NYE LINJER: Bærekraftige materialer inne, nytt hjuldesign, lavere tak og en mer oppreist bakdel er stikkord for morgendagens Volvo.Foto: VOLVO CARS
Viser nye konseptskisser :
Slik blir fremtidens Volvo
Kort tid etter produksjonsstart av første Volvo som utelukkende kommer med helelektrisk drivlinje, deler selskapet skisser av det som venter lenger fremme.
Ladehybridene har vært viktige for Volvo de siste årene, men forbereder selskapet for utelukkende helelektriske biler.
I 2025 skal halvparten av salgsmålet på 1,2 millioner personbiler være elektriske og fra 2030 er planen å kun selge helelektriske biler.
XC40 har vært en suksess, først som ladehybrid og senere i helelektrisk utgave. Produksjonen av C40 går for fullt ved fabrikken i Gent i Belgia, og det er den første Volvo-modellen som bare kommer som elbil.
Og det neste?
Planen var en fornyet XC90 som både ladehybrid og elbil i løpet av 2021, men planene ble forskjøvet fordi bilen bare kommer som helelektrisk – og derfor lanseres først i 2022.
I et intervju med Dagens Industri har Volvos finanssjef Björn Annwall bekreftet at det følger en mindre SUV i etterkant av XC90-erstatteren, noe som har fått enkelte til å konkludere at en liten XC20 er på gang.
Innen 2025 kommer også en helelektrisk oppfølger av dagens XC60, deres mest solgte modell.
Det betyr fire elektriske SUV-er fra Volvo innen 2025. Eller minst fem, om man regner inn C40 i den kategorien.
Volvo slapp denne uka skisser av det de kaller Concept Recharge, som kanskje sier vel så mye om selskapets grep for å bevege seg mot en klimanøytral produksjon – mer enn det forteller om det endelige designet på de neste bilene.
Reduserer med 80 prosent
Selskapet mener de kan redusere det totale CO2-avtrykket med 80 prosent på de neste modellene, sammenliknet med en 2018-modell XC60, med en serie tiltak:
Bærekraftige materialer inne i bilen – blant annet svensk ull i seterygger og gulvtepper, såkalte Tencel-fibre av cellulose i seteputer og på berøringsflater og linkompositt i hodestøtter og støtfangere.
Dekk av resirkulert og fornybart materiale er utviklet i samarbeid med Pirelli.
Det utvendige designet har en forbedret aerodynamikk, med detaljer som jevner ut luftstrømmen, nytt hjuldesign, lavere tak og en mer oppreist bakdel.
Dessuten lover selskapet en avkarbonisering både i produksjonsprosessen og tilrettelagt for bruken av bilen.
«Concept Recharge får et totalt CO2-avtrykk på under 10 tonn, hvis den lades med 100 prosent fornybar energi», hevder Volvo i en pressemelding.