FRANKFURT (Motor): Ingen trofaste lesere av Motor har kunnet unngå å få med seg vår begeistring for de nyeste elbilene fra Hyundai-konsernet, Ioniq 5 og søstermodellen Kia EV6.
De to har mange likhetstrekk, men er mer ulike enn den felles teknologien legger grunnlag for. Med GT-modellen blir det enda mer strekk i laget, selv om denne sportsligere utgaven stadig har det som gjør de to bilene super-relevante i sin prisklasse:
En batteriteknologi med 800-voltssystemet, som betyr at den i prinsippet lader fra 10 til 80 prosent på 18 minutter (vi har testet Ioniq 5 fra 2 til 80 prosent på 19,32 minutter i varmt sommervær, men fått betydelig svakere tall på EV6 i vintertemperaturer).
Det er klasseledende fart når bilen står ved stolpen. Med GT-utgaven kan EV6 nesten smykke seg med samme tittel ute på veien.
EV6 GT kommer med noen fartskvaliteter som kan fascinere når du får dem presentert: Med en racingfører bak rattet på tysk Autobahn fikk vi demonstrert bilens akselerasjon og toppfart – 3,5 sekunder fra stille til 100 km/t og forflytning i 260 km/t med en imponerende stabilitet mot underlaget. Performance-utgaven av Tesla Model 3 gjør sprinten på 3,3 sekunder og har toppfart på 261 km/t.
Fartskapasiteten har strengt tatt liten verdi i Norge, men heftig akselerasjon er en egenskap vi kan like og se nytte av. Med Kia EV6 GT får du mer av begge deler enn på noen annen elbilmodell til under millionen.
De små, store forskjellene
Bilen kommer på markedet med prislapp på 619.900 kroner med levering i Drammen (nøyaktig 200.000 over innstegsmodellen av EV6 med lite batteri).
I utgangspunktet er EV6 GT en modell som er svært lik originale EV6.
Blant det som skiller: 80 prosent høyere motorytelse (585 hk), 21 prosent kortere rekkevidde (400 km), marginalt høyere vekt, GT kommer uten takluke, den har 21-tommers dekk som standard (mot 19-toms på EV6), noen detaljer i det ytre designet, sportsseter og en knapp med lime-farget overflate på rattet for å koble inn GT-modus.
De vitale målene er ellers de samme, også på bagasjeplass. Akkurat som EV6 er GT-utgaven en bil som kombinerer lav høyde (155 cm) med god bakkeklaring (155 cm). Sportssetene bidrar til at det kan føles litt trangt i baksetet med den lave takhøyden, men beinplassen er like fullt god.
Hva har så konkurrentene å by på?
Vi holder millionbiler som Porsche Taycan og Audi e-tron GT utenfor og trekker fram Performance-utgaven av Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E GT som naturlige å sammenlikne med.
Annonse
Nøkkeltall for Kia EV6 GT, Tesla Model Y Performance og Ford Mustang Mach-E GT:
I GT-modeller er førermiljøet viktig, og både EV6 og Mach-E har seter, instrumentpanel og kombinasjon av skjerm- og knappbetjening som gleder din indre racingdriver. Mens også en Performance-Tesla forblir en Tesla, på godt og vondt.
Et trykk på den lime-fargede GT-modus-knappen lokker frem krefter og fart i EV6-en som ingen følger. Men det napper også vekk rekkevidde. Vår kjøretur på Autobahn med to heftige fartsdrag og en akselerasjonstest kostet et snittforbruk på over 35,0 kWh/100 km. Og da ble det kjørt svært pent utenom dragene.
Mot de to nevnte SUV-ene er kombikupeen fra Kia sjanseløs allerede i utgangspunktet når vi snakker om rekkevidde. Og det er kombinasjonen av rekkevidde og ladehastighet som eventuelt skal redde stumpene når rekkevidden alene ikke er som best.
Kombinert
På sommerføre vil EV6 GT hevde seg godt mot de fleste. Men vi er usikre på om den matcher Tesla i denne kombinertøvelsen, ikke minst når amerikaneren skilter med imponerende lavt forbruk. Vi har ennå ikke testet TMY Performance, men har hatt ladefart på 246 kW som best på Long Range-utgaven. Både Model Y og EV6 skal i ladetest under Motor og NAFs store rekkeviddetest i juni, vi er usikre på om Performance-utgavene også kommer med der.
Men det er én ting som det i hvert fall ikke skorter på rundt denne GT-utgaven, nemlig forventninger i importørleddet Kia Bil Norge.
Kia-reisen oppover statusstigen i det norske bilmarkedet de siste 15 årene er uten sidestykke, og slik sett er EV6 GT et nydelig dryss på kaka.
– Dette er en bil som man i utgangspunktet ikke kan forvente fra Kia, og på mange måter er den beviset på at Kia skal et annet sted. Jeg har kjempetro på denne bilen, for den er oppe og nikker med de aller beste. Jeg er helt sikker på at dette er en bil som gjør at mange vil vurdere Kia som ellers ikke ville gjort det, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.
Annonse
Mer kommer
EV6 GT føyer seg pent inn i en rekke av modeller som bare understreker hvordan teknologiskiftet endrer bilmarkedet fullstendig.
– Elektrifiseringen innebærer at det er delt ut nye kort, mener Lagaard.
Det siste tilskuddet indikerer at Kia enn så lenge spiller dem godt. Totalt skal merket lansere 14 helelektriske modeller innen 2027, men ikke alle vil bli tilgjengelig i alle markeder. Neste modell ut er røslige EV9.
Men det er ett stort spørsmål rundt GT-lanseringen, et spørsmål som for så vidt går igjen rundt de fleste modellintroduksjoner i disse dager:
Når kan bilen leveres?
Svaret er «vet ikke».
– Jeg tror vi kan levere ut biler i år, men tør ikke love noe slik situasjonen er nå, sier Christian Lagaard.
Kan du vente?
Det er ikke en situasjon som er spesiell for GT-utgaven. Flere av de andre EV6-variantene har også lang ventetid, og Kia har laget løsninger hvor enkelte av bilene kan leveres raskere hvis kunden aksepterer endringer i utstyr. Som plaster på såret kommer en viss prisreduksjon.
– Alle som bestilte i 2021, får beholde 2021-prisen, uansett ventetid. Vi laget kampanjen «Kan du vente, kan du vinne», hvor vi trekker ut én tålmodig bestiller i denne køen som får igjen pengene – og dermed gratis bil, sier Lagaard.
Han vil ikke si hvor mange som står i EV6-køen, heller ikke den med potensielt vinnerlodd.
– Men det er bedre odds hos oss enn i Pantelotteriet og i Lotto. Kanskje også bedre enn kakelotteriet på Marienlyst skole, sier Christian Lagaard.