FARTSDUMP: MHero er kvikk som en sportsbil, men først og fremst en bil med kraft til å komme frem overalt.

MHero i Norge:

Kinesisk el-rugg starter på 1.695.000

Her er det elbilmarkedets raskeste beist: Kinesiske MHero på nær 3,3 tonn gjør 0–100 på 4,1 sekunder.

Publisert Sist oppdatert

Bilen utgjør den ene ytterligheten av porteføljen til Sulland-selskapet Electric Way, i den andre er enkle Dongfeng Box, den billigste bilen i Norge for øyeblikket.

– Det sier seg selv at dette ikke er en bil for hvermannsen, men vi har veldig god tro på at den vil appellere til en kjøpegruppe som liker tøffe og luksuriøse biler. I første omgang ser vi for oss å selge om lag 50 biler totalt i Norden, sier Torje Aleksander Sulland, som viser frem bilen på Oslo Motor Show på Lillestrøm i helgen.

Motor fikk sitte på under testkjøring i Kina i vår, og kan bare bekrefte at det er en sjeldenhet.

LUKSUS INNE: MHero har et interiørdesign som matcher høy kvalitet og røff bruk.

Det blytunge NMC-batteriet på 142 kWt som ligger mellom de fire hjulene, trekker opp til en matchvekt på 3293 kg – før du fyller på med folk og fe.

Det betyr at sjåføren må ha førerkort klasse C, lastebil-lappen. Grensen går ved tillatt totalvekt på 3500 kg, MHero har tillatt maks på 3920 kg.

Denne MHero-modellen har en motor på hvert hjul og en WLTP-rekkevidde på 450 km. Med sine 498 cm er den hele 36 cm lengre enn en konkurrent som Mercedes G-Klasse, den eneste andre elbilen over tre tonn. Med tillatt totalvekt på 3500 kg kan G580 EQ kjøres med førerkort klasse B.