ALLTID LEASING: Landslagstrener Ståle Solbakken har stort sett alltid leaset bilene han har hatt, så også med dagens BMW X5.
Foto: ANNIKEN SOLBAKKEN
10-punktsjekken med Ståle Solbakken:
– Kona ble skuffet da jeg valgte en lys blå Suzuki
Landslagssjef Ståle Solbakken hevder at det bare er kona Anniken som mener han – én gang – har foretatt en dårlig bilinvestering. Den gjorde han da han spilte for Wimbledon i forrige årtusen.
10-PUNKTSJEKKEN
Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Ståle Solbakken, trener for fotballandslaget.
Les tidligere 10-punktsjekker her
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut (forsikring, bompenger, drivstoff o.l.)?
– Vi har bare én bil nå, etter at barna forsvant – eller forlot redet, som det heter. Det er en BMW X5 hybrid, på en leasingavtale. Den er ganske ny, og da er det vel – jeg er ikke helt sikker – en årsmodell 2023 eller 2024.
Ståle Solbakken (57)
- Trener for Norges fotballandslag siden 2020. Spilte for Grue IL, Hamarkameratene (1989–1993), Lillestrøm (1994–1997), Wimbledon (1997–1998), Aalborg (1998–2000) og FC København (2000–2001). 58 seniorlandskamper (9 mål).
- Trener for Hamarkameratene (2002–2005), FC København (2006–2011), FC Köln (2011–2012), Wolverhampton Wanderers (2012–2013), FC København (2013–2020), Norges herrelandslag (2020–).
- Bor på Hamar. Gift med Anniken, to sønner og en datter. Utdannet lærer.
Leasingavtalen koster rundt 13.000 kroner per måned. Forsikringen gjelder for inntil 16.000 kilometer i året. Det kan vel hende vi bikker det nå som vi som sagt bare har én bil. Halvparten av gangene jeg bruker bilen, er inn til Oslo (Norges fotballforbund, Ullevaal Stadion). De andre gangene, omtrent den andre halvparten, tar jeg toget. Og så bruker vi bilen til foreldrene mine som bor på Kirkenær (cirka 90 kilometer fra Hamar). Ellers blir det småkjøring i Hamar, til butikken og slike ting. På sommeren sykler jeg som regel.
Til og fra Oslo går det litt penger til bompasseringer. Det varierer. På sommeren er det ikke særlig mye. Samme sak med drivstoff. Det er veldig periodisert. I og med at det er en hybrid, går den en del på strøm.
Om vinteren, på vei til Oslo, tipper jeg den ebber ut etter syv til åtte mil.
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
Ikke superoverveid
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Det var ikke noe jeg tenkte over. Vi leaset den i samme butikk som den forrige bilen. Det var egentlig en fornyelse av avtalen vi allerede hadde. Vi tok over leasingen til han som dro til utlandet (sønnen Markus spiller for italienske Pisa), og ikke brydde seg om å tenke noe mer over det (leasingavtalen). Valget av bil var ikke superveloverveid.
Smart bilhold bruker jeg ikke mye tid på. Det som er positivt med bil, er at jeg kan ta telefonsamtaler jeg ikke ellers vil ta. Den fungerer som hjemmekontor på vei til og fra Oslo.
Rykk og napp
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?
– Kona (Anniken) er opptatt av det. Ikke jeg. Det går i rykk og napp. Jeg antar den blir vasket en gang hver sjette uke, eller noe sånt. Det er et vaskefirma i kjelleren under CC (kjøpesenter på Hamar) som gjør den jobben. Du setter den inn der, handler – og så er den klar halvannen time senere.
Jo da, det hender jeg kan ta en liten opprydning inne i bilen.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– De står oppbevart på et verksted. Jeg kjører inn der, og så bytter de hjul. Jeg stoler på fagkunnskapen når det gjelder bytte av dekk. Sier de at det er på tide, gjør jeg det.
Møt disse glade entusiastene:
Alltid leasing
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?
– Jeg har stort sett alltid leaset bilene jeg har hatt. Det er veldig lenge siden jeg eide egen bil. Jeg kan faktisk ikke huske når det skjedde.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– I garasjen ved huset. Ja, konsekvent.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ... musikkanlegg; hva lytter du til i bilen (radio, NRK 2, musikk, podkast?) hvis pengene ikke var en begrensning?
– Tilhengerfeste, varme i rattet og setet; med ny bil tar jeg det som en selvfølge – i dagens tekniske samfunn – at det meste som trengs, er på plass i den. Jeg lytter for det meste til podkast når jeg kjører. Det går i fag i faget jeg jobber med, og underholdning i faget jeg jobber med.
Samt krim. Jeg hører en del på VGs «Krimpodden».
God smak
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Svart. Det var kona som valgte farge. Hun har god smak, så det tok jeg helt med ro.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Nei, jeg har egentlig ikke gjort noen dårlige investeringer når det gjelder bil. Kona ble skuffet da jeg den gang jeg spilte for Wimbledon i 1997, fikk 13.000 pund (156.000 norske kroner) for å kjøpe bil, og valgte en lys blå Suzuki Baleno.
Men det var det jeg hadde råd til. Og så tenkte jeg i 1997 – med venstrekjøring i England – at det var en bil jeg kunne bulke litt med.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Det har jeg ingen formening om. Det er aldri slik at jeg tenker «wow», en slik ville jeg hatt – hvis jeg ser en spesiell bil.