TESTES MOT HVERANDRE: Familie-SUV-ene (fra venstre) Xpeng G9, Kia EV9, Nio EL6, Volkswagen ID.4 og Volvo XC60.

Gruppetest: familiebiler

Nummer fire i køen – nummer én for familien

Det er opplagt at man gjerne betaler mindre for en god familiebil. Men hva må til for at man betaler mer? VW ID.4 seiler opp som en ny målestokk i klassen – ja, den nye «folkevogna».

Publisert

Mange vil naturligvis hevde at det bare er en modell som fortjener betegnelsen «folkevogn»: Tesla Model Y. Og javisst, salgstallene underbygger dette. 

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 2/2024.

Men hovedårsaken til Teslas suksess, er først og fremst pris. Når en ID.4 plutselig blir konkurranse­­dyktig med sammenlikn­­bart utstyr, så klikker også andre faktorer inn: 

Forhandler­nettverk, kvalitets­nivå, trygghet, merke­lojalitet, annenhånds­verdi, pris­justeringer.

Kjøpesummen er bare en av mange komponenter som utgjør totalregnskapet etter flere år.

Totalt sett mener vi at versjonen vi her testet av ID.4, er en av klassens beste biler i øyeblikket. Kanskje den beste. Og i hvert fall inntil Model Y får de samme forbedringene som lillebror Model 3. 

Dette er testbilene: 

VOLKSWAGEN ID.4: Norges nest mest kjøpte bil. Med firehjulsdrift og et solid utstyrsnivå – VW har gjeninnført velkjente «Highline» som utstyrsgrad – har den fått en pris som virkelig utfordrer Model Y. 

Regn med rundt 600.000 med vinterhjul, hengerfeste og mye utstyr, men du får det meste til 530.000. 

Gruppetest familiebiler familie-SUV-er Xpeng G9, Kia EV9, Nio EL6, VW Volkswagen ID.4 Volvo XC60 Foto: SIV SEGLEM

XPENG G9: Modellen som har reddet kinesernes eksistens i Norge. Med G9 på veien, er det ingen grunn til å dvele ved tidligere fiaskoer. 

På papiret er den større, sterkere og bedre utstyrt enn ID.4 – og ikke mer enn drøye 100.000 dyrere enn en velutstyrt ID.4. Men er den verdt prisforskjellen? 

FINE DETALJER: Elektriske bakseter ...
... og luksuriøse felger på Xpeng.

KIA EV9: Kia tar steget inn i millionklassen med en diger sjuseter, og konkurrerer plutselig med prestisje-SUV-ene til BWW, Mercedes-Benz og Audi. Følgelig bør den prestere et hakk over de øvrige elbilene i denne testen. 

Testbilen har et greit, ikke utpreget luksuriøst, utstyrsnivå. Med enkle tillegg er vi oppe på 875.000 kroner. Altså 300.000 mer enn ID.4. 

FORVENTER MER: Listverket i KIA EV9 virker litt billig i en bil til oppunder millionen.

NIO EL6: En outsider i bilverdenen med konseptet der du både kan leie og bytte batteri. Du kjøper en romslig, luksuriøs SUV til en halv million – og så går den ikke av flekken før du får satt inn et batteri du betaler enten 1400 eller 2000 kroner i månedsleie for. 

I et tre–fire års perspektiv er det ingen tvil om at dette gir svært mye bil for pengene. Men hvordan ser økonomien ut i et lengre perspektiv? Og igjen: Salgstallene. Norske kunder er skeptiske.

LIGGER GODT I HÅNDEN: Girvelgeren til Nio EL6 er kanskje markedets beste.

VOLVO XC60: Drømmebilen for mange nordmenn i en årrekke. Her kunne du krysse av i alle bokser – SUV, firehjulsdrift, bra hengervekt, mye plass – og helst diesel, selvsagt. I tillegg var merkevaren godt fundamentert i vår nordiske tilhørighet. 

Helt på tampen av livsløpet finnes den kun som ladehybrid. Det gir spesifikasjoner som slukes av det norske avgiftssystemet. 

ELDRE: XC60 virker gjennomført solid, og har kvaliteter som for noen år siden var svært etterspurte. Men drivlinje og design er plutselig gammeldags.

 

Merkbart billigere 

Ser man utelukkende på poengsummene, så virker dette veldig jevnt. VW, Xpeng og Kia havner mer eller mindre likt. For Nios del er vi, som nevnt, skeptiske til totaløkonomien over tid. Men ser vi kun på bilens egenskaper, så havner også denne helt i tetsjiktet. 

Det er bare Volvoen som faller igjennom. 

Litt fordi bilen generelt føles gammeldags, mye fordi den har en utgående motorteknologi, mest fordi det norske avgiftssystemet gjør den rådyr. Den helelektriske versjonen av denne modellen, som blir hetende EX60, skal lanseres først i 2025. 

Klikk på ikonet øverst til høyre i grafikken for å se bedre

Det er likevel forskjeller. 

