I GOD TRO: Etter 600 mils innsats ser kompisene Pål Fasseland og Knut Berg Bentsen på Peugeot 504 som asfaltens katedral. Her har de nådd Nidarosdomen.

Vi som kjører laaaangt:

Holder denne 55-åringen 600 mil i ett strekk?

Bli med på Norges dårligste idé: To karer trosser mørketid og kjører Norge på tverke i en utgammal Peugeot 504.

Publisert Sist oppdatert

Ekspedisjon «Nidaros 504»

  • Farkost: Peugeot 504 kjøpt i Trondheim
  • Over 600 mil på åtte dager
  • Etapper på steder i Norge lengst sør, nord, øst og vest
  • Sjåfør: Pål Fasseland
  • Co-pilot: Knut Berg Bentsen
  • Tidsrom: Uke 1 januar 2025

Kastevinden river og røsker i hardt­arbeidende vindusviskere. Sluddklyser pisker mot sidevinduene. 

Dramatisk snødekte fjellandskap farer forbi. To karer i forsetene prater i vei på irriterende optimistisk Mandals-dialekt. 

Sammenkrøllet i baksetet i baksetet på ekspedisjonens 55 år gamle Peugeot 504: en lugn bikkje som ikke kunne brydd seg mindre.

INNAFOR: Pål Fasseland, bikkja og det helfranske interiøret i Peugeot 504.

Kompisene Pål Fasseland og Knut Berg Bentsen har invitert Motor med om bord – i den forstand at vi deltar i deres direktesending på Facebook som foregår via Fasselands mobil – som han tviholder mens Pisjåen presser seg trassig videre over trøndersk veidekke.

SOVESKIFT: Endelig er det Knut Berg Bentsens tur til å sove og overlate Peugeot-rattet til reisekameraten. Ambisjonen er fortsatt 600 mil på en uke.

Det som skal bli et åtte dager og 6023 kilometer langt tokt – mellom Norges absolutte geografiske ytterpunkter – har nettopp startet opp igjen. Fasselands og Bentsens ufrivillige pause på bortimot tre timer skyldes ublidt uvær.

NORDLYST: Knut Berg Bentsen er lydig og ser i kamera på kommando – når han har mest lyst til å rette blikket mot nordlyset.

Vi kjenner på en gryende misunnelse: 

Her har de to vennene trosset all fornuft – begitt seg ut på en halsbrekkende ferd i den verste mørketida i en 55 år gammel, fransk middelklasse-rugg med 81 skarve hester.

VINTERLANDET: Pål Fasseland poserer foran kameraet – og ekspedisjonens Peugeot 504 – mens Knut Berg Bentsen står bak kameraet.

En freidig frihet oser av Mandals-røstene – og det er klart det hele irriterer: Hvorfor så uforskammet glade, bekymringsløse og optimistiske – nå i den bekmørke starten av enda et nytt, skummelt år?

I 2011 bestemte Fasseland seg for å gå Norge på langs på ski, som en reaksjon på sin fars død året i forveien.

– Vel framme ved Norges nordligste fastlandspunkt bygget jeg en varde jeg kalte «pappavarden». Nå på nyåret ønsket jeg å se denne igjen, samt få kjørt en lengre testtur med Peugeoten jeg spontankjøpte i Trondheim i sommer, forklarer han. 

Til daglig er Fasseland lærer på Soon Sjøskole på Oscarsborg i Drøbaksundet – mens Knut Berg Bentsen jobber som prosjektleder i byggebransjen.

EN NY DAG TRUER: Knut Berg Berntsen og Pål Fasseland har skravlet seg gjennom mer en 6000 kilometer med Peugeot 504, innimellom direktesendt.

Turambisjonen stekker seg til å besøke Norges sørligste, nordligste, vestligste og østligste ytterpunkter innenfor en knapp ukes tid.

Underveis har de støtt på plutselige flokker av reinsdyr, uten å kjøre på noen. De har overnattet i bilen, sammenkrøpet i hver sin sovepose. 

De har vært vitne til Norges mest flammende solnedganger og kraftfulle soloppganger. Ikke minst har eventyrerne har truffet mange snåle, unnskyld: – ulike – mennesker.

– Et av høydepunktene var stoppen i Frosta i Trøndelag for å hilse på Gregar Flaata, sønn av første eier. Han var også med og kjøpte bilen ny i Italia 1970.

(artikkelen fortsetter)

KJENT TRYNE: Pål Fasseland har omdøpt Peugeoten til «Nidaros 504» – fordi han kjøpte den i nærheten av Nidarosdomen i Trondheim.

Hver ny dag har den firesylindrede motoren på 1796 kubikk vært skviset på høye turtall uten å klage.

– Så langt har franskmannen ikke gitt noen som helst tegn på å ville bryte sammen.

Før start sjekket Peugeot-spesialisten Svein Kraageland i Mandal det mekaniske, men ikke noe mer.

– Vi har stolt på eksperten vår og bare kjørt. Bilen smyger seg over de verste huller i veien uten at det skvulper i kaffekoppene, ler duoen.

FUGL FØNIKS: Den 55 år gamle Peugeoten har fått et nytt kjendisliv etter å ha begitt seg ut på den over 600 mil lange spontan-ekspedisjonen.

Første eier varmet opp bilen med mer enn 560.000 kilometer fra den var ny til 2013, da han gikk bort.

– I alle år var dette hans eneste bruksbil. Sønnen, som arvet den, beholdt den en tid.

Bilen er nå gått 588.000 km., oppgir Fasseland, som for 13 år siden ble overbevist om Peugeot 504s solide egenskaper etter å ha kjørt Sahara-rallyet «The Great African Run Budapest-Bamako».

– I Afrika så vi disse bilene overalt. 504 kalles «The King of Africa» av en grunn. Peugeoten tåler så sinnssykt mye juling og byr samtidig på seter og fjæring med vanvittig god komfort.

REISERUTE: Turkompisenes spontane reiseplan gikk til Norges sørligste, østligste, vestligste og nordligste punkter. Her er bare en bit av den.

De barske kameratene har også et øye for estetikk:

– Det sier litt at denne Peugeoten kåret til «årets bil» etter første visning på bilutstillingen i Paris i 1968.

Fasseland har omdøpt Peugeoten «Nidaros 504».

– Datteren min og jeg avsluttet en pilgrimstur fra Trysil med å kjøpe bilen i Trondheim i nærheten av Nidarosdomen. Å avslutte den turen med å kjøre hjem i en nyervervet veteranbil, var fantastisk.

SOVESALEN: Man blir ikke sliten av en slik tur, til nød bare sovetrøtt.

Norge på kryss og tvers er over, men loppene i blodet lever videre:

– Dette var egentlig en testtur av bilen før den kommende vinterferien, røper Fasseland. 

– Da planlegger vi en 11 dagers tur-retur Montenegro.

På spørsmål om hva de mener har oppnådd med Norges-turneen, blir de en smule lattermilde:

– Ikke noe annet enn å være to gode venner på tur. Det har vært gøy med litt eventyr hverdagen, før det er rett tilbake på jobb.