JUBEL: Hyundai (her med den nye elbilen Ioniq 5) og Kia opplever rekordhøyt salg i Europa.

Det europeiske bilsalget:

Koreanske rekorder i stupende bilmarked

Hyundai og Kia hadde en salgsvekst på henholdsvis 42 og 20 prosent i Europa i november, men det totalt bilsalget var det dårligste siden dagens målinger begynte i 1993.

Publisert

Nesten alle bilmerkene hadde en svart november, etter at pandemi og knapphet på databrikker har skapte enorme utfordringer for bilindustrien globalt.

De to sørkoreanske selskapene har i større grad enn de andre produsentene klart å sikre avtaler med databrikkeleverandører som har forhindret nedstengning

Det reflekteres i salgstallene forrige måned.

Tungt for store aktører

Mens Hyundai og Kia har vekst, har lokomotiver som Volkswagen-konsernet og Stellantis-gruppen kraftig nedgang målt mot salget i november i 2020.

For VW-merkene er det 38 prosent ned for VW, 30 prosent ned for Audi, 27 prosent ned for Skoda og 25 prosent ned for Seat/Cupra.

Hos Stellantis er det samlet ned 21 prosent – med ned 36 prosent for Jeep, 35 prosent ned for Alfa Romeo, 25 prosent ned for Fiat, 25 prosent ned for Opel/Vauxhall, 20 prosent ned for Peugeot og sju prosent ned for Citroën.

Ras for Ford

Billigmerket Dacia har en svak vekst på fem prosent, mens det er nedgang over hele fjøla ellers:

Ford ned 44 prosent, Toyota ned 9,3 prosent, Lexus ned 16 prosent, Nissan ned 20 prosent, Jaguar ned 37 prosent, Land Rover ned 36 prosent, Volvo ned 16 prosent, Mercedes-Benz ned 25 prosent og BMW ned 19,5 prosent.