ALT BRA MED ALLE? Volvo har sluppet biler fra 30 meters høyde for å sjekke ut hvordan de kan lage bedre sikkerhetsløsninger.
ALT BRA MED ALLE? Volvo har sluppet biler fra 30 meters høyde for å sjekke ut hvordan de kan lage bedre sikkerhetsløsninger.

«Ingen skal dø i en ny Volvo i 2020»:

Hva skjedde egentlig med Volvos unike visjon?

I 2008 formulerte Volvo visjonen: «Ingen skal dø i en ny Volvo i 2020». De nådde ikke målet, men sier visjonen skal fortsette å definere selskapets virksomhet.

Publisert Sist oppdatert

Helt eksakte ulykkestall fra Volvo er ikke så lett å få tak i. Ifølge svenske myndigheter var 261 personer involvert i alvorlige ulykker ombord i en Volvo på svenske veier i 2020, men nøyaktig hvor mange av dem som forulykket er ikke kjent. Svenske trafikkmyndigheter kan ikke utgi mer detaljert informasjon om ulykkene fordi slik statistikk ikke skal kunne spores på individnivå.

Hver femte bil i Sverige er en Volvo – og med en slik markedsandel er da også Volvo merket som er involvert i flest ulykker i Sverige.

Men ledelsen i bilselskapet sier i et intervju at visjonen ligger fast, skriver Vi Bilägare.

– Visjonen er nettopp en visjon. Det er ingen målsetting, sier Jan Ivarsson, teknisk sjef ved Volvos såkalte sikkerhetssentrum.

– Skal det tolkes som at det finnes mennesker som har blitt skadet eller mistet livet i en ny Volvo i 2020?

– Ja, altså… Visjonen er en visjon. Vi har tatt bort årstallet 2020 for at man ikke skal blande visjonen med et mål. Det er ikke et mål.

– Hvorfor brukte dere da en slik formulering?

– Vi har aldri sagt det er en målsetting. Vi har sagt det er en visjon.

– Hva er forskjellen?

– Det er en stor forskjell. En visjon er en retning, en målsetting er et skarpt mål, sier Ivarsson – som mener visjonen har bidratt til å prege Volvos utvikling de siste årene.

For selv om den svenske produsenten ikke kan slå fast at ingen omkom i en ny Volvo-modell i 2020, er de utvilsomt på sikkerhetstoppen i verden.

Ingen profilerer seg så sterkt på trafikksikkerhet. Og ingen har våget å kommunisere det så tydelig.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TENKER SIKKERHET:</span> Volvo-sjef Håkan Samuelsson.
TENKER SIKKERHET: Volvo-sjef Håkan Samuelsson.

Ikke helt i mål

Allerede i 2008 formulerte den svenske bilprodusenten sin visjon om at ingen skulle omkomme eller bli hardt skadet i en ny Volvo i 2020.

«Volvo Personvagnars visjon er å bygge biler som ikke kan kollidere. På kort sikt er målet at ingen lenger skal miste livet eller bli skadet i en Volvo i 2020», skrev produsenten det året i en pressemelding.

Toppsjefen i Volvo Car Group, Håkan Samuelsson, uttalte igjen i 2017:

– Ingen skal dø eller skades alvorlig i en ny Volvo i 2020. Det er vår nullvisjon. Jeg tror det er få bilprodusenter som våger å uttrykke en så sterk visjon, men for Volvo kjennes det veldig naturlig.

Kontinuerlig satsing på sikkerhet

Det har ikke skortet på innsatsen fra Volvos side:

  • Det vakte oppsikt da de for et år siden, som første bilprodusent, innførte en selvpålagt hastighetsbegrensning på 180 km/t for alle modeller.
  • Samtidig innførte de en såkalt sikkerhetsnøkkel som standard. Denne kan programmeres til å begrense hastighet ytterligere i tilfeller der man låner ut bilen - for eksempel til yngre, uerfarne førere.

Produsenten arbeider også aktivt med systemer som skal overvåke førerens adferd under kjøring for å komme kjøring i ruspåvirket tilstand til livs.

Volvo rangeres regelmessig helt i toppen i sikkerhetsundersøkelser, selv om det var en ripe i lakken da de nylig fikk en skuffende score i en vurdering av førerstøttesystemer foretatt av Euro NCAP (sammen med Tesla).

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ROBOTAXI:</span> På veien mot den ultimate trafikksikkerhet er Volvo partner med selskaper som utvikler transporttjenester med selvkjørende biler, som kinesiske Didi (bildet).
ROBOTAXI: På veien mot den ultimate trafikksikkerhet er Volvo partner med selskaper som utvikler transporttjenester med selvkjørende biler, som kinesiske Didi (bildet).

Ledende på sikkerhets-toppscore

Men det var utvilsomt en brusende fjær i hatten da de tidligere i år kunne skryte på seg å være den første bilprodusenten som har samtlige av sine modeller på pluss-listen over såkalte sikkerhetsførstevalg (Top Safety Pick Plus) hos Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), trafikksikkerhetsinstituttet som drives av amerikanske forsikringsselskaper.

Å offentliggjøre overdrevent ambisiøse mål innebærer alltid en risiko. Og selv om, som Vi Bilägare påpeker, Volvo modererte seg fra å snakke om «mål» i 2008 til «visjon» i 2017, hevder ikke produsenten at ingen mennesker omkom eller ble hardt skadet i en ny modell av merket i 2020.

Men nullvisjonen definerer fortsatt denne retningen for Volvo Cars, ifølge Jan Ivarsson.

Det underskriver den norske importøren på. Vi har fått følgende kommentar fra Erik Trosby, som er kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway:

«Volvo Cars lanserte i 2007 en visjon om at ingen skal omkomme eller bli hardt skadet i en ny Volvo innen 2020. Denne ble i sin tid kjent som ‘Vision 2020’, og har vært en av de tydeligste visjonene for trafikksikkerhet i bransjen.

Sikkerhetsvisjonen har aldri vært et mål, men nettopp en visjon; noe som gir selskapet et formål vi kan samles rundt og som vi kan streve mot. Følgelig har den også styrt hvordan vi jobber med sikkerhet, ved å sette mennesket i fokus og utvikle teknologien med utgangspunkt i å beskytte mennesker.

Nå som vi har passert 2020 tar vi med oss sikkerhetsvisjonen videre, men nå er den formulert som at «ingen skal omkomme eller bli hardt skadet i en ny Volvo». Uten årstall.

Vi har vært ledende på sikkerhet siden selskapet ble startet, med tre-punkts sikkerhetsbeltet som vi delte patenten på i 1959, via til prosjekt EVA i 2019 som noen høydepunkter, sammen med flere andre større og mindre innovasjoner.

Om du ser på tallene til Verdens Helseorganisasjon (WHO) ser du at vi som et globalt samfunn fortsatt har mye å jobbe med når det kommer til trafikksikkerhet og Volvo skal fortsette å være ledende i fremtiden, med visjonen som vår ledestjerne. Men jeg kan dessverre ikke dele konkret informasjon om antall ulykker eller lignende konkret data».