SKEPTISK: Helårsdekk er fortsatt langt etter når det gjelder sikkerhetsnivå på vinterføre, mener dekkeksperten Nils Svärd i magasinet Vi Bilägare.

Volvo-elbil kommer med helårsdekk:

Dekkekspert kritiserer Volvos elbil-valg

Volvo setter på helårsdekk som standard på XC40 Recharge, men bilprodusenten fortsetter å anbefale vinterdekk når man kjører på is og snø.

Publisert

Svenske Teknikens Värld rapporterer at Volvos nye elbiler skal utstyres med nyutviklede såkalte All Season-dekk (ofte kalt helårsdekk på norsk) som standard.

Det fremprovoserer kraftig kritikk fra dekkeksperten Nils Svärd i det svenske magasinet Vi Bilägare.

Ordningen kommer snart til å erstatte dagens løsning der Care by Volvo-avtalen de selges med, inkluderer bytte mellom sommer- og vinterdekk.

Valget forklares fra Volvos side med at dekkene er spesialutviklet for å ha lavest mulig rullemotstand, noe som favoriserer lengre rekkevidde.

Samtidig hevder Volvo at dekkene skal holde et tilstrekkelig høyt sikkerhetsnivå på alle typer underlag – unntatt under de vanskeligste forholdene.

«Motstridende»

Selv om Svärd erkjenner at såkalte helårsdekk er blitt betydelig videreutviklet de siste årene, kaller han Volvos beslutning «ubegripelig».

Han mener den strider mot den grunnleggende sikkerhetsfilosofien Volvo baserer seg på.

– Selv om helårsdekk har utviklet seg raskt den seneste tiden, er det først og fremst når det er bart at de har nærmet seg vanlige sommerdekk. De er fortsatt betydelig langt etter når det gjelder sikkerhetsnivå på vinterføre, sier Nils Svärd.

I en test Vi Bilägare gjennomførte av helårsdekk mot vanlige vinterdekk, viste det seg at bilen utstyrt med slike dekk hadde hele 40 prosent lengre bremsestrekning på is enn bilen med piggfrie vinterdekk. Og enda større var forskjellen målt mot piggdekk.

Gjelder også i Norge

Motor har spurt den norske Volvo-importøren hva som er standard dekkutrustning på Volvo XC40 Recharge pure electric.

«XC40 Recharge pure electric vil framover leveres med Recharge-dekk som standard fra fabrikk, som erstatning for sommerdekk som har vært fabrikkstandarden tidligere. Dette er en europeisk fabrikkstandard for Volvo Cars som også gjelder for Norge. Recharge-dekkene er designet for å gi høyest mulig energieffektivitet (klassifiseringskategori A) og er klassifisert som all-season-dekk (merket med M+S og 3PMSF),» skriver Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, i en e-post til Motor.

Trosby presiserer imidlertid:

«Dersom man kjører på is og snø om vinteren, slik vi gjør i Norge, anbefaler Volvo vinterdekk som det sikreste alternativet og vi vil fortsette å tilby originale vinterhjul på det norske markedet.»