PROBLEM: 12-voltsbatteriet er en svakhet på en ellers utmerket bil.

Hyundai:

Må på verksted, feil kan påvirke 12-voltsbatteriet

12-voltsbatteriet har skapt mye trøbbel for Hyundai- og Kia-eiere. Nå må flere modeller til verksted for utbedring.

Publisert Sist oppdatert

To av de tre berørte modellene er Hyundai Ioniq 5 og Ioniq 6. Også Kia EV6 – som stort sett har samme komponenter – nevnes av flere utenlandske medier. Men Kia i Norge har ikke fått noen henvendelse fra Kia sentralt om dette.

Det er et problem med bilens såkalte ICCU (Integrated Control Charging Unit) som kan føre til at 12-voltsbatteriet tappes og blir dødt – og bilen kan verken åpnes eller startes. Problemet kan også føre til feil med bilen under kjøring.

Mister kraft

NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) – som er det øverste trafikksikkerhetsorganet i USA – har tidligere gransket henvendelser fra Ioniq 5-kunder, som har rapportert at bilen har mistet kraft mens den var i bevegelse. 

I rapporten står det at Hyundai fant ut at effekttapet skyldtes ICCU-enheten.  

BERØRES: Kia eies av Hyundai, og flere internasjonale medier melder at problemet også rammer EV6 – her i GT-versjon.

På verksted

– Ja, det er riktig at denne aksjonen også vil gjelde norske biler. Dette er en aksjon der kundene må innom verkstedet for å få utbedret sin bil gjennom en oppdatering, bekrefter PR- og produktsjef i Hyundai, Øyvind Lillestrøm Knudsen, overfor Motor.

Han har ikke nøyaktig informasjon om hvor mange biler det gjelder her i Norge.

– Men alle berørte kunder vil bli kontaktet og hjulpet på beste mulige måte, forsikrer han. 

Kias kommunikasjonssjef i Norge, Christian Lagaard, sier følgende til Motor:

– Vi har ikke fått noen henvendelse fra Kia på dette til oss per i dag. Om det skulle bli aktuelt, vil vi følge opp dette overfor våre norske kunder.