Riktig nok får vi ikke se en bil med såkalt «selvmordsdører», og lounge-preget i interiøret er tonet ned en smule, selv om det faktisk vil være mulig å vende setene på rad to.
Men Kia viser med all tydelighet at de ønsker å markere seg med spennende design også i en mer prestisjetung – og ofte mer konservativ – klasse.
Designet er også et svar på spørsmålet vi i Motor ofte har stilt: Hvorfor skal en bil som ikke trenger grill, og som har moderne lysteknologi som knapt trenger plass, ha så stor grill og så store lykter?
På EV9 er grillen borte og lyktedesignet minimalistisk. Og det ser riktig spennende ut.
Kia fikk masse oppmerksomhet da de introduserte EV6 i familieklassen, en bil som på det tidspunktet tangerte poengrekorden i Motors tester (les testen her).
Det blir nok ikke mindre ståhei og heftige diskusjoner når EV9 kommer på veiene senere i år.
EV9 er bygget på Kias elbilplattform (E-GMP), og har altså plass til tre seterader. Designet er basert på en filosofi Kia kaller «Opposites United», der elementer fra naturen skal mikses med moderne teknologi.
Annonse
Innfelte dørhåndtak
Den digitale tigerfjesfronten, selve
signaturen til EV9, har et digitalt lysmønster og vertikale hovedlykter, mens små firkantede lys er integrert i karosseriet ved siden av hver
hovedlykt.
Innfelte dørhåndtak og taklinje som smalner
bakover, gir bilen et mer aerodynamiske inntrykk, i kontrast til den mer muskuløse fronten. Og den kraftige knekken på de bakre sidevinduene kjenner vi igjen fra EV6.
Setene kan snus
Kia har fått familier til å evaluere både seks- og syvsetersvarianten for å sikre at alle passasjerene har best mulig plass og komfort.
Personene på første og andre seterad kan legge ned setene og hvile, for eksempel mens bilen lades.
Setene på andre seterad kan også snus 180 grader i en enkel operasjon, slik at passasjerene sitter vendt mot
passasjerene på tredje seterad. På tredje seterad er det også koppholdere og ladepunkter
for mobile enheter.
Sjåføren får en panoramaskjerm foran seg som strekker seg fra rattet til midten av bilen. Denne består av to berøringsskjermer på 12,3 tommer integrert med en 5-tommers skjerm. Antallet fysiske knapper er
redusert til et minimum.
Kia EV9 lanseres globalt i slutten av denne måneden. Da vil det også komme ytterligere spesifikasjoner.