Kia presenterte bilen for all verden tirsdag, proklamert som merkets andre rendyrkede elbil etter EV6. Prisene er ikke klare.
EV9 med bakhjulstrekk og 19-tommers hjul vil ha en WLTP-rekkevidde på 541 km.
Men denne kraftpluggen krever strengt tatt både firehjulsdrift og større hjul (den fremviste modellen stod på 21-toms dekk) for å komme til sin rett, og for en slik variant vil rekkevidden krype ned mot 50-milsgrensen.
Endelige rekkeviddetall for alle varianter av bilen er ikke klare på noen måneder ennå.
Presentasjonen bare bekreftet det vi har erfart med ettertrykk de siste årene:
De koreanske bilprodusentene er ikke redde for å lage biler som stikker seg ut fra mengden:
Ytre mål på 501 cm lengde, 198 cm bredde og 175,5 cm høyde betyr at vi snakker om den største elbilen på markedet (Mercedes EQS SUV er lengre, men lavere). Akselavstanden er på 310 cm.
Innenfor disse rammene har Kias sjefdesigner Karim Habib konstruert en bil med flatt gulv og plass til storfamilien (182 cm høye Habib demonstrerte hvordan han satt romslig på tredje seterad). Den kan trekke inntil 2500 kg på kula.
EV9 er med andre ord 6–7 cm høyere enn premiumkonkurrenter som BMW iX og Mercedes-Benz EQE SUV – og henholdsvis seks og 15 cm lengre. Tross XXL-formatet har den luftmotstandskoeffisient på SUV-sterke 0,28.
Eksteriørmessig har Kia gjort alt for å understreke sin «Opposites United»-filosofi. Den innebærer ikke bare en offensiv miks av elementer fra naturen og moderne teknologi, men dyrker aktivt kontraster også i det ytre designet:
Den har en modernisert versjon av Kias «tigerfjes» i fronten, er høyreist og langstrukket, med kraftige linjer og profilerte vinkler, store glasspartier og rene overflater. Kort sagt en bil som både kan elskes og hates.
– Dette er vår flaggskip-SUV, vi har ønsket at den stikker seg ut, sier Karim Habib.
Den kommer med ulike setekonfigurasjoner. Versjonen som ble vist tirsdag, hadde seks seter i 2-2-2-versjon. Den kommer også med to rader. Bagasjeromvolum er ikke kommunisert ennå.
Rekkevidde
Detaljene om EV9 vil komme dryppvis utover sommeren, blant annet fordi det vil være både regulatoriske og markedsstyrte betingelser som legger føringer for hva slags versjoner av bilen vi faktisk får hit til Norge.
Den bakhjulsdrevne utgaven produseres med begge batteripakkene, både 76,1 og 99,8 kWt, men det er bare den største som tas inn hit.
RWD-utgaven får en Long Range-versjon som gjør 0–100 på 9,4 sekunder, og har en elmotor med 150 kW/350 Nm på bakakslingen. Et motoralternativ på 160 kW/350 Nm senker akselerasjonen til 8,2 sekunder.
Med firehjulsdrift har den to motorer som samlet gir 283 kW/600 Nm, med 0–100 på 6,0 sekunder – og et alternativ med maksmoment på 700 Nm og attraktive 5,3 sekunder på sprinten.
For de fleste versjonene er rekkeviddekapasiteten ikke klar ennå.
Annonse
Rullende batteri
Bilen skal kunne hurtiglades i et 800V-system som ifølge foreløpige data gir 239 km rekkevidde på 15 minutter. Bilen får forøvrig V2L-funksjonalitet som gir adgang til inntil 3,68 kW for lading av PCer, telefoner eller campingutstyr.
Kia brukte mye tid under presentasjonen på å vise hvordan Level 3-funksjonalitet for selvkjøring gjør det mulig å slippe rattet både på langdistanse og ved forbipassering, i tillegg til at den parkerer seg selv om ønskelig.
Men på dette feltet vil nasjonalt lovverk sette kraftige begrensninger – ikke minst her i Norge.
PS: Første fysiske presentasjon av bilen vil være på bilutstillingen i Seoul senere i mars, før den kommer på utstillingen i New York i april. Kia håper å selge 100.000 eks av bilen i 2024.