EN KJEMPE: Fronten til enorme Hongqi dukker garantert opp i trafikken nær deg om kort tid.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Prøvekjørt: Hongqi E-HS9
Du store kineser, over 500 nordmenn har bestilt denne
Med mindre du har sett en Rolls Royce, har du aldri sett noe liknende på norske veier. Og med mindre du synes den blir vulgær, så blir du mektig imponert.
Vi er allerede over stadiet der vi blir overrasket over kvaliteten på de nye kinesiske elbilmerkene som kommer til Norge. Byd Tang og Nio ES8 har forkortet den prosessen effektivt og overbevisende i det prestisjetunge markedet av fullverdige familiebiler.
En million under?
Hongqi E-HS9
Pris Comfort: 620.000 kr
Firehjulsdrift, 7 seter
Batteri/rekkevidde: 84 kWt/396 km.
Effekt: 435 hk./600 nm.
0–100 km/t: 6.5 sek.
Pris Premium: 700.000 kr
Firehjulsdrift, 7 seter
Batteri/rekkevidde: 99 kWt/465 km.
Effekt: 551 hk./780 nm.
0–100 km/t: 4,9 sek.
Pris Exclusive: 780.000
Firehjulsdrift, 6 seter
Batteri/rekkevidde, effekt og 0–100 km/t: som Premium.
Bagasjevolum angis kun med alle seter i bruk: 255 liter.
Likevel: Med Hongqi kommer noe ganske annet. En koloss av en bil, spekket med luksus – og med et statsborgerskap og en avgiftsvennlig motorteknologi som gjør at den koster sånn cirka – tja – en million under det de fleste vil tippe.
Her møter du himmelen på landeveien og helvete i parkeringhuset.
Annonse
Krever oppmerksomhet
En sak er helt sikkert: Enten du er bilinteressert eller ei, blir du tvunget til å ta stilling til denne kjempen. Av to opplagte årsaker:
Den tar så stor plass og krever så mye oppmerksomhet i trafikken at den alltid vil bli lagt merke til.
Det er allerede bestilt godt over 500 biler til norske kunder.
Det siste tallet er imponerende for en kinesisk bil ingen har hørt om, og som koster godt over 800.000 kroner.
Det vil si, den koster fra 620.000 kroner. Men nordmenn vil ha mye utstyr, gjerne hengerfeste – og definitivt vinterhjul. Da er vi for lengst over 800.000.
De aller fleste vil også ha den i svart. Faktisk så mange at importøren fleiper med at de egentlig kunne bestilt alle i svart, for å forenkle logistikken. Men når det er sagt, alternativene er bare to: Hvit eller grå.
Norsk frunk
Nordmenn vil også ha frunk – altså bagasjerom under panseret, der det som regel er masse plass på en rasjonelt bygget elbil. Selv om kineserne som alltid er lydhøre når det kommer signaler fra elbilnasjonen Norge, så sto ikke frunken høyt nok på prioriteringslistene.
– Hva om vi lager frunken her i Norge, spurte importøren?
– Det er helt ok, svarte kineserne.
Dermed kommer bilen med en norskprodusert oppbevaringsplass på 75 liter til ladekabler, eller hva det måtte være.
Hongqi er faktisk Kinas eldste bilprodusent, etablert i 1958. Lenge var dette rullende luksus forbeholdt statsapparatet og høyere embedsmenn.
Nå strekker ambisjonen seg langt utenfor den kinesiske muren.
Hongqi vil ikke bare være det størst premiummerket i Kina, men også et fullverdig alternativ på det europeiske markedet.
Knut G. H Aas. administrerende direktør i HBI Norge, som importerer merket, sier at det skal bli like naturlig å nevne Hongqi som Range Rover eller Mercedes når man skal ha en bil i denne klassen.
– Men når, det vet vi ikke. Kineserne har ikke dårlig tid. Fornøyde kunder er det viktigste, fastslår han.
Annonse
Norge først
Det europeiske markedet er for øvrig definert av de norske riksgrensene. Norge er første nasjon som tar inn Hongqi.
Noen norske medier har fått anledning til å kjøre den dyreste versjonen en times tid i Drammen og omegn. Det gir naturligvis ingen fullverdig test med målinger av rekkevidde og lading.
Særdeles stille
Men det er en del saker vi allerede kan fastslå med tyngde, og med stor grad av begeistring:
Bilen er særdeles stillegående. Støyen fra de 21-toms store hjulene oppleves som klasseledende lav, selv om den riktignok var utstyrt med piggfrie vinterdekk, som er litt mykere og mer stillegående.
Fjæringskomforten er utsøkt. Toppmodellen, som vi har testet, har luftfjæring. På dårlig norsk landevei gir den utmerket demping.
Plassen er overdådig. Hongqi er én centimeter lengre enn for eksempel Mercedes GLS og Range Rover Vogue, og over 30 centimeter lengre enn store Audi e-tron. Bagasjevolumet er ikke oppgitt annet enn som seks- eller sjuseter (255 liter), men her får du plass til alt.
Annonse
Uslåelig kombinasjon
Materialkvaliteten er høy. Det er minst Mercedes-nivå på overflater, enten de er til pynt eller de skal berøres. Heller ikke de øvrige europeerne med såkalt premium-status – Audi, BMW og Volvo – ligger merkbart foran på dette feltet.
Kreftene holder i massevis. 551 hester føles voldsomt i en så stor bil, som veier over 2,7 tonn med fører.
Prisen er svært konkurransedyktig. Ser man på totalpakken her, så mangler denne bilen bare et kjent merke i grillen. Kombinasjonen av praktiske egenskaper, utstyr, krefter og komfort er bortimot uslåelig.
Hva med minusene?
Størrelsen på bilen er naturligvis en utfordring. Riktig nok er ryggekameraet av bra kvalitet, men det lureste er nok å holde seg unna søylene og blindsonene i pakeringsanleggene.
Merkevaren er også en avgjørende faktor. Antallet bestillinger så langt, lover det beste for annenhåndsverdien. Populære nye biler blir også populære som brukte. Mer her må naturligvis Hongqi fra dag én vise at de leverer kvalitet.
Mange av symbolene på instrumentpanelet er små. Dette gjelder nesten alle nye biler fra Kina. Spesielt på skjermen der klimaanlegget betjenes, kan dette være et lite irritasjonsmoment. Denne skjermen er også utsatt for sollys.
Designet er et opplagt diskusjonstema. Kul og spektakulær, eller bare vulgær?
Det er egentlig bare å starte diskusjonen. Den kommer uansett snart til et trafikkryss nær deg.