Og testlaget er enstemmige i oppfatningen om at Xpeng gir best komfort. Luftfjæring er inkludert i prisen, uten at den skiller seg særlig ut av den grunn. Kia og Nio beveger seg like behagelig når farten øker. 

I lave hastigheter er elbiler stumpete uansett. Høy vekt og brede dekk er ingen god kombinasjon. Sisteplassen går uansett til ID.4 her. I tillegg til å være stiv, er det mer lyd fra hjuloppheng. Her merker man at ID.4 er en rimeligere bil. 

Særdeles trivelig 

Det svært lave støynivået, og det ditto høye utstyrsnivået, gjør at Xpeng G9 havner et hakk over resten. Trivselsfaktoren er testens høyeste. Bak er det jevnt. 

Minimalistiske Nio er også særdeles behagelig, ikke minst med litt dempet stemningsbelysning etter mørkets frambrudd. Men hjulstøyen ødelegger idyllen for dem som vil prate eller ha litt behagelig jazz i bakgrunn. 

EV9 beveger seg stabilt og komfortabelt, men vi får aldri følelsen av å kjøre en bil som koster 150.000 mer enn Xpeng. Luksusfølelsen er fraværende.

I motsetning til i XC60. Der får du desto mer. For mye, mener flere. 

I en tid da stadig flere produsenter søker så enkle og funksjonelle løsninger som mulig, finner vi her store partier med treimitasjoner, prangende luftdeksler, en høyttaler som en slags statue midt på instrumentpanelet, og den krystallaktige girspaken som er mye finere i svart skinn. Luksus for 5–10 år siden, gammeldags nå. 

Dårligere løsning 

Og apropos girspaker: 

Her har elbilenes lettere og mindre kompliserte girkasser, gitt designerne nye muligheter. Xpeng har løst dette dårligst, ved å bruke patentet som Mercedes-Benz konstruerte og Tesla overtok: Altså en spak til høyre for rattet. Det fungerer utmerket, men underbygger inntrykket av kinesernes – og spesielt Xpengs – trang til å kopiere. 

Nio er motsetningen.

Girvelgeren er den samme i alle modeller, og kanskje markedets beste. Den sitter integrert til venstre i midt­konsollen, og betjenes enkelt ved å nappe eller skyve – uten at man trenger å senke blikket. 

På Kia sitter girvelgeren under vinduspusserspaken, og de fleste må lene seg litt fram for å nå den. Det er mer knotete at startknappen sitter enda lenger inne på girvelgeren, delvis gjemt bak rattet. 

ID-modellene fra VW hadde i starten en utmerket løsning med girvelgeren som en elegant forlengelse av det litt satelittliknende hovedinstrumentet.

Nå har de valgt en annen – og dessverre dårligere – løsning, med girvelgeren som en egen spak på høyre side, der vinduspusserspaken var. Denne er nå flyttet over til venstre, som en bryter på blinklysspaken – en løsning mange kjenner fra Mercedes.

Altså en dårligere løsning.

Fakta om bilene

Bil Nio EL6 Xpeng G9 Kia EV9 VW ID.4 Volvo XC60
Rekkevidde (km)5295205125191,3 l/100 km
Forbruk (WLTP)20,2 kWt/100 km21,3 kWt/100 km22 kWt/100 km16,6 kWt/100 km21,2 kWt/100 km/1,3 l/100 km
Akselerasjon (0-100)4,5 sek3,9 sek6 sek6,6 sek5,7 sek
Bagasjeplass (liter)579/1450660/1576333/828/2318543/1575468/1395
Nyttelast (kg)445365565523429
Egenvekt u fører (kg)23232360255021622156
Dimensjoner/grafikk4854/2212/1703/1354891/2150/1670/1675010/2263/1755/1774584/2108/1640/1634708/2117/1653/216
Batteri (kWt) netto (brutto)100.098.099,877.014,9
Motoreffekt (hk)490551384286350
Ladetid (10-80 prosent)40 min20 min24 min26 min3 timer 0-100 %
Maks effekt DC-lading kW125 kW300 kW240 kW175 kW7,4 kW
Toppfart (km/t)200200200180180
Maks hengervekt m brems (kg)12001500250012002250
Maks taklast (kg)75756575100

Temposkifte 

Skal du frakte flere enn fem personer, er sjuseteren EV9 valget. Ønsker du seks seter, må du opp et utstyrsnivå – og betale 120.000 mer.

Xpeng har nest mest plass, men skuffende lav nyttelast. Her ryker det mange testpoeng. Det er slett ikke sikkert G9 er innenfor lovens grenser for en aktiv tenåringsfamilie.

De fire elbilene er temmelig jevne på rekkevidde. Dette er neppe en kjøpsutløsende faktor. Ved ladestolpen har først Kia, senere også Xpeng, stått bak et temposkifte – bokstavelig talt. Nå er det fullt mulig å lade fra tomt til 80 prosent på rundt 20 minutter. 

Se enkelttester av bilene under: