YTRE PÅVIRKNING: Kan bilakken være med på å kjøle ned bilen? Her testes det med infrarødt termometer.

Lakk som avviser varme:

Billakken som skal få ned forbruket

Nissan tester ut en lakkmiks med helt unike egenskaper. 

Publisert

Nissan prøver ut en type bilakk som skal bidra til å senke temperaturen i bilens kupé om sommeren og dermed redusere energiforbruket til klimaanlegget.

Utviklingen gjøres i samarbeid med selskapet Radi-Cool, som er spesialister på produkter gir strålingskjøling. 
Lakken skal inneholde det de kaller metamaterialer, syntetiske komposittmaterialer med strukturer som har egenskaper som vanligvis ikke finnes i naturen. 

Testingen startet i november 2023 på Tokyo International Air Terminal ved Haneda. Der har en Nissan NV100 med den eksperimentelle lakken trillet rundt siden.

Lovende funn

Valget av en flyplass ble gjort fordi stedet har store åpne plasser og utsetter kjøretøyet for høye temperaturer over lang tid.

Prosjektet er ikke ferdig, men Nissan sier funnene så langt er lovende.

– Parkert side om side under solen har et kjøretøy behandlet med Nissans kjølende lakk vist en reduksjon på opptil 12 grader i utvendig overflatetemperatur og opptil 5 grader kjøligere interiør sammenlignet med et kjøretøy med tradisjonell bilmaling, skriver selskapet i en pressemelding.

ÅPENT: Nissan har testet muligheten for strålingskjøling i åpent lende, på en flyplass.

Lakkens kjølende effekt skal være spesielt merkbar når et kjøretøy står parkert i solen over lengre tid. Nissan mener dette kan bidra både til lavere energiforbruk og bedre komfort for passasjerene.

Ifølge Nissan skaper partiklene i lakken elektromagnetiske bølger som motvirker solstrålene ved å lede energien bort fra kjøretøyet og ut i atmosfæren. Dette skal redusere varmeoverføringen til overflater som tak, panser, dører og paneler.

Kjøling uten energibruk

– Min drøm er å skape kjøligere biler uten å forbruke energi. Dette er spesielt viktig i elbilens tidsalder, hvor forbruket fra klimaanlegget om sommeren kan ha en betydelig innvirkning på batteriets kapasitet, sier  Susumu Miura, seniorleder ved Nissans utviklingssenter.

Lakk eller maling som absorberer eller avviser varme, er ikke noe nytt, det har tidligere blitt brukt på blant annet bygninger. Problemet når dette skal påføres en bil, er at det så langt har vært en tjukk blanding som blir påført med rulle. Malingen kan også etterlate krittaktige flekker ved berøring.

Med andre ord lite brukbart med tanke på bilbruk.

TYKKELSE: Maling som har en kjølende effekt, har vært brukt på blant annet bygninger, men den er altfor tjukk til å kunne brukes på en bil.

Bilvarianten er nødt til å bestå av en klarlakk ytterst, og kunne påføres med spraypistol.

Miura og teamet hans har testet over 100 løsninger, og har kommet fram til en tykkelse som er omtrent seks ganger tjukkere enn vanlig billakk. Planen er at de skal klare å gjør lakken enda tynnere.

Håpet er at denne typen lakk etter hvert skal bli tilgjengelig som ekstrautstyr, og med flere fargealternativer.