn, bruker du cirka 5,0 sekunder.

Fra 0–100 km/t bruker den 3,9 sekunder.

Her får du 585 hester og 750 Nm – 612 hester ved helt spesielle anledninger – og firehjulsdrift i en klassisk stasjonsvogn, krydret med de vertikale lamellene og store luftinntakene som kjennetegner AMG-versjonen.

Du får også den helt spesielle og utrydningstruede lyden av en sekssylindret bensinmotor.  

KLASSIKER: E-klasse stasjonsvogn er en legende blant luksusbilene, men plassen i bagasjerommet reduseres kraftig i en ladehybrid som dette. Doble eksospotter kjennetegner AMG-versjonen.

Ganske unik

I motsatt ende av skalaen, både akustisk og miljømessig: Den kan gå nesten 10 mil uten en lyd og temmelig utslippsfritt, altså helelektrisk.

Dette er altså en ladbar hybrid, med en bensinmotor på 449 hester som basis, pluss elmotoren på 163 hester.  Og som mange vet, Mercedes er ganske unike med sine ladehybrider.

SPORTSLIG: Klassisk E-klasse i de store linjene, men AMG-versjonen skiller seg blant annet ut med rattet med de to satellittene som blant annet styrer kjøreprogram og akselerasjonsmodus.

Bakakselstyring

Tidligere i vinter kjørte vi en litt mer sivilisert utgave av denne bilen. Da med en diesel på 197 hester som basis, koblet til en elmotor på 129 hester (les mer her).

Ekstra moro – og praktisk – blir det med bakakselstyring. Da blir den både lettere å parkere, og enda mer presis når farta øker. 

Lite bagasjeplass

Litt mindre praktisk blir det når hele familien skal på tur. De mange komponentene i en ladehybrid krever mye plass. Derfor er bagasjevolumet fra lavere mellomklasse: 460 liter. Men tilhengervekten er på rause 2100 kilo.

Startprisen for den heftigste versjonen er 1.397.000. Det betyr at du fort kan legge på 100.000 for leveringkostnader, vinterhjul, metallic lakk og litt ekstra moro.