JUBEL: Hyundai (her med den nye elbilen Ioniq 5) og Kia opplever rekordhøyt salg i Europa.Foto: GEIR ANDERS RYBAKKEN ØRSLIEN
Det europeiske bilsalget:
Koreanske rekorder i stupende bilmarked
Hyundai og Kia hadde en salgsvekst på henholdsvis 42 og 20 prosent i Europa i november, men det totalt bilsalget var det dårligste siden dagens målinger begynte i 1993.
Nesten alle bilmerkene hadde en svart november, etter at pandemi og knapphet på databrikker har skapte enorme utfordringer for bilindustrien globalt.
De to sørkoreanske selskapene har i større grad enn de andre produsentene klart å sikre avtaler med databrikkeleverandører som har forhindret nedstengning
Det reflekteres i salgstallene forrige måned.
Tungt for store aktører
Mens Hyundai og Kia har vekst, har lokomotiver som Volkswagen-konsernet og Stellantis-gruppen kraftig nedgang målt mot salget i november i 2020.
For VW-merkene er det 38 prosent ned for VW, 30 prosent ned for Audi, 27 prosent ned for Skoda og 25 prosent ned for Seat/Cupra.
Hos Stellantis er det samlet ned 21 prosent – med ned 36 prosent for Jeep, 35 prosent ned for Alfa Romeo, 25 prosent ned for Fiat, 25 prosent ned for Opel/Vauxhall, 20 prosent ned for Peugeot og sju prosent ned for Citroën.
Annonse
Ras for Ford
Billigmerket Dacia har en svak vekst på fem prosent, mens det er nedgang over hele fjøla ellers: