PANSERVOGN: Simen Nikolai Evensen børster støv av fenomenet Ford Granada, sist sett som direktørbil en gang på 1980-tallet.

Vi som er grådig glad i Granada:

Simen har stor appetitt på Ford Grandiosa Granada

40 år etter at den forsvant, rekrutterer Fords gromme Granada nye entusiaster. Her er to av dem.

Publisert

Onde tunger hevder den bare var en ... Fordvokst Fiesta. På 1970- og 80-tallet var uansett Granada «top dog» i Fords modellhierarki.

Granada

  • Lansert i 1972 (med Consul som rimelig utgave)
  • Erstattet modellene 17M og 20M
  • Motorer: 1,7 liter/V4 til 3,0/V6
  • Hovedkonkurrent: Opel Rekord
  • Produsert i 846.609 enheter
  • 2. generasjon: 1978 til 1985
  • Produsert i 918.969 enheter
  • Arvtaker: Ford Scorpio

I 1974 ga Ford full pinne – og slapp løs topputgaven «Granada Ghia» på verden etter oppkjøpet av den italienske design­sjappa Ghia. 

I 1978 fikk vi en oppdatert, langt mer stilstødig Granada – signert designeren Filippo Sapino – gubben som i forveien hadde tegnet den ville Ferrari 512S Speciale.

GRANDIOSA: Ford Granada var det ypperste fabrikken kunne tilby status-hungrige kunder for noen tiår siden. Det trente øye vil se at dette er en britisk utgave, med høyreratt.

Fenomenet «Granada» beskriver Velstands-Norge for 45 år siden. Samtidig får disse bølgende (første generasjon Granada) og rettlinjede (andre utgave) antikvitetene stadig nye venner, godt rekruttert blant annet gjennom Consul Granada klubb Norge. 

Heng på Terje Forberg og Simen Nikolai Evensen:

TAKTERRASSE: Et lappeteppe av en Ford Granada er Simen Nikolai Evensens lykke – så lenge den varer.

Simen Nikolai Evensen på Steinsholt i Vestfold er involvert i musikk, skating, og fotografi – og ratter knallblå Granada. Den sterke fargen dekker over en rekke småbulker og annen ufrivillig patina. Hvordan Granada-reisen startet, må han gruble litt på før han svarer:

– Tjæ, litt tilfeldig, forklarer han og skylder på oppvekst med en bilfokusert far.

– Jeg endte med å gjøre det samme og hadde lyst på noe bakhjulsdrevent, som ikke var BMW eller Mercedes. Jeg liker best gammalt, og denne Granadaen dukket opp som et rimelig alternativ – selvfølgelig ikke da godkjent av Biltilsynet.

Ikke «raggerstil»

Han mekket seg gjennom mangelappen fra EU-kontrollen.

– Ford har en X-faktor ingen andre har, med forbilde i Ronny och Ragge, ler Evensen.

«Ronny och Ragge» er en populær, svensk komiserie som omhandler to raggere som finner på gærne greier – en slags Emil i Lønneberget for voksne som heier på rampete livsstil. TV-episodene ble laget og spilt av kompisene Fredde Granberg og Peter Settman i første halvdel av 1990-årene.

Selv kjører ikke Evensen «raggerstil».

– Jeg bruker Granadaen til hverdags, og derfor er kjøreantrekk mine hverdagsklær som jeans og hettegenser.

Han mener folk som kjøpte Granada som ny, tilhørte øvre middelklasse.

– Helt fram de siste modellene, som var proppfulle av luksus, som gjerne gikk som direktørbiler.

Etter ha startet livet som luksusbiler, har mang en Granada gått NED i gradene:

– Så har de blitt bruktbiler, før ungdommen og deretter skroten, har blitt skjebnen.

Fortsatt i 2024 ser han enkelte som har holdt samme Granada ved like 30 år.

– Så har du slike som meg, med Granada som var nær ved å ende på høgging. Men som heldigvis fikk den reddet – og som nå henger med likesinnede på Esso, skratter Evensen.

HVIT SVANE: Terje Forberg har brukt Ford Granada for å få oppmerksomhet om sin nystartede bilpleie-service.

Terje Forberg i Bø i Telemark fant et pent eksemplar av Granada-arten, som i løpet av alle disse årene kun hadde hatt tre eiere.

– Jeg har brukt den hyppig for å promotere mitt nokså ferske bilpleiefirma. Med bare 79.000 kilometer på telleren, viste den seg å være i god stand og fungerte utmerket.

Pappa mot pappa

Forberg har noen tanker om Granada kontra Opel Rekord:

– Jeg synes nok Granada har mer gjennomført kvalitet på alt fra interiør til understell. Dessuten leverte jo Ford sin toppmodell med V6-motor. Da jeg vokste opp, diskuterte nabosønnen og jeg at pappa hadde en Granada og hans far en Rekord. Jeg hevdet selvsagt hardnakket at pappas Granada var mye finere.

TO GENERASJONER: Navnet på Ford Granada stasjonsvogn lyder «Turnier», og stort sett ble mest fronten endret fra første til andre utgave.

Mennesketypen som kjørte Granada på 1970- og 80-tallet, hadde lett gjenkjennelige trekk:

– Bak rattet satt nok familiefaren som trengte en bil med god plass – som også kunne trekke campingvogn.

I 2024 er Granada-grevlingene sjeldne dyr, men fortsatt lett å få øye på.

– Mange har hatt en slik som ung. Dagens Granada-eier er ellers folk med forskjellige biler på tunet i ymse stand. Da helst et tun som i tillegg er pyntet av en gammal vaskemaskin, en plankehaug og 20–30 lause dekk.

– Miljøskadd

Forberg beskriver gjerne seg selv i røffe ordelag.

– Jeg er en litt småharry 40-åring som er miljøskadd etter å ha vokst opp i baksetet på en Granada. Og som har eid en selv fra omtrent 20 års-alderen.

Granada er en vinterbil, for den som tør.

– Det drøyeste jeg har gjort, er å sladde med den på snøføre. Da var det om å gjøre å treffe brøytestikkene langs veien med bakskjermen – helst med et bakhjul ut i grøfta.

Forberg har nå solgt den hvite Granadaen.

– Men jeg har fortsatt en grå Granada Ghia, ombygget med V8-motor – godkjent av Biltilsynet, forsikrer han.