Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
Noe har skjedd i høst: Opel blir stadig mer pOpelær som hobbykos. Møt seks bevis.
Er Opels modeller fra 1970-tallet i
ferd med å bli mer populære nå enn på 1970-tallet?
Vi kaster ut
en påstand: Opel har ikke vært så elsket siden middelalderen morfars
tid.
Unge folk
helt ned til 70-årsalderen 20-årsalderen flokkes rundt de minnerike modellene
– fra Kadett; Manta og Ascona til Rekord, Monza og Kapitän.
Merket, som
for noen tiår siden nøt sin storhetstid her i landet, er nå på vei opp ved
hjelp restaurerte klenodier, ferske entusiastfjes og nye, spenstige modeller.
Denne høstlige helgen suste Opel glatt forbi den gamle erkerivalen Ford i
popularitet – særlig her – på Opel Owners Club Norways mektige Scandinavian Opel
Meet på Gardermoen Raceway:
Snekker Ricardo
Leistikow i Stokke i Vestfold er lydhør når vi vil knipse noen knallbilder med
ham og hans tredørs stasjonsvogn. På kommando setter han seg på huk ved
gullfelgene – og deretter slanger han seg i lasterommet med lasteluken på vidt
gap.
Han «vokste
inn i Opel-universet» i sitt opprinnelsesland, Tyskland.
I dag stiller
han på Gardermoen-treffet med en 1978-modell Opel Kadett han har rukket å bli
særs intimt kjent med. I den grad at han ikke husker antall timer han har brukt
på å få Kadetten i ønsket stuk og stand.
– Vi
snakker nemlig ikke timer, men år. Jeg har vel brukt 12 år, og ennå er den ikke
halvferdig, he-he. Jeg har hatt en rekke andre Opeler, men det er denne jeg har
eid lengst.
Snekkerryrket
gir liten tid til andre sysler, selv til intense hobbyer.
– Det
er min unnskyldning for å ha brukt så enormt mange år, flirer han.
Thomas Kamrud
Jahnsen i Rælingen i Akershus er kjent som leder av Opel-klubben (Opel Owners
Club Norway), og mange lurer ikke bare på hva sjefen kjører, men også hvor mange
Opeler han har i stallen.
– Altså,
jeg har bare denne, gliser han og peker på en perfekt, original Opel Kadett.
For et trent øye har den små, utvalgte modifikasjoner, som breiale gullfelger.
Grandonkelen
kjøpte opprinnelig 1969-modellen ny.
– I
2005 sto den fortsatt på gården hans i Valdres. Et familiemedlem visste jeg var
interessert, og ga beskjed om at det var på tide å redde den før den nevnte
låven ramlet sammen. Slik ble jeg bilens andre eier.
I snart 20 år
har Jahnsen fortsatt å pusse den opp. På 55 år har den såvidt pådratt seg
skarve 85.000 kjørte kilometer.
Gråfargen har
et hint av gult.
– Noen vil si
fargenyansen er kjedelig, mens jeg sier den er sjelden. En slik gråfarge finner
du ikke i dag, mener han.
Karosseriformen
sedan var vanlig i 1960-årene, men er et desto mer uvanlig syn i trafikken
nå.
– Med
mindre du kjøper en veldig dyr bil, påpeker han.
Lomen Auto,
hvor grandonkelen handlet kadetten, var Valdres’ store Opel-forhandler.
– En
institusjon og et sosialt samlingspunkt, som dessverre er lagt ned etter at
Bertel O. Steen overtok.
Spesielt menn
over 70 livner til ved synet av Opelen:
– Jeg
lever godt med at den er en typisk mann-med-hatt-bil, ler Jahnsen.
I over 10 år
har Jeanette Melin vært sekretær i Opel-klubben. Til daglig arbeider klubbens oppskattede primus motor hos Bertel O. Steen på Jevnaker – som blant annet forhandler
nettopp Opel. Hun forteller om en oppvekst som i sterk grad styrte videre ferd.
– Istedenfor
å leke med Barbie-dukker, som enkelte andre jenter gjorde, lekte jeg med biler.
Opel-gløden
kom med en far og to brødre som sverget til merket.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
Første, egne
Opel var en babyblå Ascona fra 1989 med takluke. Nå har hun et prosjekt på gang
med en Omega 3000.
– Til
isbanekjøring bruker jeg en tidlig Rekord.
Allerede som
14-åring bidro hun arrangementer i regi av Opel Motorsport.
– Merket
treffer enormt mange, av den enkle grunn at alle en gang har eid en Opel. Ford
er ikke like populært, fordi ... det er Ford, humrer hun.
Hun tenker
seg om:
– Forresten
jeg hadde kanskje én Barbie-dukke, men jeg var mer opptatt av de kule bilene
Barbie kjørte. Og jeg klippet av dem håret og tegnet med neglelakk i ansiktene.
Tømrer Erik
Andersen i Nannestad gikk rett fra Opel Manta i 1998 til Opel Calibra i 1999.
Etter få
måneders eierskap etter fikk han det for seg at han skulle finne på noe helt
vilt. Ved hjelp av det tyske stylingfirmaets Riegers dramatiske effekter bygget
han om fremtoningen fullstendig. Saksedører, sideskjørt rund baut, velvoksen,
bare vinge og andre påfunn gjorde bilen til et syn man ellers bare ser i film.
I kjølvannet
av en tid med mye moro, tok oppussing av hus og andre aktiviteter såpass
overhånd at 1991-modellen ble stående.
I 2018 fikk
han endelig ny interesse for vidunderet og tok fatt på en omfattende
rehabilitering.
Saksedørene
tok tre dager og tre timer å montere:
– Tre
dager med den ene døren, og bare tre timer med den andre. Da kunne jeg det jo,
ler Andersen, og iler til med å invitere til å se bilen på standen til Opel
Owners Club Norway under Oslo Motor Show helgen 25.–27. oktober.