Ingeniørene i det store Hyundai-konsernet, som også omfatter Kia og Genesis, har utviklet en form for metallbelagt oppvarmet glass på vinduene, drevet av et 48 volts-system, for å fjerne frost og dugg.
I temperaturer ned mot minus 18 grader skal det ta fem minutter å gjøre bilen helt kjøreklar. Dagens biler ville til sammenlikning brukt 20 minutter – og 10 prosent mer strøm, ifølge Hyundai.
På varme dager vil også metallbelegget blokkere minst 60 prosent av solenergien, som igjen reduserer kjølebehovet og dermed frigjør energi til rekkevidde.
Hyundai og Kia har søkt om patenter for denne teknologien på de store markedene. Ifølge Ho Jung, sjefen for prosessene i Hyundai-konsernet, er teknologien svært nær det kommersielle markedet.
I tillegg til varmeteknologien, har konsernet også utviklet en kjølefilm tilpasset vinduene. Disse skal kunne senke kupétemperaturen med over 12 grader.
En tredje teknologi er allerede kjent fra Toyota/Lexus. Strålevarme fra et element under dashbordet, skal gi komfortabel varme til fører og forsetepassasjer på tre minutter, og redusere energien som ellers ville blitt brukt til klimaanlegget.
Alle elbilprodusenter tilstreber redusert forbruk og økt rekkevidde. Sjekk under hva Nissan jobber med: