KONA N UTEN KABEL: Mange nordmenn kjenner ikke Kona som annet enn elbil, men den kan også drikke bensin. N-versjonen med 275 hester skal krone verket.
KONA N UTEN KABEL: Mange nordmenn kjenner ikke Kona som annet enn elbil, men den kan også drikke bensin. N-versjonen med 275 hester skal krone verket.

Kona som gir bakoversveis:

Her er Kona-modellen som drikker bensin

Hyundai viser de første bildene av den heftigste Kona-versjonen til nå. Annet enn fasong og navn har den lite til felles med den utgaven vi kjenner.

Publisert Sist oppdatert

Selv om Hyundai Kona produseres både med bensin- og dieselmotor, er det som elbil den selges her hos oss - og peker seg i så måte ut som en rekkeviddemester.

Nylig fikk Kona en oppgradering både visuelt og teknisk.

Den koreanske produsenten benytter anledningen til å utvide modellrekken med en høy-ytelsesversjon, som får emblemet N. Det er Hyundais symbolbokstav for sportslighet - på en måte deres versjon av GTI.

Hyundai i30 N har allerede utmerket seg som en av de bedre kompakte «GTI-bilene». Dessuten selges Hyundai-modeller med et sporty utstyrsnivå som de har kalt N-line.

Hissigpropp

Visuelt går det med all tydelighet frem av disse bildene at denne Kona blir hissigproppen blant modellutgavene, med røde detaljer, en mer aggressiv front og - ikke minst - en temmelig voldsom vinge på hekken, som bringer tankene mot salige Subarus WRC STI-modeller.

Flust med turbo-hester

Men det er selvsagt under skallet det viktigste befinner seg - i dette tilfellet den kraftige 2,0 turbo-motoren som i en del markeder sitter i kompakt-kupéen Veloster.

Den er god for 275 hestekrefter og 354 newtonmeter, noe som burde gi den kompakte crossoveren gode nok ytelser for de fleste spesielt interesserte.

Kona N skal etter planen lanseres om få måneder - men vil du ha en, må du selv hente den inn fra utlandet, for som kjent har Hyundai sluttet å selge biler uten kabel.