Vi som er grådig glad i Granada:
Simen har stor appetitt på Ford Grandiosa Granada
40 år etter at den forsvant, rekrutterer Fords gromme Granada nye entusiaster. Her er to av dem.
Onde tunger
hevder den bare var en ... Fordvokst Fiesta. På 1970- og 80-tallet var uansett
Granada «top dog» i Fords modellhierarki.
I 1974 ga Ford full pinne – og slapp løs topputgaven «Granada Ghia» på verden etter oppkjøpet av den italienske designsjappa Ghia.
I 1978 fikk vi en oppdatert, langt mer stilstødig
Granada – signert designeren Filippo Sapino – gubben som i forveien hadde tegnet
den ville Ferrari 512S Speciale.
Fenomenet «Granada» beskriver Velstands-Norge for 45 år siden. Samtidig får disse bølgende (første generasjon Granada) og rettlinjede (andre utgave) antikvitetene stadig nye venner, godt rekruttert blant annet gjennom Consul Granada klubb Norge.
Heng på Terje Forberg og Simen Nikolai Evensen:
Simen Nikolai
Evensen på Steinsholt i Vestfold er involvert i musikk, skating, og fotografi –
og ratter knallblå Granada. Den sterke fargen dekker over en rekke småbulker og
annen ufrivillig patina. Hvordan Granada-reisen startet, må han gruble litt på
før han svarer:
– Tjæ, litt
tilfeldig, forklarer han og skylder på oppvekst med en bilfokusert far.
– Jeg endte
med å gjøre det samme og hadde lyst på noe bakhjulsdrevent, som ikke var BMW
eller Mercedes. Jeg liker best gammalt, og denne Granadaen dukket opp som et
rimelig alternativ – selvfølgelig ikke da godkjent av Biltilsynet.
Ikke «raggerstil»
Han mekket
seg gjennom mangelappen fra EU-kontrollen.
– Ford har en X-faktor ingen andre har, med forbilde i Ronny och Ragge, ler Evensen.
«Ronny
och Ragge» er en populær, svensk komiserie som omhandler to raggere som
finner på gærne greier – en slags Emil i Lønneberget for voksne som heier
på rampete livsstil. TV-episodene ble laget og spilt av kompisene Fredde
Granberg og Peter Settman i første halvdel av 1990-årene.
Selv kjører
ikke Evensen «raggerstil».
– Jeg bruker
Granadaen til hverdags, og derfor er kjøreantrekk mine hverdagsklær som jeans
og hettegenser.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
Han mener
folk som kjøpte Granada som ny, tilhørte øvre middelklasse.
– Helt fram
de siste modellene, som var proppfulle av luksus, som gjerne gikk som
direktørbiler.
Etter ha
startet livet som luksusbiler, har mang en Granada gått NED i gradene:
– Så har de
blitt bruktbiler, før ungdommen og deretter skroten, har blitt skjebnen.
Fortsatt i
2024 ser han enkelte som har holdt samme Granada ved like 30 år.
– Så har du
slike som meg, med Granada som var nær ved å ende på høgging. Men som heldigvis
fikk den reddet – og som nå henger med likesinnede på Esso, skratter Evensen.
Terje Forberg
i Bø i Telemark fant et pent eksemplar av Granada-arten, som i løpet av alle
disse årene kun hadde hatt tre eiere.
– Jeg har
brukt den hyppig for å promotere mitt nokså ferske bilpleiefirma. Med bare
79.000 kilometer på telleren, viste den seg å være i god stand og fungerte utmerket.
Pappa mot pappa
Forberg har
noen tanker om Granada kontra Opel Rekord:
– Jeg synes
nok Granada har mer gjennomført kvalitet på alt fra interiør til understell.
Dessuten leverte jo Ford sin toppmodell med V6-motor. Da jeg vokste opp, diskuterte nabosønnen og jeg at pappa hadde en Granada og hans far en Rekord.
Jeg hevdet selvsagt hardnakket at pappas Granada var mye finere.
Mennesketypen
som kjørte Granada på 1970- og 80-tallet, hadde lett gjenkjennelige trekk:
– Bak rattet
satt nok familiefaren som trengte en bil med god plass – som også kunne trekke
campingvogn.
I 2024 er
Granada-grevlingene sjeldne dyr, men fortsatt lett å få øye på.
– Mange har
hatt en slik som ung. Dagens Granada-eier er ellers folk med forskjellige biler
på tunet i ymse stand. Da helst et tun som i tillegg er pyntet av en gammal
vaskemaskin, en plankehaug og 20–30 lause dekk.
– Miljøskadd
Forberg
beskriver gjerne seg selv i røffe ordelag.
– Jeg er en litt småharry 40-åring som er
miljøskadd etter å ha vokst opp i baksetet på en Granada. Og som har eid en
selv fra omtrent 20 års-alderen.
Granada er en
vinterbil, for den som tør.
– Det
drøyeste jeg har gjort, er å sladde med den på snøføre. Da var det om å gjøre å
treffe brøytestikkene langs veien med bakskjermen – helst med et bakhjul ut i
grøfta.
Forberg har
nå solgt den hvite Granadaen.
– Men jeg har fortsatt en grå Granada Ghia, ombygget med V8-motor – godkjent av Biltilsynet, forsikrer han.